چشم امید بورس به دلار نیمایی؛

بورس در محدوده قرمز؛ شاخص کل به نقطه حیاتی رسید

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس گفت: شاخص کل به محدوده مهمی رسیده که از دست رفتن آن، می‌‌تواند خبر بدی برای بازار سهام باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  شاخص کل بورس  با دوران اوج خود یعنی اواخر سال گذشته و اوایل امسال که عددهایی در محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را به خود دیده بود، فاصله زیادی دارد. از اردیبهشت امسال که ماجرای مربوط به بخشنامه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سقوط تاریخی بازار سهام رخ داد، تا به امروز دیگر اعداد قبلی در شاخص دیده نشده است. اگرچه در مقاطعی مثل آذر ماه امسال شاخص تلاش‌هایی برای اوج‌گیری داشت، اما هرگز این اتفاق رخ نداد و بورس با سرعت‌گیر‌های مختلف زیادی مواجه شد. حالا اما بر اساس گزارش‌های پیش بینی بورس وضعیت برای شاخص نگران‌کننده است؛ به طوری که مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برای آن از دست رفته و احتمال از دست رفتن محدوده‌های مقاومتی بعدی نیز در اسفند ماه وجود دارد.

کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس معتقدند در حال حاضر شاخص در محدوده حمایتی ۲ میلیون و ۵۰ تا ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی قرار دارد، اما محدوده نهایی کانال یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحدی است که اگر از دست برود تبعات سنگینی برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت.

چشم امید بورس به دلار نیمایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. در این هفته شاخص هم‌وزن با افت شدیدتر ۰.۳ درصدی (معادل دو هزار و ۲۰۶ واحد)، تا پله ۷۳۲ هزار و ۵۹۲ واحدی تنزل یافت. در حال حاضر شاخص کل در محدوده سقف سال ۹۹ قرار دارد. با وجود اینکه این محدوده حمایت مهمی برای بازار به شمار می‌آید، اما خریداران همچنان در تصمیمات خود محتاطانه عمل می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد دو ریسک بازار که از جانب بانک مرکزی مطرح است، همچنان اهالی تالار شیشه‌ای را نسبت به خرید سهام مردد می‌کند.

کارشناسان معتقدند در صورتی که سیاست‌ها و تصمیمات بانک مرکزی در جهت رشد دلار نیمایی اتخاذ شود، آنگاه می‌توان انتظار اقبال فعالان بازار را نسبت به خرید سهام مشاهده کرد. از سوی دیگر، انتشار مجدد گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد از سوی بانک مرکزی، دیگر عاملی است که شناوری نقدینگی بازار سهام را تهدید می‌کند. در صورت اعتمادسازی و کمرنگ شدن سایه دو ریسک یادشده، به تدریج اهالی تالار شیشه‌ای جسارت بیشتری در خرید سهام به خرج خواهند داد.

در راستای پیش‌ بینی بورس آخرین روز هفته، با توجه به اینکه صندوق‌های اهرمی بازار در سوی منفی دامنه نوسان ایستادند، انتظار می‌رود بازار سهام مجددا رخ سرخ به خود گیرد. «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی ریسک‌های اخیر بورس و همین طور تحلیل شاخص کل در روزهای اخیر پرداخته است.

چرا بازار سهام به این روز افتاد؟

حسن حسین‌نیا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: اگر چنانچه بهمن ماه را در نظر بگیریم، سه اتفاق مهم در این مدت برای بازار سرمایه رخ داد. یکی بحث تغییر در نرخ محصولات پالایشی بود و مورد دیگر تنش‌های منطقه‌ای بود که با کم و زیاد شدنش وضعیت بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد. موضوع سوم هم اهمیت زیادی داشت، بحث ارائه گواهی سپرده خاص بود که نرخ سود ۳۰ درصد را به دارندگان آن ارائه می‌کرد.

او ادامه داد: این خبرها باعث شد بازار سهام بیشتر به حاشیه رانده و ارزش معاملات با افت شدیدی مواجه شود و همچنین خروج نقدینگی افراد حقیقی هم با شدت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و عملا افت شاخص کل بورس هم به زیر محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ثبت شود.

حسین‌نیا تصریح کرد: این مساله با توجه به اینکه با کاهش تداوم ارزش معاملات و خروج نقدینگی افراد حقیقی همزمان شد، می‌تواند در روزهای آینده نیز آسیب‌زا باشد، مگر اینکه مشوق خاصی در نظر گرفته شود. این مشوق می‌تواند در حوزه تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها باشد که هنوز قول مساعدی که وزیر اقتصاد در رابطه با آن داده بود، عملیاتی نشده است. مورد دوم هم اینکه بحثی که در روزهای گذشته توجه‌ها را به خود جلب کرده است آن خبر خوبی بود که از طرف رییس کل بانک مرکزی قرار بود مطرح شود که البته هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

پیش بینی بورس؛ محدوده مهم برای شاخص کل

حسین‌نیا درباره پیش بینی بورس گفت: اگر به روند ماه‌های گذشته نگاه کنیم، با توجه به شرایط کلی که وجود داشت متوجه این موضوع می‌شویم که تغییر تکنیکال و حمایت‌ها و مقاومت‌ها دیگر اثرگذاری خاصی که قبلا شاهد آن بودیم را ندارد، یعنی به راحتی این مساله جا‌به‌جا شده است. در حال حاضر محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزار تا ۲ میلیون و ۸۴ هزار می‌تواند حمایت مهمی باشد و محدوده حمایتی مهم‌تر می‌تواند یک میلیون و ۹۵۰ هزار واحدی باشد که اگر این محدوده از دست برود می‌تواند خبر بسیار بدی برای بازار سرمایه باشد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 408500
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. مگه تا حالا بازار سرمایه برای سهامداران گل ووبلبله بوده که درصورت از دست دادن خط حمایتی و محدوده ی مهم می تواند برای سهامداران و بورس بسیار ناراحت کننده باشه !!!!!! شاخص از سال ۹۹ تا حالا حول عدد ۲ میلیون چرخیده و پرتفوی سهامداران ضرر و زیان ۸۰ درصدی را نشان میده . حالا بجای ۸۰ بشه ۹۰ یا بشه ۱۰۰ درصد . دیگه خیلی تفاوتی نداره .
    چرا بازار سرمایه به این روز و حال دچار شده ؟؟
    جواب . بخاطر سوء مدیریت خاندوزی ، و همچنین تیم اقتصادی دولت و بعلاوه رئیس بورس .

  2. بورس دیگه بگل نشته این چند سال فاتحش خونده است تمام سرمایه ملت بفنا دادن مدیران مدرک سوله ای . خواهشن دولت اگر بورس تحویل دلالان خودرو دلار بنگاه داران و طلا بدهن .یک ماه شاخص به ۵میلیون میرسونن .

  3. بورس کی خبر خوشی داشت؟ مردم دربورس سرمایگذاری کردند وسودی هم نمی برند.عده ای بازاری درست کرده اند و ازسرمایه مردم سوء استفاده می کنند.بسیاری از نمادهاهستند تقسیم سودی ندارند. چرا دولت ومجلس تحقیق و تفحصی دربورس انجام نمی دهند؟ چرا آنجا که مال مردم وحق آنهادرکاراست مسئولین خودرا مسئول نمی دانند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا