بررسی جامع تاثیر قیمت دلار ۱۴۰۳ بر صنعت آهن

رابطه‌ی دلار و قیمت ورق آهن مستقیم و البته کمی پیچیده است؛ با افزایش قیمت دلار، قیمت انواع ورق فولادی از جمله قیمت ورق سیاه نیز افزایش می‌یابد. وابستگی صنعت آهن به مواد اولیه و تجهیزات وارداتی منجر به این اتفاق می‌شود، چراکه با افزایش قیمت دلار، هزینه واردات اقلام نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه، قیمت تمام شده‌ی محصولات فولادی مانند ورق سیاه نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل برخی تولیدکنندگان صنعت آهن با افزایش قیمت دلار به صادرات روی می‌آورند؛ همین امر نیز می‌تواند باعث تشدید افزایش قیمت‌ها شود چراکه افزایش تقاضای خارجی و کم شدن این محصولات در بازار داخل را شاهد هستیم. به علاوه، نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر تقاضای آهن‌آلات تاثیر بگذارد. 

افزایش ناگهانی نرخ ارز غالبا باعث رکود بازار و کاهش تقاضا برای محصولات فولادی می‌شود. قیمت جهانی فولاد نیز بر صنعت آهن داخل کشور تاثیر می‌گذارد چراکه تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضای جهانی، قیمت مواد اولیه و نرخ ارز در سایر کشورها قرار دارد. در نهایت، صنعت آهن در داخل کشور تابع عوامل مختلفی مانند قیمت دلار، قیمت جهانی فولاد، هزینه‌های تولید همچنین عرضه و تقاضا خواهد بود. آیرومارت در این گزارش به بررسی ۳ تاثیر مهم قیمت دلار به‌ویژه بر عرضه و تقاضا، آشفتگی بازار در پی نوسانات نرخ دلار و در نهایت پیش‌بینی وضعیت قیمت صنعت آهن در سال ۱۴۰۳ می‌پردازد.

۳ مورد از مهم‌ترین تاثیرگذاری‌های قیمت دلار بر صنعت آهن

اولین تاثیر قیمت دلار بر قیمت نفت و انرژی است چراکه یک رابطه‌ی تک سویه بین قیمت نفت خام، شاخص قیمت فولاد و شاخص دلار در سطح جهانی وجود دارد. به طوریکه قیمت نفت خام تنها از نوسانات خود تبعیت می‌کند اما شاخص قیمت جهانی فولاد علاوه بر قیمت خود از نوسانات قیمت نفت خام نیز تاثیر می‌پذیرد. درنتیجه اگر شاخص قیمت نفت افزایش یابد، قیمت آهن کیلویی هم بالا می‌رود.

دومین تاثیر قیمت دلار بر تعادل بین عرضه‌ی داخلی و خارجی هر کشور است. به‌ عنوان‌ نمونه، اگر در اثر تقابل ریال و دلار، کاهش ارزش ریال را شاهد باشیم یعنی ارزش کالای ایرانی در بازار جهانی نصف می‌شود. درنتیجه علاوه بر اینکه جذابیت قیمت‌های ایرانی برای مصرف‌کننده‌ی خارجی بالا می‌رود، سود کم بازار خارجی نیز موجب افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود.

سومین تاثیر قیمت دلار بر هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌ی حمل و نقل تریلی در ایران است. افزایش یا کاهش سود و هزینه شرکت‌های تولیدکننده، عامل تعیین‌کننده ای در قیمت نیست چراکه قیمت‌ها در عمق عرضه و تقاضای بازارهای جهانی تعیین می‌شوند. بررسی اقتصاد کلان کشورهای مهم در صنعت فولاد مانند چین، آمریکا و هند از دیگر عوامل حائز اهمیت است چراکه به عنوان مثال  رشد اقتصادی چین، تاثیر به‌سزایی در تقاضای فولاد و قیمت آن دارد.

قیمت دلار ۱۴۰۳ بر عرضه و تقاضا در صنعت آهن چه تاثیری دارد؟

کاهش عرضه

افزایش قیمت دلار، صادرات محصولات فولادی را برای تولیدکنندگان داخلی جذاب‌ می‌کند. به همین خاطر، از عرضه‌ی این محصولات در بازار داخلی کاسته شده و به تبع، قیمت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

افزایش هزینه‌های تولید

افزایش قیمت دلار، هزینه‌های تولید در صنعت آهن را به طور مستقیم افزایش می‌دهد. این امر منجر به کاهش تولید و به تبع، کاهش عرضه‌ی آهن در بازار می‌شود.

کاهش تقاضا

افزایش قیمت دلار، قدرت خرید مصرف‌کننده‌ی داخلی را برای محصولات فولادی کاهش می‌دهد. این امر به کاهش تقاضا برای این محصولات و به تبع، افزایش قیمت آن‌ها منجر می‌شود.

افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری

در شرایطی که نرخ ارز به طور مداوم در حال افزایش است، سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. در این میان، صنعت آهن به دلیل قابلیت نقدشوندگی بالا، حفاظت از تورم و سودآوری انتخاب مناسبی است. آهن‌ آلات، کالاهایی اساسی بوده که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل، به راحتی قابل تبدیل به پول نقد هستند. به علاوه قیمت آهن به طور سنتی با نرخ تورم همبستگی دارد. به همین خاطر، سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند به عنوان راهی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم عمل کند. همچنین در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در بازار آهن آلات می‌تواند سودآور باشد.

تاثیرگذاری‌های قیمت دلار بر صنعت آهن

دلایل آشفتگی بازار در پی تاثیر نوسانات قیمت دلار ۱۴۰۳ بر صنعت آهن

ظهور دلالان

افزایش قیمت دلار می‌تواند به قاچاق محصولات آهنی توسط دلالان در بازار آهن منجر شود. وقتی ارزش پول ملی همزمان با افزایش قیمت دلار سقوط می‌کند، انگیزه‌ی تولیدکنندگان برای صادرات محصولات بیش از حد مجاز بیشتر می‌شود. دولت برای صادرات محصولات فلزی، محدودیت‌هایی را درنظر گرفته است؛ بنابراین تولیدکنندگان ناچار به عرضه‌ی مازاد محصولات غیرصادراتی در بورس کالا می‌شوند. در اینجا با فروش این محصولات، عدم عرضه و تزریق آن در صنایع مختلف به‌ویژه ساختمان‌سازی، امکان قاچاق فراهم می‌شود.

افزایش حباب‌ سرمایه‌گذاری

تاثیر قیمت دلار ۱۴۰۳ بر صنعت آهن و افزایش نرخ دلار موجب افزایش قیمت محصولات در بازار آهن می‌شود. سرمایه‌گذاران در این زمینه و با این شرایط می‌توانند سودهای کلان و غیرمجاز به دست آورند. برای محافظت از بازار آهن در برابر افزایش نرخ دلار، راهی جز تعیین نرخ آن براساس بازار جهانی نیست که این راهکار می‌تواند از ورود حباب سرمایه‌گذاری به این بازار پرسود، جلوگیری کند.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر حامل‌های انرژی

یکی از عوامل موثر در صنعت آهن، قیمت حامل‌های انرژی است چراکه با افزایش نرخ دلار، حامل‌های انرژی نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه‌ی آن افزایش حامل‌های انرژی موجب افزایش نرخ حمل‌ و نقل در زنجیره‌ی تامین فولاد می‌شود. تولیدکنندگان برای رقابت در این بازار پر نوسان، این موضوع را با کاهش حاشیه‌ی سود و افزایش قیمت‌ها مدیریت می‌کنند. راهکارهای آن‌ها برای جلوگیری از تاثیر افزایش قیمت دلار، موجب کاهش تقاضا و عدم اطمینان از خرید برای مشتری می‌شود. با توجه به عدم ثبات قیمت دلار، مشتری نیز نمی‌تواند ریسک خرید محصول تولیدی را به جان بخرد و بازار دچار رکود شده و راه برای ورود دلالان دوباره باز می‌شود.

پیش‌بینی تاثیر قیمت دلار ۱۴۰۳ بر صنعت آهن

به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳، قیمت ورق آهن در بازار کشور روند صعودی داشته باشد. بر اساس آمارها از اواسط اردیبهشت، شدت نوسانات کاسته می‌شود و می‌توانیم شاهد ثبات بیشتری در قیمت‌ها باشیم. این ثبات قیمت، باعث می‌شود خریداران به راحتی بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. البته همچنان فاکتورهایی مانند میزان عرضه و تقاضا همچنین نرخ دلار ممکن است از خرداد، دوباره باعث افزایش قیمت‌ها شوند. 

به طور کلی، تغییرات سیاسی و اقتصادی مانند روابط ایران و آمریکا، جنگ‌های خارجی، تحولات خاورمیانه در سال ۱۴۰۳، از فاکتورهایی بسیار مهمی بوده که باعث نوسانات قیمت صنعت آهن می‌شود. اکنون دولت جو‌ بایدن در تلاش برای حفظ آرامش و ثبات در منطقه و روابط خود با ایران است اما به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات آمریکا در پاییز ۱۴۰۳، امکان افزایش قیمت دلار وجود داشته باشد. البته اگر جو بایدن یا هم‌ حزبی‌ او پیروز انتخابات باشد، می‌توان به ثبات بازار امیدوار بود چراکه تنش‌های میان دولت ایران و آمریکا، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در مقابل، اگر ترامپ یا کاندیداهای حزب جمهوری‌خواه برنده انتخابات شوند، شاهد افزایش قیمت دلار و مقاطع فولادی مانند ورق سیاه و ورق آهن در بازار هستیم.

تاثیر قیمت دلار ۱۴۰۳ بر صنعت آهن

مشاهده قیمت انواع مقاطع فولادی از آیرومارت 

بازرگانی فولاد آیرومارت با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه مقاطع فولادی انتخاب اول خریداران است. این مجموعه امکان مشاهده قیمت لحظه‌ای سایزهای مختلف انواع ورق سیاه مانند قیمت ورق سیاه ۳ میل را فراهم کرده است. همچنین با ارائه تحلیل‌های هفتگی بازار انواع ورق آلیاژی و استیل، برای شما تجربه‌ای خوب را در خرید رقم می‌زند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید تیرآهن اصفهان، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶، با کارشناسان ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است شما می‌توانید به صورت آنلاین سفارش خود را در آیرومارت ثبت کنید و از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوید. 

 

صنعت و معدن

شناسه : 426348
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا