۲۶ میلیون ایرانی مستاجرند

جهان صنعت نیوز: افزایش مستاجران ، این خبری است که نتایج نشریه تحلیل تبیینی شاخص‌های عمده جمعیتی در سال ١٣٩۵ نشان می دهد . از سوی دیگر جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ نفر بوده که  ۵۸۸ هزار و ۳۱۲ نفر در نقاط شهری و ۱۲۲ هزار و ۸۴۱ نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. نرخ رشد شهرنشینی در ایران در یک دوره ۵ ساله از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ با نرخ رشد سالیانه ۲٫۶ به ۷۴ درصد رسیده است که با توجه به افزایش سرسام‌آور اجاره بهای شهری بخش زیادی از مهاجران جدید شهرهای ایران در سکونتگاه های حاشیه ای اسکان یافته اند.

۳ مقصد اجاره نشینان پایتخت

بنابر گزارش های منتشر شده در سال جاری مستاجران پایتخت به‌دلیل نزدیک شدن هزینه اجاره‌نشینی به سطح قیمت مسکن در شهرهای جدید، صاحب‌خانه شدن در حومه را ترجیح می‌دهند. بعنوان مثال بازار خرید «مسکن مهر، واحدهای معمولی و خانه‌های ویلایی» با قیمت کلی ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی در پردیس، پرند و ورامین، شهرهای حاشیه ای کلان شهر تهران برای مستاجران  گرم‌تر از سایر نقاط است.

همچنین بررسی شاخص تراکم جمعیت در سرشماری سال ١٣٩۵ از افزایش تراکم جمعیت در کل کشور نشان می دهد در حال حاضر ۴٩ نفر در هر کیلومتر مربع سکونت دارند که این عدد نسبت به سال ٩٠، افزایش ۳ نفر در هر کیلومتر مربع را نشان می دهد.

این آمارها را اگر با نتایج یک مطالعه دیگر مقایسه کنیم ابعاد جدیدی از یک پدیده جمعیتی را شاهد خواهیم بود. براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، جمعیت مهاجر کشور در سال گذشته ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ نفر بوده که  ۵۸۸ هزار و ۳۱۲ نفر در نقاط شهری و ۱۲۲ هزار و ۸۴۱ نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

سربازی و تحصیل عامل عمده مهاجرت جوانان 

اما مهمترین دلایل این مهاجرت شامل مواردی است که نیازمند بررسی های دقیق تری است. بیشترین دلیل مهاجرت از سوی پاسخگویان در این مطالعه شامل جست و جوی کار است. دلیلی که ۲۰٫۴ درصد مهاجران آن را علت مهاجرت خود عنوان کرده اند. همچنین خدمت نظام وظیفه با ۶٫۳ درصد و تحصیل با ۵ درصد دلایل دیگر مهاجرت عنوان شده اند که خود حاکی از نابرابری دستیابی به امکانات تحصیلی و غلبه یافتن ویژگی های منطقه اسکان موقت افراد در دوره خدمت نظام سربازی یا تحصیل بر ویژگی های سکونتگاه دائم آنان است.

حذف روستا از چرخه تولید

این آمارها نشان می دهد که نیروی جوان و مستعد کار مناطق روستایی یا شهرهای کوچک با توجه به نابرابری در دریافت امکانات به سمت شهرهای بزرگ عزیمت می کنند و به این ترتیب مناطق مولد کشور در دراز مدت قدرت تولید کشاورزی و صنعتی خود را از دست می دهند.

برخی کارشناسان نیز باور دارند که افزایش تمرکز جمعیت در مناطق شهری بویژه کلان شهرها علاوه بر بروز نابسامانی های اجتماعی ناشی از حذف نظارت قومی و خانوادگی، حذف حمایت خانواده و توده ای بودن جمعیت ساکن در این مناطق می تواند زمینه ساز بروز بحران های ناخواسته در شرایط اضطراری شود.

از سویی دیگر بروز حوادث غیرمترقبه نظیر سیل یا زلزله، تلفات این حوادث را بشدت افزایش خواهد داد بویژه که این جمعیت مهاجر بیشتر در اماکن فاقد کیفیت سکونت دارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 42403
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا