بندبازی بورس؛ نرخ بهره یا کاهش تنش‌های سیاسی

هر چند برای پیش بینی بورس باید متغیرهای زیادی را در نظر داشت اما در این روزها دو عامل مهم و البته متضاد بیش از همه اثرگذار هستند؛ افزایش نرخ بهره و کاهش تنش‌های سیاسی.

به گزارش  جهان صنعت نیوز؛ این روزها بازار سهام از مرز تعادلی خود خارج شده و البته پیش بینی بورس را به شدت دشوار کرده است. روز شنبه این هفته بازار با روند مثبت کار خود را شروع کرد و روز یکشنبه به یکباره نزدیک به ۱۱ هزار واحد ریزش را تجربه کرد.

بی‌ثباتی‌های فعلی نشان می‌دهد که برای پیش بینی بورس باید در نظر داشت که در حال حاضر بازار سهام از ریسک‌های متنوعی تاثیر می‌پذیرد که بخشی از آن داخلی و بخشی دیگر خارجی است. در همین مدت خبر انتشار گواهی سپرده خاص با قصد وارد آوردن شوک به نرخ ارز و بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفت.

افزایش نرخ بهره کلید خورد

به اعتقاد کارشناسان، اعلام رسمی خبر انتشار گواهی سپرده خاص با نرح سود علی‌الحساب ۳۰ درصد توسط بانک مرکزی، مصداق بارز موافقت با افزایش کف نرخ بهره بین‌بانکی است.

در شرایطی که از کنترل و کاهش تورم به عنوان اصلی‌ترین دغدغه دولت یاد می‌شود، انتشار چنین خبری توسط بانک مرکزی به منزله همسو نبودن سیاست‌های اعلامی دولت و سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با رویکرد حمایت از تولید، بدون افزایش ضریب فزاینده و چاپ پول، با ایجاد فشار مضاعف به بانک‌ها، به سراغ سایر اجزای تشکیل‌دهنده نقدینگی رفته و از مسیرهای میان‌بر اقدام به افزایش پایه پولی می‌کند.

پیش بینی بورس؛ از نرخ بهره تا ریسک تنش نظامی

این رویکرد باعث افزایش تورم و کاهش قدرت پول ملی خواهد شد. در عین حال اثر این تصمیم بر بازار سهام نیز اثر مطلوبی نیست. از طرفی نرخ  P/E بازار بدون ریسک به اعدادی حوالی ۳ خواهد رسید و باعث ایجاد تغییرات در P/E بورس خواهد شد.

هر چند کاهش تنش‌های سیاسی و دور شدن تهدید علیه مرزهای ایران باعث شد تا حدودی بازار سهام متعادل شود و حتی مثبت را کمی هم تجربه کرد، اما این به معنای آغاز سریع یک روند صعودی نیست، زیرا سایه ریسک‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی منفی همچنان بورس را پرتلاطم کرده است.

در عین حال جریان نرخ سود گواهی سپرده یکی از مهم‌ترین رکن‌های اساسی تاثیرگذار در بازار است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و قطعا شرایط بورس را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ‌همچنین بحث عدم اطمینان مردم به دولت و تصمیمات اخیر، باعث شده جریان خروج پول از صندوق‌ها شدت گرفته و به سمت بازارهای موازی غیر‌مولد همچون خودرو، ارز و… پیش رفته است.

از طرف دیگر نرخ گواهی سپرده هم به رقیب دیگری تبدیل شده و افرادی که کم‌ریسک هستند را به خود جذب کرده و منجر شده بار دیگر بازار سهام از جریان نقدینگی خارج شود.

«جهان‌صنعت» در این گزارش به بررسی دیدگاه‌ها و تحلیل‌های کارشناسان در خصوص ریشه التهابات بازار سهام و پیش بینی بورس پرداخته است.

پیش بینی بورس: پول از بازار سهام دور می‌شود

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده می‌تواند در جریان معاملات بورس تاثیرگذار باشد، گفت: در حال حاضر یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید پول ترسو است و تحت تاثیر سیاست‌های مختلف و پرریسک به بازارهای امن می‌رود. بنابراین در شرایطی که نرخ سود سپرده‌ها به تورم نزدیک‌تر باشد، می‌تواند در فریز کردن نقدینگی دست مردم موثر باشد. از این رو جریان پول از بازار سهام دور می‌شود و حتی احتمال خروج پول هم دارد. زیرا سپرده بدون ریسک نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند.

او با تاکید بر اینکه جریان پول بیشترین اثر را بر بازارها می‌گذارد، اظهار کرد: در چند وقت اخیر رشد قیمت دلار، طلا، خودرو و… تحت تاثیر جریان پولی بوده که تحت تاثیر سیگنال انتظارات تورمی وارد این بازارها شده است و منجر به برهم خوردن عرضه و تقاضا هم شده و رشد قیمت کالاها را در پی داشته است. بغزیان با اشاره به اینکه تا زمانی که اقتصاد قابل پیش ‌بینی نباشد سرمایه‌گذاران وارد بازارهای مولد نمی‌شوند، اظهار کرد: در شرایط کنونی فضای کسب‌و‌کار با چالش‌ها و تهدیدهای زیادی مواجه هستند به همین دلیل سرمایه‌گذاران وارد این بازارها نمی‌سوند، زیرا تصمیمات غیر‌منتظره همواره آنها را سورپرایز می‌کند و با وجود تورم‌های بالا سرمایه آنها تحت تاثیر سیاست‌های کنترلی قرار می‌گیرد. بنابراین در سال‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که جریان پول همواره در بین برخی بازارهای کالایی و سوداگری در گردش بوده‌اند و عده‌ای از این فضا سود برده‌اند در حالی که سرمایه‌گذاران بازار هنوز در زیان هستند و این به نفع اقتصاد نیست‌.

پیش بینی بورس: افزایش نرخ بهره یا کاهش تنش سیاسی؟

سارا فلاح کارشناس بورس درباره پیش‌بینی بورس گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه تنش‌های منطقه کاهش داشته و حملات آمریکا هم رخ داد، عملا فشار روانی ناشی از تنش‌ها در بورس کاهش یافته و همین موضوع منجر می‌شود تا حدود بازار سهام متعادل‌تر شود.

او با تاکید بر اینکه گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصد منجر به جذب بخشی از نقدینگی بازار شده است، افزود: هرچند گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد برای سهامداران جذابیت ندارد، اما برای صندوق‌های درآمد ثابت جذاب است. به همین دلیل احتمالا بخشی از سهام خود را برای نقد کردن بفروشند و این موضوع روی معاملات هفته جاری تاثیر منفی می‌گذارد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 406464
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا