بازار سهام سِر شده است؛

پیش بینی بورس؛‌ نه پای رفتن دارد و نه میلی به ماندن!

آنگونه که از نظرات کارشناسان در خصوص پیش بینی بورس بر می‌آید، بازار سهام نه جایی برای ریزش بیشتر دارد و نه شرایط صعود قوی مهیا است. به نظر می‌رسد باید همچنان روند رکودی و نوسانی بازار را تحمل کرد

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛‌ آنگونه که کارشناسان در خصوص پیش بینی بورس اذعان می‌کنند، بازار سهام جای ریزش بیشتر ندارد. با این وجود فعلا بازار نسبت به اخبار مثبت هم واکنش نشان نمی‌دهد و عملا سر شده است.

به عنوان مثال در روزهای گذشته خی مقررات از جمله تبصره ۶ بند «س» قانون بودجه ۱۴۰۳ اصلاح شد و هر چند این تصمیم یک اتفاق مثبت برای بازار سهام بود اما بورس چندان به آن اعتنایی نکرد و به مسیر دو، سه هفته اخیر خود ادامه داد.

به نظر می‌رسد بازار سهام برای تغییر و برون‌رفت از شرایط فعلی نیاز به اتخاذ برخی سیاست‌ها در سطح کلان مانند نرخ بهره و رفع شکاف دلار نیمایی دارد. «جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به تحلیل شرایط فعلی بازار سهام و پیش بینی بورس پرداخته است.

پیش بینی بورس انفجاری؛ فعلا نه!

امیرعلی ‌امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه اظهار کرد:‌ یکی از مهم‌ترین نکات این است که در حال حاضر تنها یک عامل بر بازار سهام فشار وارد نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین مباحث موضوع تامین مالی کلان دولت و نرخ بهره بین ‌بانکی بالا است و فشاری که نرخ بازده بدون ریسک روی قیمت سهام وارد می‌کند.

آسیب نگاه کوتاه مدت دولت بر بازار سهام

او بیان کرد: طبیعی است تا وقتی که این اهرم فشار وجود داشته باشد، نباید در پیش بینی بورس انتظار رشد انفجاری بازار سهام را داشته باشیم و این یک حلقه معیوبی است که هر چقدر سیاستگذار بر ادامه آن اصرار کند طبیعتا فشار بیشتر بر بدنه اقتصاد و به ویژه بازار سهام وارد می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث قوانین و مقررات دستوری و خلق‌الساعه است که این از مواردی بوده که بازار سهام را تحت فشار قرار می‌دهد و سیاستگذار باید هنگام قانونگذاری و تدوین قوانین به این مهم توجه کند که صرفه بلندمدت اقتصاد را در نظر بگیرد و تنها به مقوله کسری بودجه و تامین مالی از بازار سرمایه فکر نکند.

بحران انرژی رکود بازار سهام را تشدید می‌کند؟

امیرباقری تصریح کرد: بحث دیگر که در حال حاضر مطرح بوده بحران انرژی است که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بحث قطعی گاز، برق و سوخت مواردی هستند که برای صنایع پیشرو وجود دارند و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. درنهایت هنوز سرمایه‌گذاران جایگاه بورس را در دید قانونگذار از منظر کلان درک نکردند. چراکه فعالان بازار سهام عمدتا سخنان زیبایی از طرف تصمیم‌گیران می‌شنوند و همینطور مصاحبه‌های خوبی از مسوولان سیاستگذار در جهت حمایت از بازار سرمایه می‌بینند. تلقی فعالان بازار این است که هر جا سودی دیده شود که به جیب سهامدار سرازیر می‌شود سیاستگذار چاله‌ای برای آن می‌کند تا کسری بودجه خود را از این مسیر تامین کند.

پیش بینی بورس؛ ریزش بیشتری در راه است؟

این کار شناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس بیان کرد: به طور کلی انتظار ریزش بیشتر با توجه به شرایط فعلی، بازارهای رقیب، تورم انتظاری و ارزندگی سهم‌ها نداریم. انتظار داریم بازار سهام به مرور به نقطه تثبیت برسد و بعد حرکت صعودی خود را آغاز کند.

بورس

شناسه : 426074
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا