پیش بینی بورس از سیزده به چهارده

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی بورس در دولت چهاردهم بیان کرد: بازهم شاهد شعارهای پوپولیستی در اتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود اما آنچه که مهم است، رویکرد دولت آینده در خصوص سیاست‌های اقتصادی به ویژه سیاست‌های انقباضی است.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛‌ با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر نوبت به مطرح شدن وعده‌های مختلف نامزدها در حوزه‌های اقتصادی و غیر‌اقتصادی و البته پیش بینی بورس در دولت چهاردهم رسیده است. البته در ادوار گذشته وعده‌های اقتصادی بیش از سایر حوزه‌ها پررنگ بوده و نامزدها تلاش کردند که از طریق همین وعده‌ها که در موارد زیادی هم جنبه غیرواقعی داشته، رای مردم را به سمت خود جلب کنند. همانطور که در دوره گذشته بورس به محلی برای طرح وعده‌های مختلف تبدیل شده بود.

در انتخابات ۱۴۰۰ بازار سهام شرایط بحرانی سال ۹۹ را پشت‌سر گذاشته بود و اعتماد سرمایه‌گذاران را به حداقل رسانده بود، از این رو برخی نامزدها تلاش کردند که مشکلات بازار سرمایه را در کانون توجه خود قرار دهند و در مواردی از حل مشکل بورس ظرف چند روز هم گفتند. البته هیچ‌گاه در مورد اینکه چگونه قرار است مشکلات بورس ظرف دو یا سه روز حل شود صحبتی به میان نیاوردند. امروز هم در خرداد سال ۱۴۰۳ بازار سرمایه با مشکلات انباشت‌شده‌ای روبه‌رو بوده که از سال‌های قبل تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

بورس محلی برای وعده‌های انتخاباتی

البته مشکلات حدود ۱۳ماه گذشته شاید جنس دیگری داشته باشد؛ چالش‌هایی که وضعیت بازار سرمایه را احتمالا در بی‌سابقه‌ترین وضعیت خود قرار داده است. سال جاری هم به رغم برخی از گزارش‌های پیش‌ بینی بورس‌ و وعده‌هایی که برای بهبود وضعیت بورس داده شد، چنین اتفاقی رخ نداد و بازار سهام به طور مداوم روزهای منفی و ریزش‌های سنگینی را تجربه کرد. بنابراین فضای تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی می‌تواند به محلی برای وعده‌های بورسی هم تبدیل شود تا از این طریق نامزدها بخواهند رای فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کنند.

طبیعتا بازیگران بورس با توجه به تجارب گذشته می‌توانند وعده‌های غیرواقعی را از وعده‌های عملیاتی و واقعی تشخیص دهند و نسبت به شعارهای نامزدها اعتماد کنند یا اعتماد نکنند.

آنچه مشخص است این است که راهکار حل مشکلات بازار سرمایه از جنس راهکارهای آنی و دفعتی نیست بلکه نیاز به یک برنامه جامع بلند‌مدت دارد که همه جوانب را سنجیده باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

بورس اولویت دولت سیزدهم نبود

محمد غفوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: طبیعتا رویکرد دولت‌ها در وضعیت بازار سرمایه حائزاهمیت است. نمی‌دانیم که در انتخابات پیش‌رو اصولگراها به پیروزی می‌رسند یا اصلاح‌طلب‌ها. هر کدام از اینها رویکردهای خودشان را برای بازار سرمایه خواهند داشت. اما رویکرد دولت فعلی در چند سال اخیر به این شکل بود که اصلا چیزی به عنوان بازار سرمایه برایشان مهم نبود و اساسا بورس را قبول نداشتند و اینکه راهکارها و سازوکارهایی هم از بورس نمی‌دانستند.

او بیان کرد: این اتفاق را در وضعیت فعلی نمی‌توان کتمان کرد و کاملا در ۱۳ماه اخیر مشاهده کردیم که چه بر سر بازار سرمایه آمد. قطعا رویکردهایی که باعث شود، وضعیت را حداقل وضعیت مطلوب‌تری ببینیم، قطعا تاثیرگذار است. هر تصمیم‌گیری که می‌شود از آنجایی که با یک بورس دولتی طرف هستیم و بازارساز نقش مهمی را در ایجاد نوسانات بزرگ دارد و به بازار ترند می‌بخشد، حتما رویکرد دولت آینده می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

فضای مه آلود بازار سهام کنار می‌رود؟

غفوری تصریح کرد: عواملی مثل قیمت‌گذاری دستوری، نرخ دلار نیما، مالیات، تعرفه‌ها و عوارض صادراتی برای شرکت‌ها قطعا اگر به طرف بازار سرمایه باشد تاثیرگذار است و اگر این موارد اصلاح شوند می‌توان شاهد اقبال مجدد سرمایه‌گذاران به این بازار باشیم. اما اگر رویکرد فعلی ادامه‌دار باشد فضا را برای بازار سرمایه مه‌آلود خواهد کرد.

پیش بینی بورس؛ از شعارهای پوپولیستی تا واقع گرایی

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: اگر انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم را به یاد داشته باشیم حرف‌هایی از این قبیل که از بازار حمایت می‌کنیم وجود داشت و برخی شعارهای پوپولیستی هم برای بازار سرمایه از سوی نامزدها مطرح می‌شد و می‌گفتند بورس را ظرف سه روز درست می‌کنیم. قطعا از این نوع شعارها مجددا عنوان خواهد شد اما پارامترهای بنیادی‌ای که می‌تواند عدد و رقم وضعیت پیش بینی بورس را بهبود ببخشد این است که از فضای سیاست انقباضی دور شویم. چراکه رویکرد اقتصادی به سمتی رفته که باعث ضربه به تولید شده است. دماسنج اقتصاد کشور را باید از روی بورس ببینیم و این دماسنج امروز لطمه خورده است.

وی ادامه داد: میانگین نرخ بهره ۳۶درصدی که از سال ۹۹ نزدیک ۱۷۰درصد نرخ بهره در اقتصاد رشد داشته آثار منفی به دنبال داشته است. این سیاست‌ها قطعا می‌تواند عدم ورود نقدینگی به بازار سهام را در پی داشته باشد. چنین پارامترهایی برای پیش بینی بورس مهم است و نه شعارهایی که یک نامزد مطرح می‌کند که تحقق‌اش برای فعالان بازار سرمایه باورپذیر نیست.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 429779
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا