سلاح مرموز فضایی پوتین

سلاح فضایی مرموز روسیه نه فقط در  آمریکا یک جنجال رسانه‌ای به پا کرد؛بلکه مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا هم قرار گرفت که روسیه با این سلاح دقیقا به دنبال چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، روز چهارشنبه بود که انتشار خبر سلاح فضایی مرموز روسیه در سراسر آمریکا یک جنجال رسانه‌ای به پا کرد؛ موضوعی که باعث شد مایک ترنر رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از کاخ سفید بخواهد، اطلاعات مربوط به این مساله را به عنوان یک تهدید جدی علیه امنیت ملی ایالات متحده از طبقه‌بندی خارج کند.

طبق گزارشی که رسانه‌های آمریکایی با آب‌وتاب آن را پوشش داده‌اند، سلاح مرموز و ناشناخته روسیه که البته هنوز در فضا مستقر نشده، قادر خواهد بود تا سیستم‌های ماهواره‌ای آمریکا و متحدانش را مختل کند.

سلاح مرموز روسیه

طبق گزارشی که در این خصوص مجله اکونومیست منتشر کرده، بسیاری از گزارش‌های اولیه در خصوص سلاح فضایی مرموز روسیه متناقض هستند؛ به‌طوری که برخی آن را یک فضاپیمای هسته‌ای توصیف کرده و برخی دیگر معتقدند که یک سفینه مجهز به سلاح هسته‌ای است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند در مورد این خبر سه گزینه و سناریو مطرح است.

نخست یک سلاح هسته‌ای «پاپ‌آپ» که برای نابود کردن ماهواره‌ها طراحی شده و روی زمین مستقر می‌شود تا در صورت نیاز به فضا پرتاب شود.

دوم اینکه ممکن است این فضاپیما یک سلاح هسته‌ای باشد که قرار است در مدار مستقر شود.

گزینه سوم نیز این است که این سلاح یادشده یک ماهواره با انرژی هسته‌ای است که از این نوع انرژی برای تامین سوخت سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واکنش آمریکا به سلاح هسته ای روسیه

در همین راستا آمریکا و کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که اگر مسکو قصد داشته باشد که یک سلاح هسته‌ای را در مدار مستقر کند، پیمان فضایی ماورای جو سال ۱۹۶۷ را زیر پا می‌گذارد. چراکه در این پیمان تصریح شده که انفجار و آزمایش‌های هسته‌ای طبق قانون ۱۹۶۳ ممنوع است.

علاوه‌بر این برخی کارشناسان معتقدند که پالس‌های الکترومغناطیسی ایجادشده در اثر یک انفجار مداری، می‌تواند به فرآیندهای الکترونیکی ماهواره‌ها در فضا آسیب وارد کند.

به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۲ میلادی یک آزمایش هسته‌ای در ارتفاع بالا انجام داد که به یک‌سوم ماهواره‌های موجود در آن زمان آسیب رسانده یا آنها را نابود کرد. بنابراین اگر روسیه قصد داشته باشد چنین کار مشابهی انجام دهد، علاوه‌بر ۸۳۰۰ ماهواره‌ای که اکنون در فضای پایین جو قرار دارد، می‌توان روی ماهواره‌های پیشرفته آمریکا، چین و سایر کشورها نیز تاثیر منفی داشته باشد.

در این میان برخی ناظران معتقدند که هر چند ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در قبال چنین تشعشعاتی محافظت می‌شوند، اما سایر ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌های تجاری به‌طور قطع در معرض آسیب جدی و حتی نابودی قرار خواهند گرفت.

ماهواره‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا، به‌ویژه آنهایی که برای فرماندهی و کنترل هسته‌ای استفاده می‌شوند، تمایل دارند برای مقاومت در برابر چنین پالس‌هایی، تجهیزات الکترونیکی آنها سخت شود. ماهواره‌های تجاری این کار را نمی‌کنند. به‌طور خلاصه، به نظر می‌رسد چنین حمله‌ای برای دولت‌های مانند کره‌شمالی مناسب‌تر است که توانایی‌های فضایی کمی برای محافظت از خود دارند و در شرایط بحرانی ممکن است احساس کنند چیزی برای از دست دادن ندارند.

فرضیه دوم چیست؟

علاوه‌بر این، فرضیه دومی نیز وجود دارد که مدعی است احتمالا روسیه قصد دارد یک ماهواره هسته‌ای با قابلیت جنگ الکترونیک در فضا مستقر کند که هدف آن مختل کردن یا جعل سینگال‌ها توسط ماهواره‌های هدف خواهد بود.

در این میان هر چند برخی کشورها از جمله آمریکا و روسیه دارای سکوهای جنگ الکترونیک زمینی بوده‌اند که قادر به هدف قرار دادن ماهواره هستند، اما استقرار ماهواره هسته‌ای برای جنگ الکترونیک در فضا، می‌تواند حملات متمرکز‌تر و مداوم‌تری را در دستور کار قرار دهد. این موضوع زمانی حائز اهمیت می‌شود که بدانیم، دیمیتری استفانوویچ از آکادمی علوم روسیه به پروژه‌ای جداگانه با نام زئوس اشاره کرده که قرار است تا سال ۲۰۳۰ با انرژی هسته‌ای قابلیت‌های مختلف از جمله ایجاد پارازیت را برای این کشور به همراه داشته باشد.

در این رابطه هر چند استفاده از رآکتور هسته‌ای در فضا، موضوعی تکراری بوده و آمریکا در سال ۱۹۶۵ برای نخستین بار و روسیه نیز تاکنون بیش از ۴۰ رآکتور هسته‌ای در فضا مستقر کرده است، اما کلید خوردن یک جنگ ستارگان جدید میان دو کشور در شرایط کنونی، قابلیت تخریبی گسترده‌تری نسبت به زمان‌های قبلی خواهد داشت، به طوری که می‌تواند سرکوب بی‌وقفه سیستم‌های الکترونیکی در مناطق بزرگ را امکان‌پذیر سازد.

در این راستا جیمز اکتون کارشناس موسسه کارنگی به مجله اکونومیست توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر، نیروهای مسلح آمریکا به‌طور فزاینده‌ای به صورت فلکی و تکثیریافته ماهواره‌هایی مانند استارلینک اسپیس‌ایکس که شامل هزاران ماهواره با قابلیت‌های گوناگون است را مورد استفاده قرار داده‌اند. موضوع مهم این است که هرچند از نظر فیزیکی نابود کردن این میزان ماهواره غیر‌ممکن است، اما وقتی صحبت از اختلالات الکترونیکی می‌شود، دیگر اوضاع تفاوت خواهد کرد.

آمریکا و روسیه چه می‌گویند؟

تمامی این صحبت‌ها و فرضیه‌ها در حالی مطرح می‌شود که کاخ سفید روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که هرچند این اقدام روسیه باعث نگرانی ما شده، اما فعلا هیچ‌گونه تهدید فوری برای مردم زمین ایجاد نخواهد کرد. این اطلاعیه یک روز پس از ایجاد موجی از گمانه‌زنی‌ها از سوی قانونگذاران آمریکایی منتشر شد که هشداری مرموز درباره یک تهدید نامشخص، اما جدی امنیت ملی برای این کشور را صادر کردند.

به گزارش یورونیوز، البته مسکو این ادعاها را رد کرده و آن را به‌عنوان یک ترفند کاخ سفید برای تصویب بسته کمک جنگی چندمیلیارد دلاری اوکراین که در کنگره متوقف شده بود توصیف کرده است.

در همین رابطه جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در یک نشست خبری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: می‌توانم تایید کنم که این موضوع مربوط به قابلیت ضدماهواره‌ای است که روسیه در حال توسعه آن است، اما این یک توانمندی فعال نیست که به کار گرفته شده باشد و اگرچه پیگیری روسیه برای این قابلیت خاص نگران‌کننده است، اما هیچ تهدید فوری برای امنیت کسی وجود ندارد.

کربی همچنین تایید کرد که این سلاح روسی مستقر در فضا خواهد بود، اما درباره گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه این سلاح قابلیت هسته‌ای دارد، اظهارنظری نکرد. البته وی در ادامه تاکید کرد که این موضوع معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷ را که هم روسیه و هم ایالات متحده طرفین آن هستند و استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را ممنوع می‌کند، نقض خواهد کرد. وی افزود: این سلاح می‌تواند خطر مرگباری برای فضانوردان در مدار پایین به همراه داشته باشد و همچنین در عملکرد ماهواره‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی ایجاد اختلال کند.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، نگرانی‌ها از زمانی که مایک ترنر رییس ‌جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا این موضوع را در بیانیه‌ای علنی کرد، افزایش یافت. وی با اشاره به تهدید جدی امنیت ملی از بایدن خواسته تا تمامی اطلاعات مربوط به این تهدید را از حالت طبقه‌بندی خارج کند.

این در شرایطی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه با رهبران کنگره جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار کرد تا درباره این موضوعات توضیح دهد. با این حال افشای اولیه این موضوع از سوی قانونگذاران، کاخ سفید را عصبانی کرد و کربی گفت که آنها در حال بررسی هستند که آیا منابع و روش‌های اطلاعاتی ایالات متحده به خطر افتاده است یا خیر؟

در چنین شرایطی مسکو ادعاهای مربوط به این فناوری را رد و آن را تلاش آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کمک‌های مالی اوکراین عنوان کرده است. در همین راستا، خبرگزاری دولتی تاس گزارش داد دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت کاخ سفید در تلاش است تا کنگره را وادار کند لایحه تخصیص بودجه را به هر نحوی که می‌تواند به رای بگذارد.

او گفت: واضح است کاخ سفید قرار است چه ترفندهایی را انجام دهد و تا زمانی که کاخ سفید جزئیات ماجرا را افشا نکند، درباره ماهیت این گزارش‌ها اظهارنظر نخواهد کرد. از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مسوول کنترل تسلیحات این کشور، ایالات متحده را به جعل بدخواهانه متهم کرده است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جریان بازدید از تیرانا، پایتخت آلبانی، به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال گفت‌وگو با متحدان و شرکا درباره این موضوع است. این یک قابلیت فعال نیست، اما یک قابلیت بالقوه است که ما آن را بسیار جدی می‌گیریم و من انتظار دارم به‌زودی چیزهای بیشتری برای گفتن داشته باشیم.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو

شناسه : 408701
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *