کسی جنگ نمی‌خواهد

به گزارش  جهان صنعت نیوز؛ جنگ هرکجا که اتفاق بیفتد، ترسناک است اما ایرانی ها بیشتر از جنگ می ترسند؛ تجربه ۸ سال جنگ با آن همه سختی و درد که همراه داشت، هنوز تازه است.هنوز نسلی که طعم تلخ جنگ را در کودکی چشیده و امروز به میان سالی رسیده، می ترسد که نکند جنگ دوباره آوار شود بر زندگی که به سختی ساخته است.

هرچند موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ همواره تعاملی بوده و شروع کننده جنگ نبوده، با این حال خط و نشان هایی که آمریکا برای ایران کشیده، نشان می دهد که اوضاع چندان هم رو به روال نیست.

آفت جنگ فقط خسران جانی و مالی نیست؛ یافته‌های پژوهش‌های جهانی نشان می‌دهد که ۱۵-۲۰ درصد از جمعیت مبتلا به بحران، دچار اختلالات روانی خفیف تا متوسط، مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات استرس پس از سانحه می‌شوند و ۴،۳ درصد دچار اختلالات روانی شدید، مانند روان‌پریشی، افسردگی و اضطراب ناتوان‌کننده می‌شوند که بر توانایی عملکرد و زنده‌ ماندن آنها تاثیر می‌گذارد. اگر این آسیب‌ها به طور درست شناسایی نشود و مورد توجه قرار نگیرد، ممکن است سلامت روانی و سلامت اجتماعی طولانی‌مدت، هر دو در معرض خطر قرار گیرد.

این روزها که خبرهای منتشره همه حول و حوش گمانه زنی برای جنگ می چرخد، استرس و نگرانی در چهره مردم بیش از گذشته موج می زند.

«علی نیکو» روانپزشک درخصوص تبعات روحی و روانی تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا به «جهان‌صنعت» می گوید: در جامعه‌ای که هر روز با اخبار منفی ازجمله نوسانات ارزی، مرگ تالاب‌ها، فسادهای اداری و غیره روبه‌رو است، اما همچنان با اشتیاق به دنبال یک زندگی معمولی پیش می‌رود برافراختن پرچم جنگ به نوعی یک ضربه کاری برای جامعه‌ای است که می‌خواهد کمر راست کند برای ادامه زندگی. در کشوری که هنوز آسیب‌دیدگان جنگ حضور دارند و جامعه تا به امروز زخم غواص‌ها را ترمیم نکرده، وقوع جنگ دوباره فاجعه‌آفرین است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 406374
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا