فروش بندر چابهار باز هم تکذیب شد

جهان صنعت نیوز:  درست سال گذشته همین موقع‌ها بود که ماجرای فروش بندر چابهار به هندی‌ها رسانه‌ای و مدتی نقل محافل سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای شد.

در آن زمان ایرنا نوشت: در روزهای گذشته برای چندمین بار در برخی از کانال‌های خبری ادعا شد که بندر چابهار به هندی‌ها واگذار یا حتی فروخته شده است.

آن زمان این سوال ها مطرح بود که: واقعیت این واگذاری چیست و نوع قرارداد با شرکت هندی برای فعالیت در بندر چابهار چیست و تا چه زمانی اعتبار دارد؟

حاشیه‌های ایجاد شده در آن هنگام پس از یک اوج و حضیض چند ماهه، کمرنگ شد و مساله فروش یا واگذاری چابهار به تدریج فرو کش کرد.

اکنون بعد از گذشت یک سال، بار دیگر مساله واگذاری بندر چابهار، این بار به روس‌ها مطرح شده است.

مساله‌ای که در چند روز گذشته در فضای مجازی با تیراژ بالا در حال دست به دست شدن است و حتی برخی از محافل سیاسی نیز درباره آن اظهار‌نظر کرده‌اند و عده‌ای هم تلاش دارند با پیوند زدن خبر فوق به مساله امضای رژیم حقوقی دریاچه خزر از مساله ای به عنوان «فروش ایران» سخن بگویند و نتابج خاص خود را از آن استنباط کنند.

در همین رابطه بخوانید: بندر چابهار را نفروخته‌ایم!

ماجرا ظاهرا از آن جا شروع شد که تعدادی از فعالان اقتصادی همسایگان شمالی از چند منطقه اقتصادی در ایران از جمله چابهار بازدید کردند که گفته می‌شود در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو جانبه بوده است.

در پی این تحولات، امروز مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تکذیب خبر واگذاری بندر چابهار به روس‌ها گفت: واگذاری این بندر به روس‌ها کذب است و بازدید مدیرعامل منطقه اقتصادی استراخان صرفا جهت شناخت بیشتر با ظرفیت‌های چابهار بوده است.

بهروز آقایی ضمن رد شایعه مطرح شده گفت: این مسائل از طرف « جریان معاند در فضای مجازی» مبنی بر تصاحب چابهار از طرف روسیه و واگذاری امورات بندری به این کشور مطرح شده است.

وی گفت: حضور روس‌ها در چابهار و بازدیدشان از امکانات و ظرفیت‌های موجود در این بندر صرفا جهت آشنایی بیشتر با فرصت‌های اقتصادی تنها بندر اقیانوسی کشور بوده است.

آقایی افزود: روس‌ها در این بازدید تنها برای سرمایه‌گذاری و رغبت تجار روس برای حضور پررنگ تر در چابهار اعلام آمادگی کرده‌اند و طرح این مساله که آن‌ها پیش از این در بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا قسمتی از بندر را تصاحب یا فریز کرده باشند صحت ندارد.

وی در عین حال تصریح کرد: در صورت حضور تجار روس در این بندر، سطح فعالیت آن‌ها به این شکل خواهد بود که احتمالا این حضور در حد فعالیت سایر تجار در چابهار باشد و یک سایت یا ۲ تا ۳ هکتار زمین برای احداث انبار و مخازن در اختیارشان قرار بگیرد.

فروش بندر چابهار باز هم تکذیب شد

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 41817
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا