بهترین موتور برق را چگونه انتخاب کنیم؟

موتور برق یا ژنراتور قابل حمل دارای کاربردهای متنوّعی است که تأمین برق در شرایط قطع برق شبکه (اضطراری)، تأمین برق سیّار و تأمین برق در شرایط عدم دسترسی به منبع الکتریکی مثلاً در سفر یا کمپینگ نمونه هایی از این کاربردها هستند.

برترین یا بهترین بودن یک محصول کاملاً وابسته به شاخص هایی است که آن محصول با آن سنجیده میشود و همانطور که بهترین ماشین یا بهترین لباس به صورت عام بی معنی است، بهترین موتور برق هم بدون در نظر گرفتن شاخص های مورد نظر برای سنجش بی معنی خواهد بود. به همین دلیل ابتدا تعدادی از شاخص های مهم که میتوان با آن کیفیت و کارایی موتور برق ها را ارزیابی کرد معرّفی میکنیم و بر اساس آنها و با توجّه به رده بندیهای کارشناسان بین المللی و سایت های معتبر به معرّفی برترین ها در هر شاخص خواهیم پرداخت.

یکی از شاخصهایی که میتواند تأثیر به سزایی در انتخاب یک محصول خوب و مطمئن داشته باشد، شناخته شده بودن محصول در سطح جهانی است، چرا که یک برند برای رسیدن به چنین جایگاهی هزینه های قابل توجّهی را متحمّل میشود و برای حفظ اعتبار و جایگاه جهانی خود، حفظ و ارتقای کیفیت و توجه به رضایتمندی مشتریان خود را در اولویت قرار میدهد و در این شاخص ۶ برند زیر برندهای برگزیده میباشند.

 

 

DuroMax

Champion Power Equipment

Honda

Yamaha

Generac

Westinghouse

شایان ذکر است که برندهای مورد اشاره، محبوبترین برندها در کاربرد خانگی و قابل حمل با خودروی شخصی هستند و در مصارف صنعتی تر، برندهایی چون:

Cummins, Perkins, Yanmar, Deutz, CAT برندهای خوشنام و باسابقه درخشان به شمار می آیند.

شاخص بعدی در انتخاب، تطابق سوخت دستگاه با سوخت قابل تأمین در محل استفاده میباشد. سوخت های معمول در این موتور برق ها، گازوئیل، بنزین، گاز پروپان(کپسولی) و گاز شهری هستند. حتی در صورتیکه امکان دسترسی به چند نوع منبع سوخت در محل استفاده و انتخاب بین آنها وجود داشته باشد، باید به این نکته توجه داشت که هر کدام از سوخت ها مزایا و معایبی دارند که میباید در انتخاب مد نظر قرار گیرد. موتورهای گازوئیلی بالاترین راندمان و کمترین مصرف را دارند، اما از سوی دیگر صدا یا نویز تولیدی این موتورها به شکل مشهودی از سایر موتورها بیشتر است و امکان ساخت موتوری با سوخت چندگانه در این موتورها وجود ندارد. موتورهای گازسوز کمترین میزان آلایندگی زیست محیطی را دارند و امکان تأمین پیوسته آن از طریق اتّصال به شبکه گاز وجود دارد، اما راندمان و میزان انرژی تولیدی آنها نسبت به موتورهای با حجم سیلندر مشابه که با سوخت های دیگر کار میکنند پایینتر است. گاز پروپان یا کپسولی و بنزین دو سوخت محبوب و در دسترس هستند که از نظر راندمان، آلایندگی و سهولت تأمین در بین این طیف قرار میگیرند.

تعدادی از سازندگان برای پاسخگویی بهتر به نیاز مشتریان، اقدام به تولید موتور برق های چندگانه سوز کرده اند که اقدامی بسیار هوشمندانه در راستای پاسخ به نیاز مشتریان بوده است؛ اما از طرفی طرّاحی را پیچیده میکند و بسیاری از سازندگان ضعیف، نتوانسته اند به درستی از پس این کار پیچیده برآیند و کیفیت ضعیفِ محصولاتشان، بخش بزرگی از مصرف کنندگان را نسبت به موتور برق های چند گانه سوز بدبین کرده است. در بررسی ها و ارزیابی های فنّی متخصصان، سه برند Duromax، Champion و Westinghouse برندهایی بوده اند که توانسته اند بدون خدشه وارد کردن به کیفیت و طول عمر دستگاه، موتور برق سه گانه سوز با کیفیت تولید کنند.

شاخص بعدی، میزان نویز تولیدی دستگاه میباشد که در استفاده های کمپینگ و دیگر کاربردهایی که امکان قرار دادن ژنراتور قابل حمل در فاصله دور نسبت به محل استفاده وجود ندارد، شاخص بسیار مهم و تعیین کننده ای است، چرا که صدای نویز تولیدی موتور برق ها میتواند آرامش را از مصرف کنندگان بگیرد که در تضاد کامل با هدف سفرهای تفریحی قرار دارد.

برای پاسخگویی به چنین نیازی، سازندگان اقدام به تولید موتور برقهای دارای محفظه بسته (کانوپی) نموده اند که در این محفظه با کمک جاذب های صوتی، بخش بزرگی از انرژی صدای نویز میرا میشود، اما از طرفی به دلیل کم شدن مبادله حرارتی بین ژنراتور قابل حمل و محیط، امکان افزایش دمای موتور احتراقی و آلترناتور را به همراه دارد که میتواند به هر دو آسیب برساند. لذا این مورد نیز از جمله مواردی است که در صورت عدم تخصّص سازنده در آن، میتواند به نتایج مأیوس کننده­ای بیانجامد. بهترین موتور برق های بیصدا را برندهای Yamaha، Westinghouse، Champion و Honda تولید میکنند.

شاخص دیگر، حفاظت های پیش بینی شده برای دستگاه میباشد.

سنسور شات آف یا خاموشی خودکار در زمان کاهش سطح روغن (به مقدار خطرناک و آسیب رسان )یکی از حفاظت­های مهمی است که در موتور برق های ارزان وجود ندارد یا اینکه از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. حفاظت در برابر اورلود و حفظ ولتاژ و فرکانس خروجی در بازه تعریف شده مواردی هستند که میتواند موتور برق و مصرف کننده های متّصل به آن را از آسیب محافظت کند. این محافظت با فیوز متفاوت است، قرارگیری فیوز در هر یک از خروجی ها به صورت جداگانه یک الزام است، اما فیوزها بعضاً در واکنش به اضافه بار کُند عمل میکنند و حفاظت آنها فقط از نوع جریانی است و به همین دلیل مشکل اضافه ولتاژ یا کاهش ولتاژ و تغییر فرکانس به مقدار غیر مجاز، مواردی نیستند که به کمک فیوز قابل حفاظت باشند. در واقع این سیستم حفاظتی بر عملکرد صحیح AVR نظارت میکند و در صورتیکه خروجی در شرایط مطلوب نباشد، بار را قطع میکند تا از صدمه به بار و موتور برق پیشگیری به عمل آید. حفاظت اضافه بار ژنراتور Champion در این خصوص بسیار ممایز عمل میکند. حفاظت دیگری که در استاندارد ANSI/PGMA G300:2018 در نظر گرفته شده و از خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن پیشگیری میکند، استفاده از سنسور CO Shield است که به دلیل عدم الزام آن در سایر استانداردها، بسیاری از تولید کنندگان در جهت کاهش هزینه و پیچیدگی تولید در محصولات خود از آن استفاده نمیکنند. برندهای Yamaha، Generac، Champion، Westinghouse، Honda و Ryobi برندهایی هستند که این حفاظت ها را در موتور برقهای خود در نظر میگیرند.

شاخص دیگر میزان آلایندگی و رعایت الزامات زیست محیطی است. برای ژنراتورهای کوچک که در ایران با نام موتور برق شناخته میشوند، استاندارد آلایندگی در امریکا EVA میباشد که در ایالت کالیفرنیا با استاندارد سختگیرانه تر CARB جایگزین شده است. بسیاری از سازندگان میان رده و رده پایین موتور برق خود را ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی نمیدانند، اما رعایت استانداردهای زیست محیطی برای برندهای خوشنام، امری جدی و الزامی تلقی میشود.

برندهای Firman، Generac، Champion، Duromax و A-iPower در بین برندهای خوشنام، برندهایی هستند که تطابق با الزامات آلایندگی CARB را به وسیله گواهی آزمون اخذ کرده اند.

شاخص زیبایی ظاهری نیز میتواند در مواردی که دستگاه در معرض دید قرار داشته باشد، نقشی مهم در انتخاب بازی کند، چرا که نه تنها باعث ایجاد حس بهتر در مصرف کننده میشود که گویای اهمیت دادن تولید کننده به رضایت مصرف کننده نیز هست و سازنده ای که برای طرّاحی بهینه و زیباتر محصول، هزینه و زمان صرف کرده است، به احتمال زیاد در ارتقای کیفیت ساخت نیز موارد بیشتری را مد نظر قرار داده است. هرچند زیبایی ظاهری امری کیفی است و نظر مخاطبان در مورد آن یکسان نیست اما از دید کارشناسانه میتوان گفت برندهای FORD، Firman، Champion و A-iPower در این زمینه پیشتازانه عمل کرده و به عبارتی اثر هنری خلق کرده اند.

شاخص ارزندگی یا قیمت در برابر کیفیت نیز میتواند شاخص مهمی در انتخاب مصرف کنندگان باشد. برندهایی مانند Yamaha، Honda، Yanmar و KUBOTA برندهایی هستند که در شرایط کاری سخت و نامطلوب، دوام و استقامت خود را اثبات کرده اند، اما قیمتی به مراتب بالاتر و بعضاً تا سه برابر دیگر برندهای تراز اوّل دارند. به همین دلیل در صورتیکه شرایط بهره برداری استاندارد و کاربری مورد نظر غیر صنعتی با بارگذاری متعادل باشد و زمان استراحت های مناسب برای دستگاه در نظر گرفته شود، این هزینه اضافی، آورده ای برای خریدار نخواهد داشت و در مصارف خانگی، سفر و کمپینگ و حتّی کارگاهیِ سبک، برندهایی مانند Champion،Generac و Kohler که با قیمتی بسیار اقتصادیتر، کیفیتی مطلوب و رضایتبخش را ارائه میدهند میتوانند انتخاب بهتری باشند.

مطابق توضیحات ارائه شده، انتخابِ بهترین، کاملاً وابسته به شاخص های ارزیابی و نیاز مصرف کننده است اما با در نظر گرفتن شاخص های اصلی و کاربردی، برندهای Champion، Generac و Duromax بیشترین امتیاز را کسب میکنند. شاید با توجه به اینکه اکثر برندهای برتر، ژاپنی و آمریکایی هستند و در ایران قابل خریداری نیستند این مقاله به نظر برایتان بدون کاربرد بیاید اما خوشبختانه برند تراز اول Champion با همان کیفیت جهانی و گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش گروه صنعتی نیروژن در ایران قابل خریداری است.

موتور برق اینورتری بی صدای چمپیون با ظاهری خاص و زیبا و نویز تولیدی بسیار پایین، گزینه ای بسیار کاربردی و جذاب، به ویژه برای کمپینگ است.

ژنراتورهای چمپیون با ۳ نوع سیستم سوخترسانی بنزینی، دوگانه سوز بنزین و گاز کپسولی و سه گانه سوز بنزین، گاز کپسولی و گاز شهری، با کمترین صدای نویز تولیدی، در بین محصولات برتر، سرآمد هستند.

 

*** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 411509
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا