روزهای سرد بازار خودرو؛

فعلا امیدی به کاهش قیمت خودرو نیست

هر چند قیمت خودرو پس از روزهای طوفانی ابتدای زمستان چند هفته ای است که به آرامش رسیده اما به نظر نمی‌رسد سناریو کاهش قیمت خودرو چندان محتمل باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خودرو،‌ هفته پایانی بهمن ماه را در حالی آغاز کرده که نگاهی به قیمت خودرو در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار پس روزهای طوفانی دی ماه به ثبات رسیده‌است. هر چند قیمت محصولات پرتقاضای سایپا در هفته گذشته کاهش جزئی را تجربه کردند اما قیمت محصولات پرفروش ایران خودرو غالبا ثابت باقی ماندند.

قیمت ایران خودرو

قیمت تارا دنده‌ای V1 هفته گذشته بدون تغییر در محدوده ۷۸۵ میلیون باقی ماند. اما قیمت تارا اتوماتیک V2 هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۹۳۵ میلیون تومان رسید.

قیمت دنا پلاس ۶ دنده توربو هفته گذشته کاهش ۵ میلیونی را تجربه کرد و در محدوده ۸۹۵ میلیون معامله شد. قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو نیز ۵ میلیون تومان کاهش را ثبت کرد و در محدوده ۹۳۰ میلیون تومان در بازار رد و بدل شد.

قیمت رانا پلاس ارتقا یافته نیز در هفته گذشته با ثبات بود و همچنان ۵۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

قیمت سایپا

قیمت شاهین دنده‌ای هفته گذشته را با ثبات پشت سر گذاشت و در محدوده ۶۶۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. اما قیمت شاهین اتوماتیک در هفته گذشته با کاهش ۵ میلیونی ۸۲۵ میلیون تومان معامله شد.

قیمت کوییک اس تیپ DA هفته گذشته را با ۵ میلیون تومان کاهش قیمت پشت سر گذاشت و به محدوده ۳۷۵ میلیون تومانی رسید.

قیمت ساینا اس تیپ DA نیز همانند قیمت کوییک ۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرد و در محدوده ۴۰۵ میلیونی در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

کاهش قیمت خودرو فعلا بعید به نظر می‌رسد

در حالی قیمت خودرو این روزها تقریبا با ثبات بوده است اما باید توجه داشت که در دو ماه ابتدایی زمستان،‌ میانگین قیمت خودرو افزایش حدود ۲۰ درصدی را ثبت کرده است. به بیان دیگر این ثبات نسبی روند طبیعی هر بازار پس از یک جهش قیمتی است. هر چند که در این میان کاهش نسبی قیمت دلار نیز مزید علت شده است.

در این میان پرسش اصلی این است محتمل ترین سناریو برای پیش بینی قیمت خودرو چیست و می‌توان به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود؟

هر چند که قیمت خودرو در اغلب مدل‌ها با افزایش چشم گیری همراه بوده اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی چشم انداز روشنی برای کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد فعلا وجود ندارد.

عدم تعادل در بازار خودرو

همچنان عدم تعادل در عرضه و تقاضا مشهود است و این خود به محرکی برای افزایش قیمت خودرو بدل شده است. از سمت عرضه،‌ همچنان سطح تولید داخلی به اعداد پیش از تشدید تحریم ها نرسیده است. واردات خودرو نیز با وجود تبلیغات فراوان همچنان قطره چکانی صورت می‌گیرد و با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور، چشم انداز روشنی برای بهبود شرایط کنونی وجود ندارد.

این در حالی است که به واسطه بدل شدن خودرو به یک کالا سرمایه‌گذاری، تقاضا در بازار با وجود جهش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید خانوار به شدت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

بنابراین به نظر می‌رسد که عدم تعادل در بازار خودرو همچنان ادامه داشته باشد و از این منظر چشم انداز روشنی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

دلار و قیمت خودرو؛ بازی تکراری

موضوع مهم دیگر این است که هر چند قیمت دلار طی هفته‌های گذشته از محدوده ۶۰ هزار تومانی عقب نشینی کرده و اکنون در محدوده ۵۵ هزار تومانی معامله می‌شود اما همچنان انتظار تورمی و جهش قیمت دلار در میان مردم پررنگ است. به بیان دیگر، بسیاری از مردم انتظار افزایش قیمت دلار را در سال آینده دارند. در این شرایط نه تنها قیمت خودرو بلکه قیمت غالب کالاها چسبندگی پیدا می‌کنند و در مقابل کاهش مقاوم هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو برای پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده ثبات نسبی باشد و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو در این هفته با کاهش قابل توجهی همراه باشد. مگر آنکه یک شوک جدیدی به بازار ارز وارد شود که می‌تواند سمت و سوی بازار خودرو را تغییر دهد.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 408767
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا