در سالگرد انتشار دعوتنامه ۲۲۰ نماینده از رییسی؛

فریاد بی صدای مجلس

درست سه سال از روزی که ۲۲۰ نماینده مجلس انقلابی در نامه‌ای سرگشاده از ابراهیم رییسی خواستند که ریاست قوه قضاییه را رها کند و برای اداره قوه مجریه، وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شود، می‌گذرد. حالا بسیاری از همان نمایندگان، آنطور که در جریان نشست علنی دیروز مجلس نیز شاهد بودیم، بزرگ‌ترین مشکل کشور را ناتوانی دولت رییسی در مدیریت قوه مجریه و ناکامی دولتمردان انقلابی در سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی می‌دانند.

به گزارش سرویس سیاسی «جهان صنعت نیوز»؛ پنجم اردیبهشت‌ماه  ۱۴۰۰ بود که ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس انقلابی در اقدامی کم‌نظیر، صراحتا از یک چهره سیاسی خواسته‌اند که وارد گود رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری شود. بسیاری از ناظران نسبت به این اقدام نامتعارف نمایندگان مجلس انقلابی هشدار داده و گفتند که با این اقدام مجلس عملا قادر به انجام بخش بزرگی از وظایف نظارتی خود نسبت به عملکرد دولت نخواهد بود. آن زمان البته این گروه بزرگ از نمایندگان مجلس انقلابی که هنوز تقریبا تازه‌وارد بودند، این انتقادها را نپذیرفتند. اما در ماه‌ها و سال‌های بعد، روشن شد که آنچه در روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از سوی بسیاری از ناظران مطرح شد، بیراه نبوده است. چه آنکه مجلس انقلابی تا مدت‌ها پس از روی کار آمدن ابراهیم رییسی و تشکیل دولت انقلابی، به حمایت بی‌دریغ خود از عملکرد این دولت ادامه داد و تا آنجا که می‌شد با وزیران و دولتمردان مماشات کرد.

نمایندگانی که ناگهان منتقد شدند

با این همه اما حال که این نمایندگان به روزهای پایانی حضورشان در مجلس رسیده‌اند و با موج انتقادهای افکار عمومی و شهروندان حوزه‌های انتخابیه‌شان روبه‌رو شده‌اند و پاسخی نیز برای آنان ندارند، چاره‌ای ندارند، جز اینکه در صحن همان مجلسی که در روزهای آغازین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برای دعوت از رییسی امضا جمع می‌کردند، علیه او و عملکرد دولتش نطق کنند.

آقای رئیسی به آمارسازی‌ها توجه نکنید!

چنانکه یکی از حامیان سرسخت دولت انقلابی دیروز در جریان نشست علنی مجلس در تذکری، مستقیما ابراهیم رییسی را خطاب قرار داد و گفت: «وقتی خبر کاهش تورم را از سوی مدیران اقتصادی شما می‌شنویم تعجب می‌کنیم، آقای رییسی به این آمارسازی‌ها توجه نکنید چراکه مردم زیر بار گرانی‌ها و رهاشدگی بازار له شده‌اند!»

علیرضا نظری همچنین گفت: «به قول معروف ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها! جناب آقای رییس‌جمهوری عملکرد دولت در حوزه تولید مسکن و مالیات بر خانه خالی و اجاره مسکن به هیچ‌وجه قابل‌دفاع نیست و فریاد مستاجران که عمدتا از طبقات متوسط و ضعیف جامعه هستند، بلند است، متاسفانه دولت نه قادر به جلوگیری از افزایش اجاره‌بهاست و نه تسهیلاتی را برای مستاجران منظور کرده است.»

چرا اینترنت گران شد؟!

نظری تنها نماینده حامی دولت انقلابی نبود که دیروز در صحن علنی مجلس، به‌تندی در نقد عملکرد این دولت اظهارنظر کرد. همزمان سیدناصر حسینی‌پور نیز در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت انقلابی گفت: «وزیر ارتباطات به‌عنوان تنظیم‌گر ارتباطات کشور بین منفعت عمومی و نیاز بخش‌خصوصی تعادل برقرار کند، اگر افزایش ۳۴درصدی تعرفه اینترنت امری ضروری است، باید از افزایش بیش از آن جلوگیری کند.»

 نماینده گچساران در مجلس انقلابی همچنین اضافه کرد: «افزایش قیمت بالای ۷۰ تا ۱۵۰درصدی بسته‌های اینترنتی توسط امپراطوری اپراتورهای بی‌رحم یک سرقت آشکار از جیب مردم است. بنابراین در ارتباط با چندهزار میلیارد هزینه‌های مربوط به فیلترشکن شفاف‌سازی کنید چراکه مردم از نان شب خود می‌گذرند اما از هزینه‌های اینترنت نمی‌گذرند. آیا برای میزان دقیق گردش مالی هزینه‌های فیلترشکن و دلایل عدم برخورد با آن پاسخی دارید.»

این نماینده مجلس همچنین به آخرین اقدام دولت انقلابی در راستای واگذاری دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس که با انتقادهای گسترده همراه بوده، اشاره کرد و گفت: «به تازگی هلدینگ خلیج‌فارس سهام باشگاه استقلال تهران را خریداری کرده، درآمد و منابع مالی این شرکت‌ها از خطه بنده تامین می‌شود بنابراین این مساله برای ما چیزی جز آلودگی، ضعف، زحمت، فقر و بیکاری و محرومیت به همراه نداشته است، چرا باید پتروشیمی شهر من پاسخگوی قراردادهای غیرمعقول و چندده میلیاردی بازیکنان و مخارج این باشگاه تهرانی باشد؟ چرا باید عواید این قرارداد صرف صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نشود.»

به داد اصفهان برسید!

عباس مقتدایی با اشاره به نامه‌ای که به گفته او، با امضای ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس تقدیم رییس‌جمهوری شده، گفت که در این نامه از دولت انقلابی خواسته شده که باتوجه به اینکه اصفهان جایگاه ویژه‌ای در حوزه گردشگری، فرهنگ، هنر، صنعت، علم و کشاورزی دارد به این خطه رسیدگی ویژه‌ای شود.

او همچنین گفت: «الان هم کشاورزان اصفهان حرف‌هایی دارند که بعضا شنیده نشده و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. البته موضوع آب اصفهان هم که باید در کانون توجه قرار می‌گرفت، قرار نگرفته است.»

 این نماینده مجلس انقلابی با تاکید بر اهمیت و جدیت مساله «فرو نشست اصفهان» گفت: «ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته و در این شرایط تغییرات پی در پی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین‌گیر کرده و این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟!»

چه زمانی گرانی‌های افسارگسیخته را مهار می‌کنید؟!

عباس گودرزی از فرصت خود برای ایراد نطق میان دستور استفاده کرد و با اشاره به لزوم توجه به شعار سال و جلب مشارکت مردم گفت: «یکی از وجوه مهم و اصلی مشارکت مردم در تولید عبارت است از گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی که از جمله مصادیق آن سهام عدالت است که متاسفانه امروز در این خصوص با بی‌عدالتی مواجه هستیم.»

این نماینده مجلس همچنین در ادامه به بیان نکاتی درباره اوضاع دشوار معیشتی کارگران در آستانه هفته کار و کارگر اشاره کرد و در ادامه نشست علنی دیروز مجلس نیز نماینده اردبیل در تذکری به‌شدت نسبت به آشفتگی بازار و گرانی افسارگسیخته انتقاد کرد. صدیف بدری که ابراهیم رییسی را خطاب قرار داده بود، گفت: «کی می‌خواهید آشفتگی‌های بازار و گرانی‌های افسارگسیخته را مهار کنید؟! مردم زیر بار فشارهای اقتصادی کمر خم کرده‌اند و هر روز با این وضعیت نابسامان مدیریتی در کشور در حال از دست رفتن اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی هستیم.»

 این نماینده مجلس انقلابی با طرح این پرسش که «سرکلاف سردرگمی‌های دولت در اولویت‌های مردم کجاست؟!»، اضافه کرد: «آشفتگی‌های روزانه در بازار ارز ناشی از چیست؟! مردم پاسخ این سوالات را در زندگی و امورات جاری خود می‌خواهند!»

او تصریح کرد: «نمی‌شود با گفتار درمانی و شعار کشور را اداره کرد، باید تحول جدی در مورد تصمیم‌گیری‌های اقتصادی توسط دولت ایجاد شود تا با سیاستگذاری‌های صحیح شاهد کاهش التهابات بازار و کنترل آن باشیم.»

همچنین سید محمد پاک‌مهر در تذکری خطاب به وزیر راه‌و‌شهرسازی نسبت به عدم تکمیل شماری از پروژه‌های عمرانی انتقاد کرد و در ادامه گفت: «شرکت زیرساخت به‌طور کلی خراسان شمالی را به فراموشی سپرده و مشخص نیست این پروژه‌ها چه زمانی قرار است به اتمام برسد و با چه نظارت و اعتباری.»

آرش زره‌تن لهونی که نماینده اورامانت است در تذکری نسبت به وضعیت کولبران هشدار داد و گفت: «تعداد قابل توجهی از جوانان اورامانات فعالیت کولبری دارند بنابراین نباید کولبری متوقف شود.»

 او همچنین گفت: «وزارت صمت سریعا آیین‌نامه اجرایی قانون تجارت مرزنشینان را آماده و اجرایی کند.از این وزارتخانه می‌خواهم بدون تبعیض همان برخوردی را با بازارچه‌های جنوب کشور انجام می‌دهد، همان برخورد را با بازارچه‌های ما انجام دهد.»

این در حالی بود که شماری از نمایندگان مجلس انقلابی نیز در این چند روز گذشته از طریق اظهارنظرهای رسانه‌ای و مطبوعاتی نسبت به عملکرد دولت انقلابی ابراز نارضایتی کرده‌اند. نمایندگانی که البته خوب می‌دانند از آنجا که چند هفته‌ای بیشتر تا پایان دوران حضورشان در این جایگاه نمانده، قادر نیستند از ابزار قانونی همچون طرح سوال از رییس دولت و وزیران یا حتی استیضاح وزیران استفاده کنند و در نتیجه به این دست فریادهای اعتراضی رو آورده‌اند. فریادهایی که اگر هم قرار بود شنیده شود، در این ۳سالی که دولت بر سر کار است، شنیده می‌شد. البته اگر در تمام این مدت صدایی از این نمایندگان شنیده شده بود.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 420879
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا