چه مقصدهایی در ایران قطار سریع السیر دارند؟

قطار یکی از لذت‌بخش‌ترین وسائل حمل‌ونقل برای سفر کردن است. تنها ایرادی که این وسیله نقلیه در مقایسه با هواپیما دارد، سرعت کم‌تر آن است. به طور مثال اگر بخواهید با هواپیما از تهران به مشهد بروید نهایتاً ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در راه هستید، اما این مسیر با قطار ۱۰ تا ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

با ورود قطارهای سریع‌السیر به سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور این ویژگی منفی نیز برطرف می‌شود و قطار تبدیل به جذاب‌ترین وسیله حمل‌ونقل برای سفر می­شود. اما هنوز تمامی قطارهای سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور سریع السیر نشده­اند و این قطارها تنها در برخی از مسیرهای ریلی به جابه‌جایی مسافر می‌پردازند.

در این مقاله قصد داریم درباره قطارهای سریع‌السیر و مسیرهای رفت‌وآمدشان بگوییم.

قطار سریع‌السیر چیست؟

قطارهای سریع‌السیر به آن دسته از قطارهایی گفته می‌شود که در مقایسه با قطارهای معمولی سرعت بسیار بیشتری دارد. این قطارها در ایستگاه‌های زیادی توقف نمی‌کنند و به احتمال زیاد بعد آنکه از ایستگاهِ مبدأ راه افتادید، در مقصد سفر می‌ایستید. برای ارسال محصولات پستی نمی‌توانید از قطارهای سریع‌السیر استفاده کنید. اختلاف قیمت قطارهای سریع‌السیر ایران با قطارهای معمولی آن‌چنان زیاد نیست. معمولاً قطارهای سریع‌السیر به شکل اتوبوسی هستند و در آن‌ها کوپه­ای وجود ندارد.

اولین قطار سریع‌السیر در سال ۱۳۴۵ به خطوط حمل‌ونقل ریلی کشور افزوده شد. هم‌اکنون تنها قطار سریع‌السیر ایران قطار پردیس است.

آشنایی با قطار سریع السیر پردیس

قطار سریع السیر پردیس از نوع اتوبوسی است. سرعت این قطار به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این قطار متعلق به شرکت رجا است. قطار پردیس ۴ ستاره دارد و امکانات و خدمات خوبی به مسافران ارائه می‌دهد. برخلاف قطارهای لوکوموتیوی که یک واگن وظیفه حمل واگن‌های پشت سرش را برعهده گرفته است، در این نوع قطار، هر واگن موتور محرکی برای حرکت آن واگن دارد و همین موضوع باعث افزایش سرعت این قطار در مقایسه با قطارهای معمولی می‌شود.

چه مقصدهایی در ایران قطار سریع السیر

صندلی‌های قطار سریع‌السیر پردیس بسیار راحت است. در این قطار عایق مناسبی برای جلوگیری از ورود سروصدا و همچنین باران و گردوغبار به داخل قطار تعبیه شده است.

اگر به دنبال خرید بلیط قطار فوری مسیرهای زیر هستید، می‌توانید از قطار پردیس استفاده کنید:

  • مسیر تهران به مشهد و بالعکس
  • مثل تهران به یزد و بالعکس
  • مسیر تهران به قم و بالعکس
  • مسیر تهران به زنجان و بالعکس
  • مسیر تهران به همدان و بالعکس
  • مسیر تهران به میانه و بالعکس

نکته: سرعت قطارهای سریع‌السیر ایران در مقایسه با سریع‌ترین قطارهای جهان بسیار کم است. به طور مثال سریع‌ترین قطار دنیا در کشور ژاپن ساخته‌شده است و سرعتی برابر با ۶۰۳ کیلومتر دارد.

در ادامه قطارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که سرعت بالایی دارند اما ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن­ها را جزء قطارهای سریع‌السیر در نظر گرفت.

آشنایی با قطارهای سریع دیگر در ایران

یکی از قطارهای سریعی که با خرید بلیط قطار آن می‌توانید در کمترین زمان ممکن به مقصد سفر برسید، قطارهای ۵ ستاره فدک است. سرعت این قطارها به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید قطارهای فدک از نوع قطارهای کوپه‌ای هستند. برنامه حرکت این قطارها به‌گونه‌ای نیست که در میانه راه توقفی نداشته باشند، اما تعداد توقف‌های آن کم است. ازجمله ویژگی‌های دیگر قطارهای ۵ ستاره فدک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق صوتی مناسب، امکان تنظیم دمای داخل قطار از بین ۲۲ تا ۲۶ درجه، پرسنل آموزش‌دیده، صندلی‌ها و تخت‌های راحت و استاندارد، سیستم صوتی و تصویری مناسب

قطارهای سریع شرکت فدک در مسیرهای زیر فعال هستند:

  • مسیر تهران به مشهد و بالعکس
  • مسیر قم به مشهد و بالعکس
  • مسیر کرج به مشهد و بالعکس
  • مسیر قزوین به مشهد و بالعکس
  • مسیر رشت به مشهد و بالعکس
  • مسیر رشت به تهران و بالعکس
  • مسیر تهران به اهواز و بالعکس
  • مسیر تهران به خرمشهر و بالعکس

چه مقصدهایی در ایران قطار سریع السیر

یکی دیگر از قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور که سرعت بالایی دارد، اما مشخصات آن نیز به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را جزء قطارهای سریع‌السیر در نظر گرفت، قطار لوکس غدیر مربوط به شرکت ریل ترابر سبا است. سرعت این قطار به ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

با خرید بلیط این قطار می‌توانید از شهر تهران به مشهد را در حدود ۱۱ ساعت بروید. هم چنین این قطار مسیر تهران به یزد و بالعکس را در عرض ۷ ساعت طی می­کند. در مسیر اصفهان به مشهد و بالعکس نیز با صرف ۱۲ ساعت زمان می‌توانید با قطار غدیر به مقصد سفر خود برسید.

چگونه قطار سریاس بلیت قطار سریع‌السیر را خریداری کنیم؟

درصورتی‌که قصد دارید در کمترین زمان ممکن به مقصد سفر خود برسید و مسیر سفرتان با مسیر قطار پردیس مطابقت دارد، پیشنهاد اول ما به شما خرید بلیط قطار پردیس شرکت رجا است. اگرنه، می‌توانید به سراغ قطارهای سریع دیگری نظیر قطار ۵ ستاره فدک یا قطار لوکس غدیر بروید.

برای خرید بلیط این قطارها به شما پیشنهاد می‌کنیم که به بازار آنلاین خدمات سفر (سفرمارکت) مراجعه کنید. در این بازار می‌توانید لیستی از بلیط قطارِ شرکت‌های ریلی مختلف را در یک صفحه و یک‌جا مشاهده کنید.

تنها کافی‌ است که اطلاعات اولیه‌ای نظیر شهر مبدأ، شهر مقصد، تاریخ رفت و برگشت سفر و تعداد مسافران را وارد کنید تا موتور جستجوی هوشمند این وب‌سایت از میان چند ده وب‌سایتِ مختلفِ عرضه‌کننده بلیط قطار بگردد و لیستی جامع از بلیط قطار مورد نظرتان را در یک صفحه به شما نمایش دهد.

همچنین می‌توانید از بخشِ تقویمِ قیمتی این وب‌سایت، ارزان‌ترین بلیط را در روزهای آینده مشاهده کنید.

یکی دیگر از امکانات جذاب این وب‌سایت، گزینه «مدت سفر» در بخش فیلترها است. برای مثال اگر می‌خواهید با قطار از تهران به مشهد یا بالعکس بروید، می‌توانید مدت زمان سفر را از ۱۰ ساعت و ۴۰ دقیقه تا ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه تغییر دهید. با تغییر این ویژگی در بخش فیلترها، می‌توانید در لیست نتایج جستجو قطارهایی را مشاهده کنید که سریع‌تر به مقصد سفر شما می‌روند.

همچنین می‌توانید از بخش شرکت‌های ریلی به سراغ شرکت ریلی رجا، ریل ترابرسبا یا فدک بروید تا در سریع‌ترین زمان ممکن قطارهای سریع این شرکت‌های ریلی را پیدا کنید.

سخن آخر

تنها قطار سریع‌السیر کشور، قطار پردیس متعلق به شرکت ریلی رجا است. این قطار از نوع اتوبوسی است و ۴ ستاره دارد. قطار ۵ ستاره فدک سرعت بیشتری از قطار پردیس دارد. از دیگر قطارهای سریع در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور می‌توان به قطار چهارستاره غدیر مربوط به شرکت ریل ترابرسبا اشاره کرد. در این مقاله مسیرهای فعالیت این قطارها و نحوه‌ی خرید بلیط هر کدام از آن‌ها را ذکر کردیم.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 425910
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا