استفاده از مه پاش برای کاهش دمای محیط؛ مفید یا بی‌اثر؟!

اگر کسب‌و‌کاری داشته باشید که بخشی از خدمات خود را در فضای باز به مشتریانش ارائه می‌دهد یا حتی حیاطی پر از گل ‌و ‌گلدان داشته باشید، می‌دانید که رسیدن فصل گرما می‌تواند دردسرساز باشد. چون نه مشتری‌ها تاب‌و‌توان ایستادن زیر هوای داغ را دارند و نه گلدان‌های حساس باغچه شما می‌توانند زیر تابش شدید آفتاب تروتازه باقی بمانند. از طرفی، نمی‌توان به این راحتی فضاهای باز را خنک کرد؛ چون سیستم‌های خنک‌کننده فضاهای بسته، توانایی خنک کردن فضاهای باز را ندارند. یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن این چالش، استفاده از سیستم‌های مه پاش است. در این مقاله، می‌خواهیم شما را با مه پاش‌ها، انواع سیستم‌های مه پاشی، لوازم مه پاش و هزینه راه‌اندازی این سیستم آشنا کنیم. تا انتهای این بررسی همراه ما باشید.

سیستم مه پاش چگونه کار می‌کند؟

این سیستم‌ها آب را به ذره‌هایی در حد پنج میکرون تبدیل می‌کنند. وقتی این ذره‌ها در هوا پخش می‌شوند به‌سرعت تبخیر شده، گرمای محیط را گرفته و دما را تا ۱۵‌درجه کاهش می‌دهند. استفاده از سیستم مه پاش در منطقه‌هایی که سطح رطوبت زیر ۵۰ درصد است، احساس خنگی و تازگی را در افراد به‌وجود می‌آورد. سیستم‌های مه پاشی برای تمام فضاهای باز و نیمه‌باز با وسعت کم تا خیلی بزرگ، قابل ‌اجرا هستند.

استفاده از سیستم مه پاش چه مزیت‌هایی دارد؟

خوشبختانه، افراد زیادی چه در صنعت، مغازه‌های جوار خیابان‌ها و حتی افرادی که حیاط‌های شخصی دارند به اهمیت نصب سیستم‌های مه پاشی پی برده‌اند. در ادامه، می‌خواهیم با بررسی چند مورد از مزیت‌های سیستم‌های مه پاشی، موضوع را برایتان روشن‌تر کنیم.

خنک کردن هوا و جلوگیری از گرمازدگی افراد

نتیجه استفاده از سیستم‌های مه‌ پاش در فضاهای باز، به‌دست آمدن هوایی مطبوع و خنک است. این موضوع، به‌ویژه در ساعت‌های میانی روز می‌تواند علاوه‌بر جلوگیری از گرمازدگی افراد، روحیه آن‌ها را هم شاد و آرام نگه دارد. کافه‌ها، رستوران‌های فضای باز و مجتمع‌های تجاری می‌توانند با همین ترفند، فروش خود را به‌ شکل معناداری افزایش دهند.

امکان ضدعفونی کردن هوا

می‌توان با هدف ضدعفونی کردن هوا مقدار مشخصی از مواد ضدعفونی‌کننده را با آب مه پاش ترکیب کرد. از این روش در مکان‌هایی که آلودگی‌های هوا و میزان تردد افراد بالا است، استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توانیم به ایستگاه‌های اتوبوس، پیاده‌روهای حوالی بازار و پاساژهای معروف یا میدان‌هایی که محل جمع شدن مردم و تفریح آن‌ها هستند اشاره کنیم.

کاهش گردوغبار هوا

هنگام استفاده از مه پاش‌ها در فضای باز، ذرات آب به ‌صورت مه در هوا پخش می‌شوند؛ این فرایند می‌تواند با چسبیدن به ریزگردهای معلق در هوا و سنگین کردن آن‌ها، آلودگی‌ها را پاک کند. از این ‌گذشته، خشکی هوا هم کاهش معناداری پیدا کرده و تنفس راحت‌تر می‌شود.

افزایش زیبایی بصری محیط

استفاده از سیستم‌های مه‌ پاش می‌تواند در کنار تمام نکته‌های مثبتی که در مورد کاهش گرما، خشکی و گردوغبار داشته باشد، از نظر طراحی فضای باز هم مفید واقع شود؛ به‌حدی که افراد از حضور در آن مکان، لذت می‌برند؛ این موضوع ارزش هزینه نصب سیستم مه پاشی را بالا می‌برد.

کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط‌زیست

فرایند تبدیل آب به مه، انرژی کمی را در مقایسه با دیگر روش‌های خنک‌سازی محیط مصرف می‌کند؛ به همین دلیل، استفاده از این سیستم خنک‌سازی می‌تواند در کاهش هزینه‌های جاری هم مفید باشد. از طرف دیگر، مه پاشی باعث آسیب به محیط‌زیست، گیاهان و حیوانات نمی‌شود و حتی برای آن‌ها مفید هم به‌شمار می‌رود.

معرفی انواع سیستم‌های مه پاش

سیستم‌های مه پاشی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند؛ اما در حالت کلی، می‌توان آن‌ها را باتوجه ‌به وسعت مکانی که قرار است آن را خنک کنند، به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم‌‌بندی کرد. در ادامه، می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به این دسته‌بندی‌ها بیندازیم و با انواع مه پاش‌ها از نظر کاربرد آن‌ها آشناتر شویم.

سیستم‌های مه پاش خانگی

افرادی که تراس، بالکن یا حیاط‌ بزرگی در خانه خود دارند هم با مشکل بالا رفتن دمای محیط در تابستان روبه‌رو هستند؛ به‌حدی که نمی‌توانند آن‌طور که باید از سهم شخصی خود از فضای باز لذت ببرند. اینجا است که نصب سیستم‌های مه پاش در ابعاد خانگی به آن‌ها کمک می‌کند تا با متعادل کردن دمای محیط و افزایش رطوبت هوا، این مشکل را از ریشه حل کنند.

سیستم‌‌های مه‌ پاش فضاهای تجاری و رستورانی

مجتمع‌های تجاری و رستوران‌ها دوست دارند از تمام فضایی که در اختیار دارند برای ارائه خدمات به مشتریان و کسب سود بهره ببرند؛ ولی گرما و خشکی هوا در تابستان به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد. این مشکل با نصب چند سیستم مه پاش در محیط برطرف می‌گردد. جالب اینکه مه ایجادشده در محیط، هیچ مشکلی را برای مشتریان به‌وجود نمی‌آورد.

سیستم‌های مه پاش در فضای باز کارخانه‌ها و محیط‌‌های صنعتی

کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی هم می‌توانند با استفاده از سیستم‌های مه پاش، در کنار کنترل دما، میزان آلودگی‌های هوا و گردوغبار ویژه محیط خود را کاهش دهند. ازآن‌جاکه در محیط‌های صنعتی، جنبه زیبایی طراحی سیستم‌های مه پاشی در اولویت‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد، می‌توان با ترکیب این سیستم‌ها با فن‌های خنک‌کننده اثربخشی آن‌ها را افزایش داد.

سیستم‌های مه‌ پاش در گلخانه‌ها

گلخانه‌ها هم از تاثیر منفی گرمای هوای تابستان در امان نیستند. نکته حساس در مورد گلخانه‌ها این است که یک تغییر دمای ناگهانی می‌تواند میلیون‌ها تومان سرمایه را از بین ببرد. این درحالی است که نصب و اجرای مه پاشی می‌تواند از این فاجعه جلوگیری کند.

هزینه راه‌اندازی سیستم مه پاش چقدر است؟

نمی‌توان مقدار دقیقی را برای هزینه راه‌اندازی و خرید سیستم‌های مه پاشی درنظر گرفت؛ چون این موضوع از یک پروژه به دیگری و بر اساس موارد متغیری مانند وسعت فضا و نوع کاربری آن، شیوه پاشش، نوع پمپ، لوازم مه پاش و غیره متفاوت خواهد بود. بهترین کار این است که برای به‌دست ‌آوردن هزینه تقریبی به ‌سراغ کارشناسان متخصص در این زمینه بروید.

روی متفاوت بودن، سرمایه‌گذاری کنید

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به موضوع خنک‌سازی فضای باز با استفاده از سیستم‌های مه‌ پاش انداختیم. این سیستم در مقایسه با راهکارهای محدود و گران‌قیمتی مانند نصب آبشارهای ساختگی یا سرپوشیده کردن محیط، بسیار ارزان‌تر و کاراتر به‌شمار می‌رود. یادتان باشد، هزینه‌ای که برای مطبوع کردن هوا در محیط کسب‌و‌کارتان می‌کنید، یک سرمایه‌گذاری واقعی و ایجاد تفاوت است که با جلب رضایت مشتریان، سودآوری و تکرار خرید را برایتان به‌دنبال دارد.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 424447
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا