جنگ انتخابان آمریکا؛

بهبود اقتصاد آمریکا به کمک بایدن می‌آید؟

جو بایدن در بیشتر دوران ریاست جمهوری خود بر این موضوع اصرار داشته است که اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد. اما نظرسنجی‌های متداوم نشان داده است که اکثر رای دهندگان با او هم عقیده نیستند.

هما میرزایی- جهان صنعت نیوز؛ پس از ماه‌ها بازار کار منعطف، رشد اقتصادی بیشتر از حد انتظار و کاهش نرخ تورم، داده‌های جدید نشان می‌دهد که بدبینی عمیق مردم آمریکا به اقتصادی که بایدن در بیشتر سه سال گذشته برای آن تلاش کرده است، در حال تبدیل شدن به خوش‌بینی است.

این روند می تواند مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری نوامبر را تغییر دهد، انتخاباتی که انتظار می رود طی آن بایدن رو‌در‌روی دونالد ترامپ، پیشتاز نامزدی جمهوری خواهان قرار گیرد.

کارشناسان بر این باورند که دور دوم ریاست جمهوری بایدن به خاطر دیدگاه های خوش بینانه تر اقتصادی ساده‌تر خواهد بود، اما موج تورم که یک سال و نیم پیش به اوج خود رسید، برگ برنده‌ای در دستان جمهوری خواهان خواهد بود.

بایدن طرفدار خانوار، ترامپ طرفدار ثروتمندان

آدام گرین، یکی از بنیانگذاران گروه حمایت از کمیته کمپین تغییر مترقی، در این‌باره گفت: «در طول چند سال گذشته، مردم بیشترین فشار را در هزینه‌های روزمره مانند خواربار، بنزین و دارو احساس کرده‌اند. خوشبختانه این قیمت‌ها روند کاهشی در پیش گرفته‌اند، که این موضوع وضعیت دموکرات‌ها را نسبت به چند ماه پیش بهبود می‌بخشد.

 وی افزود: « نظرسنجی ما نشان می‌دهد که کمپینی که می‌گوید قصد آن اتمام کار ناتمام ریاست جمهوری بایدن است، باید اذعان کند که مشکلات وجود داشته است و کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد ».

او در ادامه گفت: «کمپین بایدن باید توجه رأی دهندگان را به این موضوع جلب کند که حزب مخالف قصد دارد به میلیاردرها و شرکت ها کمک کند و در مقابل آن حزب دموکرات می خواهد طمع شرکت ها را به چالش بکشد و قیمت ها را برای مصرف کنندگان پایین بیاورد».

مردم فکر می‌کنند ترامپ از عهده اقتصاد برخواهد آمد

به گفته گردآورنده نظرسنجی FiveThirtyEight، حتی با وجود رشد شدید نرخ اشتغال و جلوگیری از رکود اقتصادی که بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند، بایدن در میان رای دهندگان محبوبیت نداشته است.

برگزار کنندگان نظرسنجی‌ها مخالفت رای‌دهندگان با بایدن را به موج افزایش قیمت‌ها در ژوئن ۲۰۲۲ و در سطحی بی‌سابقه در طول چهار دهه مرتبط می‌دانند. این افزایش قیمت از آن زمان رو به کاهش بوده است.

نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز که در ماه جاری منتشر شد، نشان می‌دهد بایدن در مورد اینکه کدام نامزد بهتر از عهده اقتصاد برمی‌آید، حدود ۲۰ امتیاز از ترامپ عقب است؛ نتیجه‌ای که در نظرسنجی‌های دیگر نیز تکرار شده است.

اما به نظر می رسد داده های جدید نشان می دهد که آمریکایی ها معتقدند اقتصاد این کشور رو به بهبودی است.

اواخر ماه گذشته، گزارشی نشان داد که شاخص اعتماد مصرف کننده به بالاترین حد خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است، نظرسنجی دانشگاه میشیگان در مورد احساسات مصرف کننده نیز به بالاترین سطح از جولای همان سال را نشان می‌دهد.

جوسلین کایلی، یکی از مدیران مرکز تحقیقاتی که یافته‌هایش حاکی از ایجاد دیدگاه مثبت اقتصادی در میان دموکرات‌هاست، می‌گوید: “افرادی که نسبت به شرایط اقتصادی خوشبین هستند، دلیل این خوش‌بینی را کاهش نرخ بیکاری و کاهش نرخ تورم می‌دانند.”

تمرکز جمهوری‌خواهان بر کاستی‌های بایدن

ترامپ و متحدانش در حزب جمهوری‌خواه بر تورم ایجاد شده در دوره بایدن تاکید می‌کنند، اما اقتصاددانان بر این باورند که سیاست‌های بایدن ناشی از حمله روسیه به اوکراین و نیز اختلال در زنجیره تامین جهانی در دوران پساکرونا بوده است. نیکی هیلی، شهردار سابق کارولینا که رقیب اصلی رئیس جمهور قبلی است، گفته است: “اقتصاد در حال نابود کردن قشر متوسط است.”

اما بهبود دیدگاه‌ رای‌دهندگان نسبت به اقتصاد می‌تواند این حملات را پیش از انتخابات نوامبر، جایی که حزب جمهوری‌خواه امیدوار است کنترل سنا را از دست متحدان دموکرات بایدن بگیرد و اکثریت خود را در مجلس نمایندگان حفظ کند، خنثی کند.

لین واورک، استاد سیاست آمریکا در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس، می‌گوید که ترامپ ممکن است مجبور شود به تاکتیک‌های آزموده‌شده خود پس از پیروزی بر هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ مانند وعده ایجاد سیاست‌های سخت مهاجرتی بازگردد.

واورک که تاثیر شرایط اقتصادی بر کمپین‌های ریاست‌جمهوری را بررسی می‌کند، می‌گوید: “اقتصاد در حال رشد است. شاید مردم این را احساس نکنند اما نمی‌توان کمپین انتخاباتی را بر احساس مردم بنا کرد. شما می‌توانید این کار را انجام دهید، اما این یک قمار است.”

استراتژی ترامپ و هم حزبی‌هایش

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مهار خشم نسبت به جریان مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده، کلید استراتژی کمپین ترامپ است. مداخله رئیس جمهور سابق عاملی برای مرگ توافق دو حزبی در کنگره برای تشدید سیاست مهاجرت در ازای رای جمهوری‌خواهان برای تایید کمک به اوکراین و ارتش اسرائیل بود. با بهبود اقتصادی موجود، ترامپ ظاهراً نگران است که اقتصاد ایالات متحده در لحظه‌ای نامناسب وارد رکود شود و او به عنوان مقصر شناخته شود. او ماه گذشته در مصاحبه ای با اشاره به رئیس جمهور ایالات متحده که مقصر رکود بزرگ در ۹۵ سال پیش شناخته می شود، گفت: “وقتی سقوطی رخ می دهد، امیدوارم سقوط اقتصادی در ۱۲ ماه آینده این اتفاق بیفتد، زیرا من نمی خواهم هربرت هوور باشم.”

داگ هی، استراتژیست حزب جمهوری‌خواه می‌گوید با وجود کاهش نرخ تورم قیمت محصولات در مقایسه با زمانی که بایدن ریاست‌جمهوری را به دست گرفت، همچنان بالا هستند. او افزود: “مردم به فروشگاه می‌روند، پول می‌دهند و از قیمت‌ها ناراضی هستند و این به صحبت روزمره آن‌ها تبدیل شده است.”

اولویت اول رای‌دهندگان قیمت اجناس و اولویت بعدی نرخ بیکاری

در حالی که بایدن سعی کرد در طول دولت خود با افزایش استخدام اعتبار کسب کند، نظرسنجی ها نشان می دهد که این اقدام به چشم رای دهندگان نیامده است. در ماه‌های اخیر، کاخ سفید استراتژی خود را تغییر داده و برای خلاص شدن از شر هزینه‌های ناخواسته تلاش کرده است و شرکت‌ها را به «افزایش قیمت‌ها» متهم کرده است.

ایوان راث اسمیت، مدیر نظرسنجی شرکت تحقیقاتی دموکرات بلوپرینت، می‌گوید: رای‌دهندگان بیشتر از نرخ بیکاری به افزایش قیمت‌ها اهمیت می‌دهند.

 اسمیت در ادامه می‌گوید ” اولویت رای‌دهندگان بیش از بیکاری، عدم توانایی در پرداخت قبوض و هزینه‌هاست و فشار موجود را ناشی از آن می‌دانند. کاملا منطقی است که اگر کاخ سفید، رئیس‌جمهور و کمپین بایدن با این موضوع همراه شوند، راه روشنی پیش رو خواهند داشت و مردم احساس خواهند کرد که بایدن در حزب دموکرات حرف آن‌ها را می‌فهمد.”

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 409868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا