رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان مطرح کرد؛

دولت باید بپذیرد تاجر خوبی نیست

به گزارش سرویس صنعت «جهان صنعت نیوز»؛ روابط تجاری ایران و ترکمنستان فراز‌و‌نشیب‌های فراوانی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است، به گونه‌ای که به تعبیر کارشناسان این حوزه و رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان، تجارت بین دو کشور حالت سینوسی داشته است. ضعف دیپلماسی همواره بر گرده تجارت سنگینی می‌کند و فعالان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را دچار آسیب‌های فراوانی نیز می‌کند. برای ارزیابی روند تجارت ایران و ترکمنستان، جهان صنعت با رمضان بهرامی رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان به گفت‌و گو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

روند تجارت ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر

رمضان بهرامی با بیان اینکه پس از فروپاشی شوروی، تجارت ایران با کشورهایی که استقلال پیدا کرده بودند افزایش پیدا کرد اما این روند در طول سالیان با فراز‌و‌نشیب‌های زیادی همراه بوده است، گفت: طی ۵‌سال گذشته تجارت ایران و ترکمنستان حالت سینوسی داشته است؛ به این معنی که رقم این تجارت از ۱۳۰‌میلیون تا ۵۰۰میلیون دلار متغیر بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع این سوال ایجاد می‌شود که علت ناپایداری تجارت بین دو کشور چیست؟ این حجم از صادرات تنها برعهده بخش خصوصی است و نقش دولت در آن بسیار کمرنگ و گاهی هم کاملا بی‌رنگ است. از طرفی پشتیبانی دولت از تجار بسیار کم بوده و می‌توان گفت دیپلماسی اقتصادی ضعیف ما باعث شده است که این بازار را تا حدودی از دست بدهیم. وی با تاکید بر این موضوع که دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باید به شکلی صحیح احیا شود و موانعی که سبب کاهش مراودات تجاری بین دو کشور شده، از طریق دیپلماسی رفع شود، اظهار کرد: امروزه برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و رخدادهای جهانی بر تجارت بین کشورها سایه انداخته است. این وضعیت، حاکی از اهمیت برقراری دیپلماسی اقتصادی به منظور توسعه تعاملات تجاری با دیگر کشورهاست؛ زیرا امکان صادرات کالا در شرایط محدود وجود ندارد. بر همین اساس، برقراری دیپلماسی اقتصادی بسیار حائزاهمیت است.

تعدد بخشنامه‌ها و افول صادرات

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در ادامه اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف اساسی، صدور بخشنامه‌های متعدد است که به قطع و ممنوعیت صادرات منجر شده است. پیش از این ایران به ترکمنستان کالای نهایی صادر می‌کرد، اما در حال حاضر به صادرکننده مواد اولیه به این کشور تبدیل شده‌ایم. در مقابل، ترکمنستان نگاه و دیپلماسی اقتصادی جدیدی را به کار گرفته که امری است قابل ستایش. روابط تجاری ایران و ترکمنستان حدود ۱۰‌سال از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و ما امیدواریم با سفر رییس‌جمهوری به این کشور که نشان از عزم و جزم دولت برای توسعه روابط تجاری دارد، اوضاع بهبود یافته و بازار بهتری به دست بیاوریم. دولت باید این حقیقت را بپذیرد که نه صادرکننده خوبی است و نه واردکننده خوبی. بخش خصوصی شامل اتاق بازرگانی که نقش مشورتی در سه قوه را ایفا می‌کند، باید جدی‌تر گرفته شود تا بتواند صادرات را توسعه دهد. بهرامی وجود برخی قانون‌ها را برای اقتصاد کشور و تولیدکنندگان مزاحم دانست و یادآور شد: از نمایندگان مجلس آینده می‌خواهیم پس از تکیه بر کرسی‌شان به جای تصویب قانون جدید، نسبت به حذف قوانین مزاحم و دست‌وپاگیر در اقتصاد و روند فعالت تولید و بازرگانی اقدام کنند.

ایران‌اکسپو؛ اهرم تسهیل ورود تجار به جهان

بهرامی در ادامه اضافه کرد: از اتاق بازرگانی ایران و سازمان توسعه تجارت برای برپایی این نمایشگاه کمال تشکر را دارم. برای نخستین‌بار هیاتی ۱۵۰نفره از کشور ترکمنستان شامل رییس اتاق بازرگانی این کشور به ایران آمده‌اند. نمایشگاه ایران‌اکسپو می‌تواند توانمندی تجار و بازرگانان ایران را به خوبی به همگان نشان دهد. قراردادهایی که پیش‌تر بسته شده بود، با برگزاری این اکسپو نهایی شده‌اند و امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که وقتی در آینده به سال ۱۴۰۳ نگاه کردیم، شاهد رشد صادرات و واردات و بهبود روابط تجاری کشور در این سال باشیم.

وی ادامه داد: برگزاری «ایران‌اکسپو۲۰۲۴» اهرمی برای تسهیل ورود تجار و بازرگانان به بازارهای جدید است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران‌اکسپو می‌تواند در توسعه صادرات و ارزآوری موثر باشد، افزود: ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیار زیادی دارد که تاکنون برخی از آنها مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مغفول واقع شده است.

وی با بیان اینکه تداوم برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌اکسپو) در حوزه تجارت خارجی کشور بسیار موثر است، گفت: این نمایشگاه، می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری موثر باشد و البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ارز‌آوری فقط از ناحیه صادرات کالا نیست، بلکه می‌تواند از ناحیه انتقال تکنولوژی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت نیز صورت گیرد.

صنعت و معدن

شناسه : 423158
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *