چگونه با میلگرد ارزان خانه بسازیم؟

انتخاب میلگرد ارزان در ساختمان سازی برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی می‌تواند هزینه تمام‌شده را به‌میزان قابل توجهی کاهش دهد. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، در نظرگرفتن تمامی هزینه‌های جانبی و همچنین رعایت نکات لازم برای این انتخاب پرریسک است.

حذف بخش‌هایی در ساختمان‌سازی، ممکن است باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در نتیجه کاهش هزینه پروژه شود، اما گاهی اوقات همین اقدام می‌تواند خطرات و همچنین خسارات جبران نا‌پذیری را برای افراد به‌همراه داشته باشد.

ساخت‌وساز شما در چه دسته‌ای قرار دارد؟

پیش از آنکه به کاربرد میلگرد ارزان در ساختمان سازی بپردازیم، باید نوع ساخت‌وسازی که با آن سروکار داریم را مشخص کنیم. ساخت‌وسازها معمولا از نظر هزینه تمام‌شده به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند. در ادامه به‌بررسی هریک از این دسته‌ها می‌پردازیم.

  • انبوه‌سازی: در ساخت‌وساز انبوه، هزینه تمام‌شده پروژه حرف اول را می‌زند و به ‌همین دلیل مهندسان در مواجه با این دسته از پروژه‌های عمرانی سعی می‌کنند نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها را داشته باشند.
  • ساخت متوسط: در ساخت‌وسازهای متوسط، محدودیت بودجه مانند روش انبوه‌سازی وجود ندارد. افراد سعی می‌کنند ساختمان‌سازی را با بودجه‌ای متوسط و معمولی انجام دهند.
  • شخصی‌سازی: در شخصی‌سازی مهندس، طراحی و همچنین ساخت خانه را کاملا مطابق با درخواست مالک انجام می‌دهد و به‌ همین دلیل محدودیتی از نظر هزینه در این نوع ساخت‌وساز وجود ندارد.

انتخاب میلگرد، با ارزانترین قیمت و با کیفیت برای مجری پروژه­های عمرانی بسیار سودآور است. میلگرد کارخانه ابرکوه از جمله میلگردهای با کیفیت و ارزان انتخابی منطقی برای سازندگان است. لذا با توجه به نوسانات اقتصادی کشور استعلام قیمت میلگرد ابرکوه قبل از خرید امری ضروری است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

پس از بررسی انواع مختلف ساخت‌وساز بهتر است با عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی به‌کاررفته در ساختمان‌سازی، بیشتر آشنا شویم. برای اینکه از میلگرد ارزان در ساختمان سازی استفاده کنیم، باید بتوانیم عواملی که روی قیمت آن تاثیر می‌گذارند را بررسی کرده و با پیش‌بینی وضعیت بازار، بهترین زمان را برای خرید انتخاب کنیم.

عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت میلگرد امروز تاثیرگذار است، عرضه و تقاضا است. این مورد نه‌تنها روی قیمت میلگرد و مقاطع فولادی، بلکه روی ارزش تمامی کالاها تاثیری مستقیم دارد. هرچه میزان عرضه بیشتر شود و میزان تقاضا کاهش یابد، قیمت میلگرد نیز مانند سایر محصولات کاهش پیدا می‌کند.

برعکس، هرچه میزان عرضه کاهش پیدا کند و میزان تقاضا زیاد شود، قیمت این محصول نیز افزاش پیدا خواهد کرد. به‌عنوان مثال در فصول گرم سال که ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی رونق پیدا می‌کنند، میزان تقاضا افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی میزان صادرات نیز نقش زیادی روی قیمت این محصول دارد. ازآنجایی‌که با افزاش صادرات میزان عرضه به‌وسیله شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در داخل کشور کاهش پیدا می‌کند، قیمت این محصول افزایش می‌یابند.

هزینه مواد اولیه

از دیگر مواردی که به‌صورت مستقیم روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد، هزینه مواد اولیه است. با تغییر قیمت مواد اولیه اصلی، مانند سنگ آهن که برای ساخت میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، قیمت این محصول نیز تغییر خواهد کرد.

علاوه‌بر این، قیمت انرژی که برای تولید این محصول مصرف خواهد شد نیز تاثیر بسیاری در قیمت آن دارد؛ زیرا فرآیندهایی مانند ذوب و شکل‌دهی فولاد نیاز به انرژی بسیاری دارند و به‌ همین دلیل افزایش قیمت در این حوزه نیز به‌طور مستقیم در خرید میلگرد ارزان در ساختمان سازی تاثیر می‌گذارد.

نرخ ارز و دلار

نوسانات قیمت ارز و دلار را می‌توان از مهم‌ترین مواردی دانست که روی قیمت میلگرد مانند دیگر کالاها تاثیر می‌گذارد. ازآنجایی‌که کشور ایران یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان مقاطع فولادی و آهن در جهان به‌شمار می‌رود، تمامی قیمت‌هایی که برای صادرات در نظر گرفته می‌شود، براساس دلار محاسبه می‌گردند.

از طرفی قیمت بسیاری از مواد اولیه‌ای که برای تولید این مقطع فولادی وارد کشور می‌شوند نیز براساس دلار است. بنابراین، تغییر در نرخ دلار می‌تواند تاثیری مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت این محصول داشته باشد.

هزینه حمل‌ونقل

هزینه حمل‌ونقل از جمله مواردی است که باید در خرید میلگرد ارزان در ساختمان سازی آن را در نظر گرفت. این هزینه رابطه مستقیمی با قیمت نفت و انرژی دارد. زیرا هرگونه حمل‌ونقلی از جمله کشتی‌رانی یا استفاده از کامیون، همگی به سوخت و انرژی نیاز دارند. بنابراین، قیمت نفت و سوخت به‌طور غیرمستقیم روی ارزش میلگرد تاثیر می‌گذارد.

علاوه‌بر هزینه حمل‌ونقل محصولات ساخته‌شده، هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه مانند قراضه و فلزات خاص مانند نیکل از دیگر کشورها را نیز بر قیمت نهایی این محصول باید در نظر گرفت. از طرفی سیاست‌های هر کشور تاثیر بسیاری روی هزینه حمل‌ونقل دارد. به‌عنوان مثال تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث افزایش هزینه حمل‌ونقل برای محصولات این کشور شده‌اند.

مرکز خرید میلگرد را مشخص کنید

مرکز خرید میلگرد یکی از مهم‌ترین مواردی است که در قیمت این محصول دارای اهمیت بسیاری است. به‌‌طور کلی در ایران ۳ روش برای خرید میلگرد وجود دارد. خرید از کارخانه تولیدکننده، خرید از بنگاه و خرید از شرکت های بازرگانی این ۳ روش هستند.

خرید از کارخانه

اگر شما جزء افرادی هستید که میلگرد را برای ساخت‌وساز انبوه یا انبوه‌سازی نیاز دارید، بهترین روش خرید برای شما، خرید از کارخانه تولیدکننده است. با این روش می‌توانید حجم بالایی از محصول را با قیمتی بسیار پایین‌تر خریداری کنید و به این ترتیب از میلگرد ارزان در ساختمان سازی خود استفاده کنید. البته این روش مشکلات خود را نیز دارد، اما به‌دلیل قیمت مناسب می‌تواند برای انبوه‌سازان بسیار مفید باشد.

خرید از بنگاه

در خرید از بنگاه‌های عرضه آهن‌آلات و مقاطع فولادی دیگر محدودیتی در میزان خرید نخواهید داشت و می‌توانید یک شاخه میلگرد یا تعداد بیشتر خریداری کنید. از طرفی خرید از بنگاه به‌دلیل دسترسی آسان و همچنین ارسال با هزینه پایین‌تر برای بسیاری از افراد بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

خرید از شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی مهم‌ترین نقش را در خرید و فروش میلگرد بازی می‌کنند. با مراجعه به این شرکت‌ها می‌توانید محصول مورد نظر خود را با حجم کم یا زیاد، از کارخانه‌های مختلف خریداری کنید. بنابراین، در این نوع خرید تاثیر بررسی قیمت‌های مختلف از کارخانه‌های گوناگون بسیار بیشتر است.

چگونه با میلگرد ارزان خانه بسازیم

نکات مهم خرید میلگرد

برای اینکه بتوانید از میلگرد ارزان در ساختمان سازی بدون ایجاد هرگونه خسارت و ضرر مالی استفاده کنید، باید به نکات مهم خرید میلگرد توجه داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود تا علاوه‌بر کاهش هزینه‌های پروژه، از خسارت‌های احتمالی آینده نیز جلوگیری شود.

انتخاب نوع و ابعاد میلگرد

میلگرد دارای انواع گوناگونی است که هرکدام خواص مکانیکی و ویژگی‌های متفاوتی دارند. از جمله مهم‌ترین مواردی که قبل از خرید میلگرد باید به‌ آن توجه شود، انتخاب نوع و ابعاد آن براساس طراحی پروژه ساختمانی است.

به‌طور کلی انواع میلگرد را به‌ ۳ نوع آجدار، ساده و کلاف تقسیم ‌می‌کنند. این محصولات هرکدام در بخش‌های خاصی از ساختمان کاربرد دارند و باتوجه به شرایط و نوع ساخت‌وساز باید توسط مهندس متخصص انتخاب شوند.

وزن میلگرد

از دیگر مواردی که باید پیش از خرید میلگرد به آن توجه شود، وزن این محصول است. ازآنجایی‌که وزن مقاطع فولادی از جمله میلگرد یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای محاسبه قیمت آنها به‌شمار می‌رود، در نظرگرفتن وزن میلگرد به شما کمک می‌کند تا بتوانید از میلگرد ارزان در ساختمان سازی خود استفاده کنید.

کیفیت میلگرد

کیفیت میلگرد و بررسی خصوصیات مکانیکی و استانداردهای تولید آن از مهم‌ترین فاکتورهایی است که به‌هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه داشت. بسیاری از افراد میلگردهای با کیفیت پایین را به‌دلیل قیمت کمتر آنها خریداری می‌کنند، غافل از اینکه ممکن است در آینده چندبرابر این قیمت را صرف خسارت‌های ناشی از آن کنند.

بنابراین، سعی کنید در انتخاب میلگرد، علاوه‌بر قیمت آن، به کیفیت این محصول نیز توجه داشته باشید و هیچ‌گاه کیفیت را فدای قیمت پایین‌تر نکنید.

جمع‌بندی

قیمت میلگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی که در صنعت ساختمان‌سازی به‌کار می‌رود، تاثیر مستقیمی بر هزینه مسکن می‌گذارد. برای اینکه بتوانید از میلگرد ارزان در ساختمان سازی استفاده کنید، باید علاوه‌بر دانستن نکات مهم در خرید این محصول، به عوامل گوناگونی که ممکن است روی قیمت آن تاثیر بگذارد نیز توجه کنید.

با بررسی این عوامل و همچنین بررسی دقیق روند نوسانات و تغییر قیمت این محصول، می‌توانید به‌ پیش‌بینی درستی از روند تغییر قیمت میلگرد در بازار برسید و به این ترتیب بهترین زمان را برای خریدی مناسب و با قیمت پایین انتخاب کنید.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی

شناسه : 427899
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا