ژاپن، اولین ماهواره چوبی جهان را ساخت

این ماهواره قرار است توسط اسپیس ایکس به مدار فرستاده شود.

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز، اولین ماهواره چوبی جهان به‌دست محققان ژاپنی ساخته شد. این ماهواره قرار است در ماه سپتامبر (شهریور-مهر ۱۴۰۳)، با کمک فضاپیمای اسپیس ایکس به فضا پرتاب شود.

اندازه هر طرف این ماهواره آزمایشی که توسط دانشمندان دانشگاه کیوتو و شرکت Sumitomo Forestry ساخته شده، تنها ۱۰ سانتی‌متر است. به گزارش Phys، سازندگان این ماهواره چوبی انتظار دارند با بازگشت دستگاه به اتمسفر زمین، مواد چوبی کاملاً بسوزد، و این رویکرد احتمالاً راهی برای جلوگیری از تولید زباله‌های فلزی در هنگام بازگشت ماهواره‌ها به زمین فراهم کند. این ذرات فلزی می‌تواند تأثیر منفی بر محیط‌زیست و ارتباطات ازراه‌دور داشته باشد.

«تاکائو دوی»، فضانورد و استاد ویژه دانشگاه کیوتو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

«ماهواره‌هایی که از فلز ساخته نمی‌شوند، باید بیشتر مورد توجه و استفاده قرار گیرند.»

تست دوام ماهواره چوبی ژاپن

توسعه‌دهندگان قصد دارند این ماهواره را که از چوب ماگنولیا ساخته شده و «LignoSat» نام دارد، هفته آینده به آژانس فضایی ژاپن (JAXA) تحویل دهند. انتظار می‌رود در ماه سپتامبر، LigniSat با فضاپیمای اسپیس ایکس، از مرکز فضایی کندی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به فضا فرستاده شود. سپس از محل ایستگاه، ماهواره از ماژول آزمایشی ژاپن در ISS رها می‌شود تا قدرت و دوام آن آزمایش شود.

سخنگوی واحد جنگل‌داری سومیتومو روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت:

«داده‌های این ماهواره برای محققانی که می‌توانند میزان فشار و آستانه تحمل دمایی آن را بررسی کنند، ارسال می‌شود.»

درواقع این ماهواره در زمینه حفظ محیط‌زیست جو کره زمین کاربرد دارد و برای همین هدف ساخته شده است. باید منتظر ماند و دید که این ماهواره می‌تواند بعداً راه را برای ساخت ماهواره‌های غیرفلزی هموار کند یا خیر.

علاوه‌براین، امروز موشکی حامل یک ماهواره پیچیده مجزا – که با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) و JAXA ساخته شده است – در مأموریتی برای بررسی نقش ابر‌ها در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

این ماهواره که «EarthCARE» نام دارد، به مدت سه سال در مداری نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر بالای زمین خواهد چرخید.

منبع: دیجیاتو

دانش و فناوری

شناسه : 428518
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا