قیمت خرید تضمینی درست نشد حداقل به موقع تحویل بگیرید!

فصل برداشت گندم از راه رسیده و با اینکه قبل از فصل برداشت مسئولان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند اما امسال هم همان داستان و مشکل تکراری رخ داده است؛ صف‌های طولانی مقابل مراکز خرید گندم و سرگردانی کشاورزان و رانندگان نیازمند تدبیر جدی است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، فصل برداشت محصول که از راه می‌رسد مصائب و مشکلات کشاورزان، شکل عجیب و غریب‌تری پیدا می‌کند. بسیاری از کشاورزان با فرارسیدن این ایام، دغدغه بیشتری پیدا می‌کنند.

اگر آب و هوا مناسب برداشت باشد و کامیون هم با قیمت تعیین شده پیدا شود، تازه باید خود را به مرکز خرید برسانند و ساعت‌ها در صف بایستند و بعد از تحویل محصول باید چشم‌شان به دست دولت باشد تا پول محصول را پرداخت کند.

این در حالی است که گلستان با میانگین تولید سالانه حدود یک میلیون تن گندم، بیش از ۷ درصد تولید کشور را در این محصول مهم و حیاتی برعهده دارد و لازم است که متولیان امر نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند.

با توجه به بارش‌هایی که در ماه‌های گذشته در استان اتفاق افتاد، برداشت گندم در گلستان بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد شده است. دولت قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم معمولی بر مبنای ۴ درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یک کیلوگرم گندم دوروم را نیز با همان افت ۱۸ هزار تومان، تعیین کرده است.

چند روزی است که فصل برداشت گندم آغاز شده بازهم کشاورزان و رانندگان گلستانی با همان مشکلات تکراری مواجه شده‌اند. صف‌های طولانی و بعضا صف‌های چند کیلومتری در مقابل مراکز خرید این روزها به چالشی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است.

امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در استان خواهیم داشت

موضوعی که حتی پای رئیس کل دادگستری استان هم به آن باز شد و دستوراتی را برای حل مشکل گندمکاران بندرترکمن که عمده صف‌های طولانی نیز در همین شهرستان است، صادر کرد. این در حالی است که مسئولان جهادکشاورزی پیش از فصل برداشت، پیش بینی میزان تولید محصول را در ستاد مرتبط استانی اعلام کرده‌اند. اداره کل غله و خدمات بازرگانی نیز به عنوان عامل خرید تضمینی این محصول راهبردی باید خود را مطابق با پیش‌بینی‌ آماده می‌کرد.

رانندگان و گندمکاران در شهرستان‌هایی مانند گمیشان و بندرترکمن از صف های طولانی چندین ساعته گلایه مند هستند. معتقدند کم بودن تعداد مراکز خرید سبب این مشکلات شده است.

روح الله مهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه قبول داریم به طور موقت صف‌هایی طولانی مقابل برخی مراکز خرید در یکی دو شهرستان ایجاد شده است، اظهارکرد: براساس پیش بینی جهادکشاورزی امسال حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید گندم در استان خواهیم داشت که میزان تولید و هدفگذاری برای خرید تضمینی در مقایسه با سال قبل تقریبا دوبرابر شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش مراکز خرید تضمینی گندم در استان گفت: تعداد مراکز خرید گندم در استان سال گذشته ۸۶ مرکز بود که این تعداد امسال ۹۸ مرکز تعیین شده است. علاوه براین در سیلوهای ملکی دولتی با مکانیزه کردن تخلیه گندم، سرعت خرید را افزایش داده‌ایم.

مراکز خرید گندم براساس برنامه اعلامی جهادکشاورزی بازگشایی می‌شود

وی البته بخشی از این مشکل را متوجه خود کشاورزان و رانندگان کامیون‌های حمل گندم دانست. گفت: با وجود اینکه برخی از مراکز خرید خلوت‌تر هستند اما بعضی از رانندگان و گندمکاران تمایل دارند محصول خود را به مراکز خاصی تحویل دهند. همین موضوع سبب شده در برخی مراکز خرید شاهد ایجاد صف باشیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همزمانی برداشت برخی محصولات دیگر مانند جو و کلزا را از دیگر عوامل کم بودن مراکز خرید در برخی شهرستان‌ها اعلام کرد. ادامه داد: در روزهای اخیر ۳۰ مرکز گندم شامل کارخانجات، سیلوهای دولتی و بخش خصوصی و انبارهای تعاون روستایی در استان راه اندازی شده و ۱۵ مرکز خرید دیگر هم به این تعداد افزوده شده است و دیگر صف‌های ناراحت کننده مقابل مراکز خرید وجود ندارد.

وی گفته که مراکز خرید براساس برنامه اعلامی جهادکشاورزی بازگشایی می‌شود. بخش دیگری از مراکز نیز به مرور و با افزایش سطح برداشت فعال خواهند شد.

مهری اعلام کرد: تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است. کشاورزان باید با توجه به شرایط آب و هوایی زمان برداشت را مدیریت کنند تا محصول دارای رطوبت بالا نباشد که اگر میزان رطوبت بیش از ۱۴ درصد باشد، مراکز خرید امکان تحویل محصول را ندارند.

باید منتظر ماند و دید بازگشایی مرحله‌ای مراکز خرید تضمینی گندم از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی تا چه حد می‌تواند مشکلات کشاورزان و رانندگان را برای تحویل محصول به این مراکز کاهش دهد.

منبع: تسنیم

کشاورزی

شناسه : 428526
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا