با توجه به داده‌های رسمی؛

قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

میانگین قیمت خودرو در مدل‌های پرتقاضا در ابتدای زمستان افزایش حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرد. در این شرایط محتمل ترین پیش بینی قیمت خودرو چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خودرو پس از جهشی که در دی ماه تجربه کرد در بهمن ماه روند نسبتا با ثباتی داشته است. نگاهی به روند قیمت خودرو در اولین ماه زمستان نشان می‌دهد که مدل‌های پر تقاضای بازار به طور میانگین حدود ۱۵ تا۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

افزایش قیمت دلار، کاهش عرضه از سوی خودروسازان، تاخیر در واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده و همچنین شایعه افزایش قیمت کارخانه خودرو عواملی اصلی محسوب می‌شوند که به افزایش قابل توجه قیمت خودرو در دی ماه منجر شد.

روند قیمت خودرو از ابتدای زمستان

قیمت شاهین با ترمز جدید که در اوایل دی ماه در محدوده ۵۹۰ میلیون تومان قرار داشت با افزایش حدود ۱۸ درصدی به ۷۰۰ میلیون تومان در ابتدای بهمن ماه رسید. شاهین اکنون در بازار آزاد در محدوده ۶۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت کوییک اس مدل DA در ابتدای دی ماه حدود ۳۵۰ میلیون تومان بود. این عدد در اوایل بهمن ماه به ۴۰۰ میلیون تومان رسید که حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی قیمت اقتصادی‌ترین خودروی صفر کیلومتر بازار محسوب می‌شود.

قیمت تارا دنده‌ای مدل V1 نیز در دی ماه افزایش حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرد. قیمت تارا دنده‌ای از محدوده ۶۸۰ میلیون تومان در ابتدای زمستان به حدود ۸۱۵ میلیون تومان در اوایل بهمن رسید. قیمت این خودرو اکنون در بازار حدود ۷۸۰ میلیون تومان است.

قیمت دنا پلاس دنده‌ای ساده نیز در بازه زمانی یک ماهه ابتدایی زمستان افزایش ۲۱ درصدی را ثبت کرد. قیمت دنا پلاس دنده‌ای که در اوایل دی ماه در محدوده ۶۶۰ میلیون تومان قرار داشت،‌ در روزهای ابتدایی بهمن به ۸۰۰ میلیون تومان هم رسید. قیمت این خودرو این روزها در محدوده ۷۷۰ میلیون تومان قرار دارد.

بازار خودرو هیجانی است؟

تیم اقتصادی دولت و به طور مشخص مسئولان وزارت صمت بر این باورند که قیمت‌ خودرو در بازار کاهشی خواهد شد و جهش قیمت‌ها در اوایل بازار ناشی از عوامل هیجانی است. در نقطه مقابل برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به شرایط کنونی بازار خودرو، کاهش قیمت خودرو چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

برای پاسخ به این پرسش که آیا قیمت خودرو کاهشی می‌شود، می‌توان از داده‌های رسمی مرکز آمار استفاده کرد. یکی از شاخص‌هایی که می‌توان برای پیش بینی قیمت خودرو استفاده کرد،‌ نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص قیمت کالاهای بادوام است. این شاخص نسبت تغییرات قیمت خودرو به تغییرات قیمت کالاهای بادوام را نشان می‌دهد. در حقیقت با توجه به ماهیت خودرو که از یکسو یک کالای با دوام محسوب می‌شود و از سوی دیگر، بازار خودرو در چند سال گذشته به یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری تبدیل شده، تغییرات قیمت خودرو در مقایسه با سایر کالاهای مشابه می‌تواند تصویر نسبتا خوبی را در خصوص شرایط این بازار ارائه دهد.

سه دوره متفاوت بازار خودرو

همانگونه که از نمودار زیر مشخص است، بازار خودرو بر اساس این شاخص طی ۸ سال گذشته سه دوره متفاوت را تجره کرده است.

شاخص پیش بینی قیمت خودرو

سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تغییرات قیمت خودرو در مقایسه با سایر کالاهای بادوام در محدوده یک بوده است. در این دوره با توجه به شرایط کلی اقتصاد، خودرو بیشتر از آنکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مطرح باشد، یک کالای مصرفی بود. همین موضوع منجر شده بود که در تغییرات قیمت خودرو نیز به طور میانگین برابر با تغییرات قیمت سایر کالاهای بادوام باشد و شاهد جهش‌های عجیب قیمت ناشی از هجوم پول‌های سوداگرانه و سرما‌یه‌ای در این بازار نباشیم.

از اواخر سال ۱۳۹۶تا اواسط سال ۱۴۰۰ را می‌توان ملتهب ترین دوران بازار خودرو دانست؛ جاییکه با شوک خروج آمریکا از برجام و جهش قیمت دلار به ناگهان با افزایش شدید قیمت خودرو روبرو شدیم. با این وجود نکته قابل توجه این است که قیمت خودرو در مقایسه با سایر کالاهای با دوام با افزایش قیمت بیش‌تری همراه شد و به یکی از بازارهای شدیدا ملتهب در اقتصاد ایران بدل شد. این موضوع ناشی از دو عامل اصلی بود. اول اینکه با ممنوعیت واردات و همچنین کاهش تولید خودرو به دلیل خروج شرکت‌های خارجی، بازار خودرو با عدم تعادل شدید عرضه و تقاضا همراه شد. از سوی دیگر، با توجه به مقیاس بازار خودرو،‌ این بازار مورد هجوم سرمایه‌های بسیاری از خرد تا کلان قرار گرفت. به بیان دیگر، بر خلاف بسیاری از بازارهای دارایی همچون مسکن که ورود به آن نیاز به سرمایه کلان دارد، این بازار با هر سرمایه‌ای مورد توجه قرار گرفت. این دو عامل در کنار سیاست‌های اشتباه همچون سامانه یکپارچه خودرو و تشدید قیمت گذاری دستوری منجر به التهاب شدید بازار خودرو شد.

در نتیجه این شرایط،‌ نسبت تغییر قیمت خودرو به تغییر قیمت کالاهای با دوام که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در محدوده یک قرار داشت، به بیش از یک واحد رسید. به بیان دیگر، میانگین تغییر قیمت خودرو بیش از میانگین تغییر قیمت کالاهای بادوام است. موضوعی که نشان از شرایط ملتهب این بازار در مقایسه با سایر بازارهای دارایی دارد.

دوره سوم بازار خودرو را می‌توان طی دو سال گذشته دانست؛ در این دوره هر چند شاهد یک شوک قیمتی بودیم (شوک به این معنا که افزایش قیمت خودرو به شدت نسبت به سایر بازارهای دارایی بیش‌تر بود) اما نسبت به شاخص تغییرات قیمت خودرو به تغییرات قیمت کالاهای بادوام به ثبات نسبی رسید و در محدود ۱.۲ قرار گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد تعادل جدیدی در بازار خودرو در دو سال گذشته شکل گرفته است.

پیش بینی قیمت خودرو

اکنون با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش قبلی گزارش و همچنین آخرین داده‌های مرکز آمار که مربوط به دی ماه است، به نظر می‌رسد که افزایش قیمت خودرو در ابتدای زمستان قابل پیش بینی بود. به بیان دیگر، باتوجه سه سطح تعادلی بازار، پیش بینی قیمت خودرو مبنی بر کاهش چندان محتمل به نظر نمی‌رسد. چرا که شاخص نسبت قیمت خودرو به قیمت کالاهای بادوام در سطح تعادلی دو سال گذشته قرار دارد. همچنین به نظر می‌رسد که با توجه سطح تعادلی جدید، افزایش بیش‌تر قیمت ها نیز چندان محتمل نیست. مگر اینکه شاهد شوک جدید به بازارهای دارایی باشیم.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 407759
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا