هر جا اشتباه می کنم آمادگی گفتن «اشتباه کردم» را دارم

محمد جواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران در گفتگویی در کلاب هاوس در مورد انتخابات ریاست جمهوری و مسائل روز کشور صحبت کرد.

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، محمدجواد ظریف اظهار کرد: بیان بسیاری از مسائل به نفع من، اما به ضرر کشور است، برای همین از آنها میگذرم و بیان نمی‌کنم. عده‌ای می‌خواهند تاریخ را دوباره بنویسند.

وی گفت: تلاش در جهت اهداف، مخصوصا اهدافی که به ما تحمیل شد، آرزو نیست. ما را از داشتن بعضی ملزومات محروم کردن و ما ناچار شدیم آنها را خودمان بسازیم.

وی تصریح کرد: جنگ‌ها و تحریم‌های آمریکا، موفق نبوده و به نتیجه نرسیدند.

او بیان کرد: حضور با نفوذ یک دو گانه است. حضور آرزومندی، آسیب پذیری ایجاد می‌کند، اما نفوذ توانمندی ایجاد میکند. مثل نفوذ ما در آفریقا در منطقه که سبب توانمندی ما می‌شود.

وزیر خارجه پیشین بیان داشت: ما رو سر مردم سلمانی یاد گرفتیم. من هرجا اشتباه کنم، آمادگی گفتن اشتباه کردم را دارم. من برای گفتن حرف‌هایم هزینه پرداخت می‌کنم. تا زمانی که گفتمان بر اساس اندیشه و تفکر است، گفتگو می‌کنیم. البته گفتمان آن نیست که بگویند طرف دهانش را به اندازه اسب آبی باز می‌کند.

واقع بینی یا آرزومندی

ظریف گفت: از نظر من جمهوری اسلامی یک وجب از خاک ایران را از دست نداده است. این بر اساس واقع‌بینی اتفاق افتاده است، نه آرزومندی.

او گفت: حملات به من هرروز تکرار میشود و تازگی ندارد، از هر دو جناح هم حمله می‌کنند. من از خارجی‌ها توقع چندانی ندارم، برای همین بسیاری مواقع در مقابل رفتارهای آنها لبخند میزنم، اما از داخلی توقعم این نیست. دیدم این است که خانواده‌ایم، پس گاهی عصبی میشوم، حال یا واقعی یا مصلحتی.

ظریف تصریح کرد: هیچ وزیر خارجه‌ای از زمان مشروطه، به اندازه من به مجلس خوانده نشده و سوال و جواب نشده. به هیچکس به اندازه من حمله نشده. من در مجلس دهم سالی ده بار صحن علنی میرفتم.

وی بیان داشت: من هیچ نقشی در تاسیس نایاک نداشتم. با اعضای سازمان نایاک همانند دیگر سازمان‌ها ارتباط داشتیم. با تمام اندیشکده‌های ایرانی تماس داشتیم. اما نه نقشی در تاسیس آن داشتیم و نه یک دلار به تاسیس آن کمک کردیم. آنها هم یک گروه ایرانی_آمریکایی هستند. مخالف جنگ و تحریم بودند و هستند. نمیدانم چرا باید علیه این گروه سم‌پاشی بشود و به آن فشار وارد شود.

ظریف گفت: در مصاحبه با آقای رشید پور که گفتم «خودمان انتخاب کردیم» ایشان پرسیدند چرا ترکیه و مالزی مشکلات ما را ندارند؟ من پاسخ آن را دادم که استفاده های زیادی از این جمله من شد. اما شرایط من به عنوان وزیر خارجه کشور طوری نبود که بخواهم به آن جواب بدهم.

چرا به اهداف خود نمی رسیم؟

او اظهار نمود: سال هاست بر اساس آرزومندی برنامه ریزی کرده ایم نه واقعیت. چون بر اساس آرزومندی پیش می رویم به اهداف خود نمی رسیم.

ظریف تصریح کرد: به کسانی رای ندهیم که با زبان آرزوها با ما صحبت می کنند. تازمانی که با زبان واقعیت صحبت نکنیم نمی توانیم آینده را بسازیم. از دوره صفویه آرزو داشتیم به دوره هخامنشیان برگردیم. صفویه به آن نرسید و به قاجار و ترکمانچای رسیدیم. کسانی که با زبان آرزوها رفتند زمین بگیرند اما محبور به امضای ترکمانچای شدند. هر روز داریم بر اساس آرزوها صحبت می کنیم. کسانی که با زبان واقعیت با ما صحبت می کنند آنها را «واداده» می نامیم.

وزیر سابق امور خارجه ابراز امیدواری کرد: رای ندادن یک آرزو است. آرزوی این که یک پیامی ارسال شود که نمی شود. امیدوارم در ۸ تیر رای دهیم. برخی آرزو می کنند که با «رای ندادن» بتوانند کاری انجام دهند. در سه انتخابات گذشته دیدیم که چه شد. آلمان ها هم سال ها بر اساس آرزوها پیش می رفتند تا این که تصمیم گرفتند بر اساس واقعیات کار کنند.

محمد جواد ظریف توضیح داد: باید نگرش واقع بینی داشته باشیم تا بتوانیم آینده بهتری بسازیم. ایران خیلی امکانات دارد و باید بر اساس همان ها برنامه ریزی کنیم نه آرزو.

سیاسی

شناسه : 428949
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا