اهمیت سفر رهبران چهار کشور عرب به چین؛

ضیافت عربی در پکن

چین میزبان چهار کشور عربی است؛ نشستی که از چند منظر قابل تحلیل و بررسی است؛ بحران غزه و فلسطین و تجارت آزاد را می‌توان دو موضوع مهم این نشست دانست.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرد که بنا بر دعوت شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری این کشور، رهبران چهار کشور عربی شامل حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، قیس سعید رییس‌جمهوری تونس و محمد بن زاید آل نهیان رییس امارات متحده عربی به منظور شرکت در مراسم افتتاح نشست وزارتی مجمع همکاری چین و کشورهای عربی، روز سه‌شنبه به پکن سفر می‌کنند.

چین در نشست با کشورهای عربی به دنبال چیست؟

به گفته ناظران جنگ غزه، مساله فلسطین و نیز موضوع تجارت آزاد میان چین و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در نشست امروز میان شی جین‌پینگ و رهبران چهار کشور عربی در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر چنین سفری نشان‌دهنده تداوم سیاست پکن به منظور تقویت روابط خود با جهان عرب، آن هم در بحبوحه رقابت‌های این کشور با ایالات متحده آمریکاست.

در همین رابطه روزنامه «صبح جنوب چین» در گزارشی با اشاره به اهمیت این سفر به نقل از معاون وزارت خارجه چین اعلام کرده که شی جین‌پینگ به صورت جداگانه با رییس امارات، پادشاه بحرین و روسای جمهوری تونس و مصر دیدار خواهد کرد و مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و نیز موارد مشترک همکاری‌ها میان کشورها را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

این دیپلمات ارشد چینی همچنین تاکید کرده که شی جین‌پینگ سخنران مراسم افتتاحیه نشست وزارتی مجمع همکاری چین و کشورهای عربی خواهد بود و استقبال رهبران عربی برای سفر به پکن، منعکس‌کننده وحدت میان چین و جهان عرب است.

نقش مجمع همکاری چین و کشورهای عربی

گفتنی است مجمع همکاری چین و کشورهای عربی که دو دهه پیش در جریان سفر رییس‌جمهوری وقت چین، هو جین تائو به قاهره تاسیس شد، مکانیسمی میان این کشور و ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب است.

براساس این مکانیسم، وزرای خارجه چین و ۲۲کشور عربی هر دو سال یکبار به منظور رایزنی در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی دیدار می‌کنند. با این حال علاوه بر وزرای خارجه شاهد هستیم که در طول سال‌های اخیر رهبران این کشورها نیز در راستای همکاری‌های چند جانبه با یکدیگر مانند امسال دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

فلسطین موضوع داغ میان چین و کشورهای عربی

در این میان به گفته تحلیلگران بحث در مورد مساله فلسطین و جنگ غزه نیز از جمله مهم‌ترین دستورکارهای نشست امروز خواهد بود به طوری که چینی‌ها روز دوشنبه اعلام کردند که پایان جنگ غزه در اسرع‌وقت و نیز موضوع تشکیل کشور مستقل فلسطینی در راستای تحقق صلح درازمدت در منطقه از جمله اولویت‌های سیاسی پکن در خاورمیانه محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان، پکن از مدت‌ها قبل راه‌حل دو کشوری در سرزمین‌های اشغالی را چارچوبی در جهت حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی دانسته و معتقد است تنها راه برون‌رفت از تنش تحقق چنین سیاستی خواهد بود.

البته در این میان ایالات‌متحده، برخی کشورهای غربی و عربی نیز چنین راهکاری را مورد حمایت خود قرار داده‌اند. با این حال هر چند که به تازگی سه کشور ایرلند، نروژ و اسپانیا اعلام کرده‌اند که کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهند شناخت اما مساله مهم این است که چنین راهبردی همزمان با اشغال سرزمین‌های فلسطینی تا چه میزان قابل تحقق خواهد بود. چراکه این امر مستلزم عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری و نیز پایان دادن به شهرک‌سازی‌هاست که با توجه به ماهیت رژیم‌صهیونیستی عملی شدن چنین دستورکاری عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

در همین راستاست که هر چند بحران غزه و موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین مسائل نشست پکن خواهد بود اما باید دید خروجی آن تا چه حد می‌تواند اثر قابل‌توجهی در پایان دادن به جنگ غزه داشته باشد؟ زیرا در طول ۹ ماه اخیر و همزمان با آغاز جنگ در غزه، راهکارها، پیشنهادات و نشست‌های مختلفی در خصوص پایان دادن به مناقشه جریان داشته که تقریبا همگی آنها به غیر‌سیاست‌های اعلامی، به نتیجه خاصی نرسیده است.

تجارت آزاد چین و جهان عرب

البته به گفته کارشناسان چینی، سوای موضوع فلسطین و مباحث سیاسی و امنیتی میان چین و کشورهای عربی، بحث تجارت آزاد میان پکن و جهان عرب نیز از جمله مواردی است که به‌طور قطع در نشست اخیر پیگیری خواهد شد. لازم به ذکر است بحث توافق تجارت آزاد میان چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (شامل امارات، عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین و عمان) از اوایل سال ۲۰۰۴ میلادی کلید خورده و حالا پکن مصمم است علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، توافق تجارت آزاد را با تمامی اعضای اتحادیه عرب به نتیجه برساند.

در همین راستاست که شاهد بودیم در دی ماه سال گذشته چن ویکینگ که آن زمان نماینده ارشد چین در عربستان بوده به صراحت اعلام کرده که حدود ۹۰درصد از مفاد مذاکرات تجارت آزاد میان چین و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تکمیل شده است البته در این میان و در سایه رقابت‌های فزاینده میان آمریکا و چین در منطقه خاورمیانه، اسفند ماه گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده که بخشی از مذاکرات به دلیل نگرانی عربستان از نوع سیاست تجاری چین با موانعی مواجه شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 428119
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا