جلوه‌های ویژه بصری محدود به تخیل نیست!

کوروش فرزادفرد، طراح جلوه‌های ویژه بصری

در دنیای امروز سینما، جلوه‌های تصویری (VFX)  به یکی از حیاتی‌ترین عناصر در خلق تجربیات بصری بی‌نظیر تبدیل شده است. به عنوان طراح جلوه‌های ویژه بصری، وظیفه من این است که از تکنولوژی‌های پیشرفته برای زنده کردن تخیلات کارگردان‌ها و نویسندگان استفاده کنم و به بینندگان تجربیاتی فراتر از واقعیت و یا واقعی‌تر از آنچه در زندگی روزمره تجربه می‌کنند ارائه دهم.

در نگاه اول با عنوان کردن مبحث جلوه‎‌های ویژه مخاطب عام به یاد فیلم‌های علمی- تخیلی، تاریخی یا اکشن افتاده و نمی‌داند جلوه‌های ویژه محدود به تخیل نیست. در واقع « شبیه‌سازی واقعیت » می‌تواند برف و باران یا  منظره‌ای باشکوه باشد و تکنولوژی جلوه‌های ویژه این امکان را فراهم می‌کند که این صحنه‌ها با دقت و واقع‌گرایی بالا بازسازی شوند.

باید بگویم که جلوه‌های ویژه بخش غیرقابل‌انکاری از سینمای مدرن هستند و با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، نقش آن‌ها در خلق داستان‌های بی‌نظیر و تخیلات بصری تنها افزایش خواهد یافت. آنچه باید درباره جلوه‌های ویژه بصری در صحنه‌های رئال می‌توان گفت تاثیر غیرمستقیم روی ناخودآگاه بیننده است. گاهی مخاطب روی پرده نقره‌ای با تصویری تاثیرگذار یا دلنشین روبه‌رو می‌شود که از جلوه‌های ویژه در فضای دنیای واقعی استفاده شده است و نمی‌داند چرا و چگونه تحت تاثیر قرار گرفته است. این تکنولوژی توانسته رفته رفته مخاطب را با سینما و سریال آشتی دهد و دیگر وقتی از جلوه‌های ویژه صحبت می‌کند، گفته‌هایش از تعریف و تمجید سرشار است.

با گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان به منابع مختلف، مخاطب ایرانی به راحتی می‌تواند کیفیت فیلم و سریال‌های ساخته داخل را با سینمای روز جهان مقایسه کند که خوشبختانه امروز می‌توانیم بگوییم اگر در استاندارد جهانی در حوزه جلوه‌های ویژه نیستیم، فاصله چندانی با آن نداریم و به اعتقاد نگارنده دلیل اصلی آن تقاضای مخاطب بوده و فیلمسازهای فهیم کشورمان این خواسته را در سال‌های اخیر نادیده نگرفته و کمک شایانی به این عرصه کرده‌اند.

آنچه نباید فراموش شود چالش اصلی صنعت جلوه‌های ویژه کشور یعنی کمبود متخصص است. در این تخصیص منابع مالی کم و کوچک شدن تیم جلوه‌های ویژه در پروژه‌ها سرعت پیشرفت را آهسته کرده و هر پیشرفتی که شاهد آن بوده‌ایم در این شرایط شکل گرفته است. باید خاطرنشان کرد اکثر افراد علاقه‌مند به این حوزه به شکل خودآموز مراحل مقدماتی آموزش را طی می‌کنند و افراد باتجربه باید بیش از پیش حمایت از این افراد را در دستور کار خود قرار دهند. فعالین جلوه‌های ویژه در کشور خوشبختانه به سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید دسترسی دارند و با توجه به پشتکار و خلاقیتی که از آن‌ها سراغ دارم می‌توانم آینده‌ای بسیار روشن و شکوفا برای صنعت جلوه‌های بصری ایران متصور باشم.

یادداشت

شناسه : 427799
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا