پیش بینی بورس؛‌ بازار در ایستگاه ۲ میلیونی متوقف می‌شود؟

اگر از منظر تکنیکالی بخواهیم یک سناریو برای پیش بینی بورس در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که بازار می‌تواند از سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی بازگردد.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ روند بازار سهام از ابتدای سال تا به امروز منفی بوده و شاخص کل بورس با از دست دادن سه کانال مهم به کف دو میلیون واحد نزدیک شده است. به گونه‌ای که حالا بورسی‌ها نظاره‌گر ۲۳‌روز منفی از شروع سال جدید تا ششم خرداد هستند.

به نظر می‌رسد بازار سهام در حال سپری کردن یکی از سخت‌ترین دوره‌ها طی سال‌های اخیر است؛ روندی که از آن به عنوان سقوط آزاد بورس هم نام می‌برند. با این وجود کارشناسان معتقدند که در ماه آینده و با انتخاب رییس‌جمهوری جدید، اگر سیاست‌های کارشناسی برای رشد اقتصادی، توسعه، مهار تورم، ارز و کسری بودجه در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد، اثرات مثبتی بر بورس خواهد داشت، از این رو کارشناسان همچنان بر ظرفیت‌های مثبت بازار سرمایه تاکید می‌کنند و معتقدند که می‌توان با تصمیمات درست و منطقی بازار را از شوک منفی فعلی خارج کرد، هر چند که شاید کار دشواری به نظر برسد. ضمن آنکه به هر حال دوره انتخابات کلید خورده و بازار سرمایه و فعالان بازار نیز نیم‌نگاهی به فضای رقابت‌های انتخاباتی خواهند داشت.

چرا بورس به وضعیت گرفتار شد؟

ندا عباسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: سیاست انقباضی دولت از اسفند سال گذشته کلید خورده بود. هم‌راستا با افزایش سهم دولت از مالیات‌ستانی، نرخ سود سپرده‌ها هم افزایش یافت و گواهی‌های ۳۰‌درصدی منتشر شد ولی ‌باز هم کار به اینجا ختم نشد.

او بیان کرد: تا بازارها می‌خواستند خود را با شرایط موجود وفق دهند، تخصیص «اخزا» به میزان ۵۷‌همت به طلبکاران دولتی کلید خورد و با ورود اخزاها به بازار نرخ آنها به ۳۸‌درصد رسید. صندوق‌های با درآمد ثابت هم برای رقابت با سپرده‌های بانکی نرخ‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند‌. همچنین افزایش نرخ اوراق و اخزاها باعث زیان بسیاری از شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های فیکس اینکام شد.

بورس مستعدترین بازار برای رشد خواهد بود

وی تاکید کرد: بورس هم که پیش‌مرگ بقیه بازارهاست سقوط را استارت زد اما این دومینو تنها گریبانگیر بورس نخواهد بود‌. سیستم بانکی و صندوق‌ها به زودی دچار چالش جدی خواهند شد و به ناچار دولت برای رفع آن باید هزینه‌های سنگین دیگری را متحمل شود.

 عباسی تصریح کرد: نکته اینجاست که در صورت تغییر شرایط و رویکرد دولت آتی قطعا بورس اولین بازار مستعد رشد خواهد بود، چراکه بیش از بقیه بازارها سقوط را تجربه کرده است.

پیش بینی بورس؛ سقوط در مرز ۲ میلیونی متوقف می‌شود؟

اگر از منظر تکنیکالی بخواهیم یک سناریو برای پیش بینی بورس در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که بازار می‌تواند از سطح حمایتی ۲ میلیون واحدی بازگردد. با این وجود این روزها بازار سهام بیشتر تحت تاثیر ریسک های بیرونی است و طی چند روز آینده شاهد چند اتفاق مهم خواهیم بود.

اولاً دیروز مجلس جدید شروع به کار کرد و امروز انتخاب هیئت رئیسه و رئیس مجلس توازن قوای گروه‌های سیاسی را نمایان خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی چهره‌ها برای مشارکت در انتخابات زودتر از موعد ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند. بنابراین بخشی از روندهای بازار را می‌توان به واکنش به تحولات سیاسی تعبیر کرد.

 در چنین شرایطی پایین بودن ارزش معاملات و خروج سرمایه قابل فهم خواهد بود.

بورس

شناسه : 428047
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا