کاربردهای کامپاند EVA

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که کاربردهای کامپاند EVA چیست و EVA چه نقشی در زندگی روزمره انسان دارد؟ کامپاند EVA یک ماده ترکیبی است که از اتیلن وینیل استات (EVA) به‌عنوان ماده پایه و سایر مواد افزودنی مانند پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، رنگدانه‌ها و مواد افزودنی عملکردی تشکیل می‌شود. با اضافه کردن این مواد افزودنی به EVA می‌توان خواص آن را بهبود بخشید و آن را برای کاربردهای خاص مناسب کرد.

کامپاند EVA یک ماده چندمنظوره است که می‌تواند برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده شود. این ماده به‌دلیل خواص مطلوبی مانند انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه، و مقاومت در برابر آب و هوا، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای کامپاند EVA بسیار متنوع است و به نوع مواد افزودنی موجود در آن بستگی دارد که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

اتیلن وینیل چیست و چه خواصی دارد؟

اتیلن- وینیل استات (EVA) که با نام پلی (اتیلن-وینیل استات) (PEVA) نیز شناخته می‌شود، کوپلیمری است که از دو مونومر اتیلن و وینیل استات ساخته شده است و نوعی پلی‌اتیلن پیشرفته است. درصد وزنی وینیل استات معمولاً از ۵ تا ۴۰ درصد متغیر است و بقیه آن اتیلن است.

EVA یک پلیمر الاستومری است که موادی را تولید می‌کند که در داخل آن‌ها “لاستیک مانند” هستند. نرمی و انعطاف‌پذیری این ماده دارای چقرمگی خوب در دمای پایین، مقاومت در برابر فشار، گرما و مقاومت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش است.

خواص اتیلن وینیل استات به میزان وینیل استات موجود در آن بستگی دارد. به طور کلی، EVA با میزان وینیل استات بالاتر، انعطاف‌پذیرتر و نرم‌تر است، درحالی‌که EVA با میزان وینیل استات کمتر، سخت‌تر و محکم‌تر است. در نتیجه، کیفیت کامپاند EVA با توجه به کاربردهای ‌کامپاند EVA بسته به نوع استفاده می‌تواند متفاوت باشد. از جمله خواص اتیلن وینیل استات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف‌پذیری و شفافیت بالا

  • انعطاف‌پذیری خوب در دمای پایین

  • مقاومت حرارتی عالی

  • ضریب اصطکاک بالا

  • استحکام کششی بالا

  • مقاومت در برابر سایش

  • مقاومت در برابر آب و هوا

  • مقاوم در برابر گرد و خاک

  • عایق الکتریکی

  • زیست سازگاری

  • مقاومت در برابر اشعه ماوراءبنفش

گروه‌های مختلف EVA بر مبنای وینیل استات

اساساً سه نوع اتیلن وینیل استات وجود دارد که بسته به کاربردهای کامپاند EVA این ماده می‌تواند یک فیلم، یک ساختار لاستیک مانند یا یک فوم باشد که بستگی به مقدار وینیل استات اضافه شده دارد. معمولاً EVA ساخته شده با ۱۰-۴۰ درصد وینیل استات بیشترین کاربرد را در صنایع دارد. سه دسته‌بندی کلی برای گروه‌های مختلف EVA بر اساس درصد وزنی وینیل استات (VA) وجود دارد:

EVA با درصد VA پایین (۵ تا ۱۵%)

این نوع EVA به عنوان پلی اتیلن اصلاح شده با وینیل استات شناخته می‌شود. این نوع EVA به‌دلیل سختی و مقاومت بالا، در کاربردهایی مانند تولید لوله‌ها، ورق‌ها و فیلم‌ها استفاده می‌شود.

EVA با درصد VA متوسط (۱۵ تا ۲۵%)

این نوع EVA به عنوان الاستومر ترموپلاستیک شناخته می‌شود. این نوع EVA به‌دلیل انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه و سبک‌بودن در کاربردهایی مانند کفی‌کفش، کفپوش‌های فومی و واشر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

EVA با درصد VA بالا (۲۵ تا ۴۰%)

این نوع EVA به‌عنوان الاستومر شناخته می‌شود. این نوع EVA به‌دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی که دارد در کاربردهایی مانند تولید چسب‌ها، درزگیرها و فوم‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود.

کاربرد کامپاند EVA در صنایع مختلف

امروزه صنایع بسیاری با توجه به کاربردهای کامپاند EVA و خواصی که دارند، در تولید محصولات خود از آن بهره می‌برند. از این‌رو این ماده باارزش جایگاه ویژه‌ای در صنایع به خود اختصاص داده است.

  • صنعت کفش و پوشاک: یکی از مهم‌ترین کاربردهای کامپاند EVA در این صنعت است. به‌دلیل خواصی نظیر سبکی و مقاومت بالا، در تولید زیره‌کفش، کفی، کفش ورزشی از این ماده استفاده می‌شود. همچنین به‌دلیل مقاومت در برابر سایش و ضد‌آب بودن در تولید پوشاک، از جمله لباس شنا از کامپاند EVA استفاده می‌شود.

  • صنعت بسته‌بندی: گرانول EVA در صنعت بسته‌بندی به‌دلیل شفافیت، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر رطوبت در تولید فیلم‌های بسته‌بندی به انتخابی قابل اعتماد تبدیل شده است. همچنین به‌دلیل خواصی همچون وزن سبک و مقاومت در برابر ضربه در تولید فوم بسته‌بندی برای محصولات غذایی و محصولات حساس و شکستنی از آن استفاده می‌شود.

  • صنعت خودروسازی: کاربرد کامپاند EVA در صنعت خودرو‌سازی و در تولید قطعات داخلی خودرو مانند داشبورد، فرمان، صندلی و .. است. همچنین برای تولید روکش سیم و کابل داخل ماشین از این ماده به‌دلیل مقاومت در برابر سایش، خوردگی و مقاومت حرارتی عالی استفاده می‌شود.

  • صنعت پزشکی: کامپاند EVA کاربرد بسیاری در صنعت پزشکی دارد که از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به تولید تجهیزات‌پزشکی مانند لوله‌های تنفسی، کیسه‌های خون و پروتزها اشاره کرد. همچنین به‌دلیل ویژگی‌های مهم کامپاند EVA در تولید محافظ‌های ارتوپدی، نظیر آتل‌ها و آسترهای مصنوعی و… کاربرد گسترده‌ای در صنعت پزشکی دارد.

  • تجهیزات ورزشی: یکی از بیش‌ترین کاربردهای کامپاند EVA، در تولید تجهیزات ورزشی است. از آن به‌دلیل ویژگی‌هایی نظیر انعطاف‌پذیری و راحتی، ضربه‌گیری و مقاومت در برابر سایش در تولید کف‌پوش‌های فومی، مانند تشک‌های تاتمی، کف‌پوش‌های رولی، کف‌پوش‌های پازلی، کلاه ایمنی و …. استفاده می‌شود.

  • صنعت الکتریکی: کامپاند EVA به‌دلیل انعطاف‌پذیریی، مقاومت در برابر سایش و ولتاژ شکست بالا، به‌عنوان عایق کابل، روکش سیم، قطعات داخلی لوازم‌الکتریکی، لوله‌های هادی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • صنعت اسباب‌بازی: کامپاند EVA به‌دلیل نرمی، انعطاف‌پذیری و دوامی که دارند در ساخت اسباب‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازجمله محصولات تولید شده با آن، می‌توان به توپ، قطعات خانه‌سازی، پازل‌های فومی و… اشاره کرد.

EVA با طیف گسترده‌ای از کاربردها و خواص عالی خود، آینده امیدوار کننده‌ای در صنعت پلاستیک دارد. اتیلن وینیل استات یک ماده نسبتاً ارزان قیمت است که خواص مطلوبی برای کاربردهای مختلف دارد. درصد وینیل استات در ترکیب می‌تواند متفاوت باشد و به‌طور قابل توجهی بر خواص محصول نهایی تأثیر می‌گذارد. کامپاند EVA به‌دلیل مزایای متعددی نظیر انعطاف‌پذیری، دوام و سبکی، گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای مختلف است. با انتخاب نوع مناسب EVA و افزودنی‌های مناسب، می‌توان محصولاتی با خواص مختلف تولید کرد که بسته به کاربردهای کامپاند EVA این خواص می‌تواند متفاوت باشد. این ماده زیست‌سازگار نیز هست و برای استفاده در محصولاتی که با بدن انسان در تماس هستند، مناسب است. کامپاند EVA توسط شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا تولید می‌شود که بسته به مواد اولیه مصرفی دارای کیفیت و قیمت‌های متفاوتی است. کامپاند EVA تولید شده کارخانه karachemical در تولید دمپایی، زیره کفش، کفی کفش، تاتمی‌های ورزشی، کفپوش‌ها، شیت‌های فومی و برخی کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت کامپاند EVA بسته به کیفیت و مواد اولیه مصرفی متفاوت است.

 

*** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 406570
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا