با تعدیل هیجانات در بازار؛

قیمت سکه پتانسیل کاهش بیش‎تر دارد؟

پس از تعدیل التهابات چند روز گذشته به نظر می‌رسد که با توجه به عوامل بنیادین،‌ پیش بینی قیمت سکه مبنی بر ادامه روند نزولی چندان دور از انتظار نباشد.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز؛ روز دوشنبه ۳۱‍ اردیبهشت، قیمت انواع سکه روند کاهشی در پیش گرفت، در حقیقت پس از آنکه هیجانات ناشی از حادثه هوایی برای رئیس جمهور تعدیل شد و  قیمت دلار دوباره به زیر کانال ۶۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد، قیمت‌ها نیز در بازار سکه تا حدودی تعدیل شد. اما با توجه به ثبات و یا افزایش نسبی حباب سکه در معاملات روز گذشته،‌ به نظر می‌رسد که احتمالا شرایط برای کاهش بیش‌تر قیمت سکه مهیا باشد.

قیمت سکه امامی

قیمت سکه امامی روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه معاملات را در سطح ۴۱ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان آغاز کرد اما در پایان روز به قیمت ۴۰ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معادل ۲.۸۹ درصد را نشان می‌دهد.

با توجه به قیمت انس جهانی و همچنین قیمت دلار در بازار آزاد،‌ قیمت واقعی سکه امامی معادل ۳۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است که نشان از حباب بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی دارد. مقایسه حباب قیمت سکه امامی در روز دوشنبه نسبت به روز قبل از آن حاکی از افزایش نسبی است.

قیمت سکه بهار آزادی

قیمت سکه بهار آزادی روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ابتدا با ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان کلید خورد اما در نهایت با قیمت ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که نسبت به روز گذشته کاهش ۸۱۰ هزار تومانی معادل ۲.۱۴ درصد داشته است.

قیمت واقعی سکه بهار آزادی معادل  ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که بیانگر حباب بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است. مقایسه این عدد با روز گذشته حاکی از افزایش ۵۰۰ هزار تومان حباب قیمت سکه بهار آزادی است.

قیمت نیم سکه

قیمت نیم سکه از ابتدای هفته تا به امروز ثبات نسبی داشته است معاملات روز دوشنبه را در سطح ۲۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان پایان داد؛ شایان ذکر است که قیمت پایانی سکه در اولین روز هفته نیز باهمین قیمت معامله شد. بنابراین قیمت نیم سکه نیز از ابتدای هفته تا به امروز عملا بدون تغییر باقی ماند.

بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت واقعی نیم سکه حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که نشان از حباب حدودی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دارد.

قیمت ربع سکه

قیمت ربع سکه در آخرین معاملات روز دوشنبه در سطح ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بسته شد که نسبت به معاملات ابتدای هفته تغییر چشم گیری نکرده است.

قیمت واقعی ربع سکه نیز حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که نشان از حباب قیمتی بیش از ۴۵ درصدی دارد.

پیش بینی قیمت سکه

برای پیش بینی قیمت سکه باید به سه عامل اصلی توجه کرد؛ قیمت دلار، قیمت انس جهانی و همچنین هیجانات بازار.

در خصوص پیش بینی قیمت دلار به نظر می‌رسد که نرخ ارز در همین محدوده ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان باشد. به بیان دیگر در صورتی که اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ ندهد، محتمل‌ترین سناریو برای قیمت دلار، نوسان محدود در همین دامنه است.

در خصوص انتظارات و رفتار هیجانی بازار نیز با توجه به اخبار منتشر شده و همچنین فضای سیاسی،‌ به نظر می‌رسد که فعلا شاهد کاهش التهابات هستیم و حتی اخبار مثبتی نیز در عرضه بین الملل و مذاکرات میان ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. هر چند درگذشت وزیر امور خارجه منجر به وقفه در این مذاکرات خواهد شد اما به طور کلی فضای سیاسی در شرایط خوبی نسبت به ماه های گذشته قرار دارد.

در خصوص پیش بینی قیمت انس جهانی، مهم‎‌ترین متغیر در حال حاضر روند تورمی اقتصاد جهانی به ویژه آمریکا است. داده‌ها نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات‌متحده در ماه آوریل کمتر از حد انتظار افزایش یافته که نشان می‌دهد تورم روند نزولی خود را از سر گرفته است و انتظارات برای کاهش نرخ در سپتامبر را تقویت می‌کند. با این حال، مقامات فدرال رزرو آماده نیستند که بگویند علیرغم داده‌های هفته گذشته، تورم به سمت هدف بانک مرکزی ایالات متحده دو درصد می‌رود و چندین نفر خواستار ادامه احتیاط در سیاست هستند.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 426619
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا