محکومِ پیشتاز؛

آینده انتخابات آمریکا پس از محکومیت ترامپ چه می‌شود؟

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز؛ بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته بود که ترامپ توسط دادگاه در تمامی اتهامات محکوم شد. این حکم که در نوع خود تاریخی محسوب می‌شود موجب به وجود آمدن موجی از اظهارنظرها، از موافقت و مخالفت با این موضوع گرفته تا تحلیل‌های کارشناسی در فضای سیاسی ایالات‌متحده آمریکا شد.

در همین راستا دو مورد از اصلی‌ترین سناریو‌هایی که پیرامون این قضیه مطرح می‌شود، تاثیر چنین حکمی بر وضعیت دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر (آبان ماه امسال) و میزان محبوبیت و رای او برای دوئل انتخاباتی آتی در آمریکاست.

زندان یا جریمه نقدی؛ کدام یک در انتظار ترامپ است؟

همانطور که ذکر شد دو روز پیش بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری اسبق ایالات‌متحده آمریکا، طی حکمی که توسط دادگاهی کیفری در نیویورک صادر شد، در هر ۳۴ اتهام انتسابی مرتبط با جعل اسناد برای پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن مجرم شناخته شده است.

به گزارش یورونیوز، به موازات این حکم دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در این انتخابات به‌‌رغم رای هیات منصفه هنوز آزاد است و خوان مرچان، قاضی دادگاه مربوطه، روز ۱۱‌جولای را برای اعلام حکم رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده در نظر گرفته است. محکومیت وی می‌تواند از یک جریمه نقدی ساده تا حد‌اکثر چهار سال زندان باشد. با این حال محکومان به چنین جرم‌هایی معمولا با مجازات‌هایی از قبیل زندان‌های کوتاه‌مدت، جریمه نقدی یا حبس‌های تعلیقی مواجه می‌شوند. باید گفت رییس اسبق کاخ سفید پیش از اعلام حکم در بازداشت نخواهد بود.

ننگ تاریخی برای آمریکا!

این محکومیت موجی از واکنش‌ها را با خود به همراه داشت. ترامپ که مانند اغلب اوقات با اظهاراتی جنجالی به موضوعات واکنش نشان می‌دهد، طی سخنانی خود را بی‌گناه دانسته و با فاسد شمردن قاضی و جعلی دانستن محاکمه خود، حکم صادره را یک ننگ به حساب آورده است.

رییس‌جمهوری سابق آمریکا افزود که قضاوت واقعی روز پنجم نوامبر از سوی مردم (روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) صورت خواهد گرفت. وی تاکید کرد که چنین اقداماتی از سوی دولت بایدن صورت می‌پذیرد و اساسا ایالات‌متحده به سوی جهنم رفته است.

هیچکس از قانون بالاتر نیست

در همین راستا هرچند که جو بایدن، ‌رییس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده آمریکا، اظهارنظری پیرامون این مساله نداشته است، اما کمپین انتخاباتی او طی بیانیه‌ای اعلام کرد، علی‌رغم اینکه ترامپ به اشتباه گمان می‌کرد که هرگز با تبعات اقداماتش که در جهت منافع شخصی خود انجام می‌دهد روبه‌رو نخواهد شد، حکم دادگاه نیویورک نشان داد که «هیچکس از قانون بالاتر نیست».

جدا از واکنش‌هایی که دیگر مقامات و رجال سیاسی جمهوریخواه و دموکرات در ایالات‌متحده نسبت به این موضوع ابراز کرده‌اند، بخشی از جالب‌ترین اظهارنظرها در این خصوص از سوی دولت‌ها و رهبران کشورهای دیگر صورت پذیرفت. در همین راستا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که روسیه با انتقادی تند به این موضوع واکنش نشان داده و آن را حذف رقبای سیاسی خوانده است.

واکنش کشورهای جهان به رای دادگاه ترامپ

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین‌ اظهار داشت: این واقعیت که حذف رقبای سیاسی در ایالات‌متحده آمریکا با همه ابزارهای قانونی و غیرقانونی در جریان است یک واقعیت بدیهی به‌ شمار می‌آید. البته برخی کارشناسان غربی و منتقدان روسی دولت پوتین نیز در واکنش به این اظهارنظرها، بر این باورند که پوتین و الیگارش‌های نزدیک به او، خودشان سوابق متعددی در حذف رقبای خود در طول سال‌های اخیر داشته‌اند.

اظهارنظر کشورهای دیگر درخصوص محکومیت ترامپ به روسیه ختم نشده و ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، با پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد به این موضوع واکنش نشان داد. وی در این‌باره اشاره کرد که ترامپ را فردی شرافتمند می‌داند که در دوران ریاستش بر کاخ سفید، ایالات‌متحده را در اولویت قرار می‌داد و با احترام در دنیا رفتار می‌کرد؛ احترامی که به عقیده اوربان از آن در جهت حفظ صلح در دنیا استفاده می‌شد. وی در انتهای پیام خود خاطر نشان کرد که اجازه دهید تا مردم آمریکا، رای خود را در نوامبر پیش‌رو بدهند (کنایه به رای صادره توسط دادگاه) و از ترامپ خواست تا به مبارزه خود ادامه بدهد.

ماتِئو سالوینی قائم‌مقام نخست‌وزیری ایتالیا ضمن اعلام همبستگی و حمایت کامل از دونالد ترامپ، او را قربانی آزار و اذیت قضایی معرفی کرده و ماهیت و فرآیند محکومیت وی را سیاسی برشمرد. سالوینی در ادامه اظهارات خود با ابراز تاسف اعلام داشت که کشورش با تبدیل سیستم قضایی به سلاح (اشاره به سیاسی کردن قوه‌قضاییه) توسط جناح چپ آشنا است.

نکته جالب در خصوص حمایت‌های خارجی این است که اکثر این حامیان متعلق به جریان‌های سیاسی راست‌گرای اروپایی بوده و برخی از آنها مانند اوربان، پیشتر نیز از ترامپ حمایت کرده بودند. البته حمایت روسیه در این زمینه ابعاد مختلف و متفاوتی دارد.

آینده سیاسی ترامپ

یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که حول این محکومیت مطرح می‌شود، تاثیر چنین حکمی بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی ترامپ است. در واقع هرچند که به لحاظ قانونی داشتن سابقه کیفری، مانعی برای شرکت در انتخابات یا کسب یک پست دولتی به حساب نمی‌آید، اما به لحاظ سیاسی و کمپینی، محکومیت ترامپ قابل بررسی و تحلیل است.

در همین راستا خبرگزاری PBS News در نظرسنجی خود پس از این محکومیت آورد که ۶۷درصد از رای‌دهندگان اعلام کرده‌اند این حکم تاثیری در رای‌دهی آنها در انتخابات ماه نوامبر نخواهد گذاشت، در حالی که آمار موسسه نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک درخصوص گزاره مذکور، عدد ۶۲درصد را نشان می‌دهد.

طی نظرسنجی‌ای که توسط خبرگزاری ABC News انجام شده و گزارش آن که در پنجم ماه مه‌۲۰۲۴ میلادی (حدود یک ماه پیش) منتشر شده است، ۸۰درصد از حامیان ترامپ اعلام کرده بودند که در صورت محکومیت وی به حمایت از او ادامه خواهند داد.

PBS News در نظرسنجی خود به این نتیجه رسیده که ۲۵درصد از جمهوریخواهان بر این عقیده هستند که محکومیت ترامپ باعث می‌شود تا با اشتیاق و علاقه بیشتری به او رای بدهند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد می‌توان آن را با آرای ماکس وبر، پیرامون انواع کنش‌های انسانی (عقلانی، سنتی و احساسی) تحلیل کرد. ترامپ که به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از طرفداران وی با کنشی احساسی به سوی او سوق پیدا کرده‌اند، این‌گونه اتفاقات باعث ساخته شدن چهره‌ای قهرمان و اسطوره از او شده و هوادارانش را برای طرفداری و حمایت بیشتر از او وامی‌دارد. می‌توان گفت حامیان وی با تصور اینکه سیستم قضایی و سیاسی حاکم بر ایالات‌متحده آمریکا به دنبال حذف به اصطلاح «ناجوانمردانه» قهرمان پرحاشیه آنها است، بیشتر به سوی او سوق پیدا کرده و اوضاع را دستخوش تغییر کنند؛ سناریوی دیگر هم می‌تواند این باشد که برخی جریانات سیاسی به دنبال این هستند که بعد از شکست احتمالی ترامپ در نوامبر، این حکم محکومیت و همچنین دیگر پرونده‌های وی را دوباره به راه انداخته تا بتوانند او را به طور کامل به حاشیه برانند.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 428998
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا