امیر یوسفی مطرح کرد؛

ظرفیت‌های صادراتی استان گلستان در بن‌بست قوانین

به گزارش سرویس صنعت «جهان صنعت نیوز»؛ صادرکنندگان همواره از مشکلاتی مشخص در حوزه تولید و صادرات رنج می‌برند یکی از چالش‌هایی که همواره تمام صادرکنندگان و فعالان بخش خصو‌صی نسبت به آن انتقاد دارند وجود قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای است که دست‌وپای تولید را بسته و در شرایط تحریمی کشور روزنه‌های صادراتی را نیز مسدود کرده است؛ قوانینی که چون سدی مانع از شکوفایی اقتصادی شده و تولیدکنندگان و صادرکنندگان را نیز دلسرد و ناامید کرده است.
برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران‌اکسپو ۲۰۲۴) به همت اتاق بازرگانی ایران، فرصت مغتنمی را برای تجار و فعالان بخش خصوصی کشور فراهم کرده است تا در کنار وجود موانع و مشکلات فراوان توانمندی‌های صادراتی خود را به نمایش گذشته و گامی در جهت ورود به بازارهای جهانی نیز بردارند. به باور فعالان بخش خصوصی، نمایشگاه ایران‌اکسپو‌۲۰۲۴ می‌تواند سکوی پرتاب تجار به بازارهای جهانی باشد و با تسهیل روند تجارت اتفاق مثبتی را برای اقتصاد کشور رقم بزند.
در این میان از ظرفیت‌های استانی کشور در حوزه صادرات نباید غافل شد و با از میان برداشتن موانع صادراتی به رشد و توسعه آنها کمک کرد. در این رابطه «جهان‌صنعت» در حاشیه برگزاری نمایشگاه اکسپو با امیر یوسفی رییس اتاق بازرگانی گرگان درخصوص ظرفیت‌های صادراتی این استان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

تامین امنیت غذایی کشور

رییس اتاق بازرگانی گرگان درخصوص مزیت‌های نسبی استان گلستان به «جهان‌صنعت» گفت: استان گلستان یکی از استان‌هایی است که بخش عمده اقتصاد آن به بخش کشاورزی و تولیدات و فرآوری محصولات کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور برمی‌گردد. این استان یکی از استان‌هایی است که در تولید برخی محصولات رتبه اول یا دوم را در سطح کشور دارد.

این استان ظرفیت خوبی در حوزه صادرات مرغ دارد، این استان در تولید مرغ که یکی از اقلام مصرفی ضروری مردم است رتبه اول و دوم کشور را دارد. گندم استان نیز همواره در رده رتبه اول و دوم کشور قرار دارد. در رابطه با دانه‌های روغنی و پنبه نیز در کشور سرآمد است. در رابطه با تولیدات محصولاتی مانند پنبه پتانسیل خوبی دارد. زمانی به این استان می‌گفتند سرزمین طلای سفید. همچنین این استان در رابطه با پرورش میگو از استان‌های برتر به‌شمار می‌رود.

در رابطه با بحث صادرات باید گفت: بسیاری از کالایی که در مجموعه استان تولید می‌شود علاوه‌بر اینکه در سراسر کشور از رتبه اول برخوردار است، در کشورهای آسیای‌میانه و آسیایی نیز رتبه اول را دارد. از طرفی استان گلستان بزرگ‌ترین صادرکننده ید در خاورمیانه است و در ابطه با محصولاتی چون رب‌گوجه این استان توانایی بسیار زیادی در حوزه صادرات دارد. در رابطه با ظرفیت‌هایی که در تولید مرغ ایجاد شده است، این استان در صادرات مرغ قطعه‌بندی شده به ویژه پای مرغ یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این نوع محصولات است.

ظرفیت صادراتی به ترکمنستان

امیر یوسفی در ادامه اضافه کرد: داشتن مرز مشترک با کشور ترکمنستان، ظرفیت بسیار خوبی را برای کشور و این استان ایجاد کرده است، از طرفی حضور تجار و بازرگانان ما در کشور قزاقستان به عنوان کشوری که از مرز مشترک با ترکمنستان استفاده می‌شود. در این کشور مرزهای زمینی، ریلی و دریایی را داریم که از تمام این ظرفیت‌ها در بحث صادرات می‌توانیم استفاده کنیم.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: در سال گذشته ۳۱۰میلیون دلار کالا از گلستان به ۲۸کشور صادر شد که کشور ترکمنستان مقصد اصلی و بازار هدف صادرات گلستان است. این محصولات صادراتی شامل پای مرغ، تخم‌مرغ، میگو، میوه، صیفی‌جات، سیمان، لبنیات، رب گوجه‌فرنگی، خوراک آبزیان، پلی‌استایرن، یُد، خرما، پسته، ماشین‌آلات، گل و گیاه، آب معدنی و مصالح ساختمانی است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه عنوان کرد: درخواست ما از مسوولان این است که با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود، صادرات این استان افزایش پیدا خواهد کرد. همان‌طور که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ظرفیت صادراتی استان ۴۰درصد افزایش پیدا کرد. دلیل این امر این بود که توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی و بخش دولتی طی نشست‌هایی متعدد موانع موجود را به حداقل برسانند و برداشتن همین موانع باعث شد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

قوانین و تصمیمات خلق‌الساعه

رییس اتاق بازرگانی گرگان در باره چالش‌ها و موانعی که این استان با آن مواجه است، خاطر نشان کرد: موانعی در راه صادرات نیز وجود دارد، صادرکننده زمانی که وارد بازارهای صادراتی می‌شود و این بازارها را بازار هدف قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاری و برندسازی می‌کند، اما ناگهان با تصمیمات خلق‌الساعه یا از صادرات ممانعت می‌شود یا عوارضی بر محصول گذاشته می‌شو‌د که از قبل پیش‌بینی‌نشده بوده است. این عوارض موجب می‌شود کسانی که وارد عرصه صادرات شده‌اند، آسیب جدی ببینند. از دولت درخواست می‌کنیم اگر واقعا خواهان توسعه و رونق صادرات هستند، دست از تصمیمات خلق‌الساعه بردارند. اگر این اتفاق رخ دهد، باعث می‌شود بسیاری در رابطه با تولیدات محصولات سیب‌زمینی گلستان که یکی از اقلام صادراتی استان نیز به‌شمار می‌رود، بخشنامه‌ای آمده که عوارض صادراتی برای آن ایجاد کرده‌اند، عوارض صادراتی برای محصولی که در کشور که به تازگی تولیداتش وارد بازار شده است، موجب دلسری تولیدکننده و صادرکننده شده و از طرفی صادرکننده و تولیدکننده به این باور می‌رسد که امکان صادراتی برای محصول او وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بر این باورم که کشور توانمندی خوبی در حوزه صادرات دارد و می‌توانیم در بسیاری از بخش‌هایی که در حال حاضر کنار گذاشته شده‌اند، استفاده کنیم و به گردش کار بازگردانیم اما متاسفانه این قوانین باعث شده در بسیاری از بخش‌هایی که توانمندی‌های فراوانی هم داریم و امکان صادرات وجود دارد، سد ایجاد کنیم.

ضرورت اهتمام دولت نسبت به شعار سال

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه برای رونق صادرات کشور دولت باید پای کار بیاید، اظهار کرد: امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۳ که سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است، بخش دولتی پای کار بیاید تا از یک سو ظرفیت‌های صادراتی را گسترش داده و از سوی دیگر اشتغالزایی را در استان افزایش دهیم. امیدوارم امسال بتوانیم شرایط بهتری را برای بخش خصوصی در استان گلستان فراهم کنیم تا بتواند هم برای استان و هم برای کل کشور مفید واقع شود. از طرفی شعار سال در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که مسوولان دولتی نیز نسبت به این شعار اعتقاد داشته باشند و موانع موجود را از پیش پای صادرکنندگان نیز بردارند.

نقش نمایشگاه اکسپو در رونق صادرات

امیر یوسفی درباره مزیت‌های برگزاری نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ گفت: حضور در فضای بزرگی چون نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ می‌تواند باعث شود بسیاری از کالاهایی را که در داخل استان تولید می‌شود به سایر استان‌های کشور و همچنین کشورهای دیگر جهان معرفی کنیم. با متصل کردن این ظرفیت‌ها به یکدیگر نیز می‌توان توان صادراتی را توسعه داد. زمانی که این حلقه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند، پتانسیل‌های صادراتی نیز به خوبی شناخته می‌شوند. در عین حال باید گفت که برگزاری نمایشگاه اقدام بسیار بجا و قابل قبولی است که مورد استقبال فعالان بخش خصوصی قرار گرفته و همچنین بستر مناسبی برای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور است.برگزاری اکسپو کار بسیار ارزشمندی بود و برای نخستین‌بار پس از ۲۰سال دیدم که اتاق‌ها همگی در کنار یکدیگر کار جمعی و گروهی را انجام می‌دهند. این اقدامات موجب خواهد شد که صادرکنندگان و تولیدکنندگان به آینده امیدوار باشند و با بیان موانع و مشکلات راهکاری برای عبور از این موانع بیابند.

صنعت و معدن

شناسه : 423182
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *