بیماری های عفونی کنترل شده اند

جهان صنعت نیوز:  درباره بیماری های عفونی مرتبط با دام یکی از مهم ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ضبح دام در کشتارگاه است.  نکته اساسی که باعث انتقال بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو به انسان می شود تماس انسان با پوست و مو دام است.

از آنجایی که در آستانه عید قربان قرار داریم متاسفانه ضبح گوسفند در خانه ها افزایش می یابد که این موضوع بسیار خطر آفرین است. از همین رو هشدار وزارت بهداشت همواره آن است که کشتار دام خارج از کشتارگاه انجام نشود.

اما درمورد دفن ایزوله یک جسد در خوزستان، اطلاعات منتشر شده مبنی بر آن است که فرد به تب کریمه کنگو مبتلا نبوده. اما نکته قابل توجه آن است که در صورت ابتلا به این بیماری هم نیازی به دفن ایزوله نیست.

از همین رو احتمال می رود چنین تصمیمی بر اساس حساسیت بیش از حد اجرایی شده باشد که البته لزومی هم نداشته است. از نکات امیدوار کننده پیرامون بیماری های عفونی در کشور آن است که اداره کل بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت خیلی خوب و البته جدی این بیماری ها را رصد کرده و پژوهش هایی مستند پیرامون آن انجام می دهد. عملکرد این اداره کل کاملا علمی است و بر اساس استانداردهای جهانی پیش می رود.

عواملی همچون سیل، زلزله و البته مرزهای کنترل نشده بر افزایش بیماری‌های عفونی در کشور نقش آفرینی می کنند. از نکات مهم و قابل توجه البته مرزهایی است که افغانستان و پاکستان داریم و این موضوع خود دروازه ای است در راستای هجوم بیماری های عفونی واگیردار به داخل کشور.

این کشورها از لحاظ بهداشتی عملکردی کنترل شده ندارند و همین موضوع بسیار خطر آفرین است. ۱۰ تهدید مهم درمورد مرگ و میر جامعه انسانی را تهدید می کند که ۸ مورد آن در گروه بیماری های عفونی قرار دارد. باید توجه کرد که بیماری های عفونی همه جوامع را بی توجه به مرزهای جغرافیایی تهدید می کند و نباید ساده از این مهم گذشت.

* *مینو محرز –عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

عمومی
شناسه : 42137
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا