وعده وزارت راه درباره اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تا پایان امسال

معاون وزیر راه با بیان این‌که خرید لکوموتیو موردنیاز شبکه ریلی طی یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده، گفت: خط‌آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال تکمیل می‌شود.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری در تاریخ (پنجشنبه، هفدهم خردادماه) به طرح‌های راهبردی، گفت: جمع منابع تزریق شده از این محل به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن در سه ماه گذشته به بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی رسید.

غفاری ادامه داد: پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور معظم له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی که به درخواست این وزارتخانه و مساعدت ستودنی رئیس جمهور شهید صادر شده بود، پس از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده انجام این مهم توسط وزیر راه و شهرسازی، از اواخر سال گذشته تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در مسیر درست خود استمرار دارد که در نتیجه آن تا کنون بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن تزریق شده است.

وی از تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار از منابع فوق در روز پنجشنبه به ۹ پروژه مهم خبر داد که شامل خط ریلی چابهار – زاهدان، خط ریلی زاهدان – یونسی – سرخس، خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه، خط ریلی خط دوم درود – خرم آباد – اندیمشک، خط ریلی رشت – آستارا، خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور، خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.

شکوفایی اقتصادی

غفاری یادآور شد: با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه مهم چابهار – زاهدان با تزریق و استمرار این منابع، تا پایان سال جاری علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی، محور ریلی شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تکمیل و تردد پر ترافیک در این مسیر تسهیل می‌شود.

وی این پروژه را دارای اهمیت چند بعدی دانست که زمینه شکوفایی اقتصادی فوق العاده ای برای استان سیستان و بلوچستان فراهم می‌آورد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: سایر پروژه‌های مهم نظیر خط ریلی زاهدان – یونسی تا سرخس (تکمیل کریدور استراتژیک شمال – جنوب در شرق کشور) و خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و اتصال پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی و خط دوم مسیر ریلی درود – خرم آباد – اندیمشک و در نتیجه افزایش ظرفیت انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) به مرکز و شمال کشور و احداث خط ریلی فوق راهبردی رشت – آستارا با تزریق و استمرار منابع فوق در مسیر پر سرعت تکمیل حداکثر ظرف سه سال آینده قرار می‌گیرد تا آرزوهای دیرین توسعه شبکه ریلی محقق و به نقطه اوج بالندگی خود برسد.

غفاری موضوع مهم دیگر برای تکمیل شکوفایی صنعت ریلی را موضوع ناوگان و لکوموتیو این صنعت دانست و گفت: در دو سال اخیر کار نوسازی واگن‌ها با استفاده از منابع عمومی و هم افزایی با منابع بخش غیردولتی از طریق سازوکار تبصره ۱۸ قوانین بودجه سال‌های گذشته و تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری با سرعت و قوت در دست اقدام و پیگیری است.

تخصیص منابع جهت تجهیز لوکوموتیو

وی افزود: خبر بسیار خوب، تخصیص منبع بسیار قابل توجهی از محل استجازه برای خرید و تجهیز لکوموتیو مورد نیاز شبکه ریلی است که در یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر مناسب وزیر راه و شهرسازی در تخصیص‌های روز پنجشنبه بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای این مهم تخصیص یافت که با برنامه ریزی‌های انجام شده، حداکثر تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود و ملت عزیز ثمرات آن را به زودی مشاهده خواهند کرد.

به گفته غفاری، علاوه بر این، بیش از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تخصیص یافت که با توجه به اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه تخصیص زمین و تسهیلات ساخت مسکن، زمینه تحویل هزاران واحد مسکونی جدید در سراسر کشور به هموطنان را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با اولویت استان‌های محروم و مرزی کشور رونق قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

مهر

مسکن

شناسه : 430202
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا