جهت‌یابی انتخاباتی بازار سهام؛

پیش بینی بورس؛ مذاکره می‌کنیم یا نه؟

احتمالا در روزهای آینده شاهد ارائه برنامه های اقتصادی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشیم. ولی آنچه که برای پیش بینی بورس اهمیت دارد نه برنامه های اقتصادی بلکه فقط یک موضوع است. مذاکره می‌کنیم یا نه؟

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛‌ بازار سهام در هفته‌های اخیر یکی از منفی‌ترین دوره‌های زمانی خود را در چند سال گذشته پشت‌سر گذاشت. در این مهم‌ترین عامل برای پیش بینی بورس و روند آینده بازار تا حد زیادی منوط به شرایط انتخابات است. در حقیقت در روزهای آتی که بررسی صلاحیت‌های کاندیداها از سوی شورای نگهبان به پایان برسد بورس می‌تواند جهت کلی خود را پیدا کند.

در دوره قبلی انتخابات در سال ۱۴۰۰ بورس به یکی از زمینه‌های بحث میان کاندیداها تبدیل شده بود و به نظر می‌رسد در این دوره هم با توجه به شرایط نامساعد بازار سرمایه این اتفاق به شکل دیگری تکرار شود.

اما جدا از گفتمان‌های کلی اقتصادی نامزدها به نظر می‌رسد، مهم‌ترین عاملی که برای پیش بینی بورس حائز اهمیت است نگاه و ایده افراد درخصوص سیاست خارجی و موضوع مذاکرات نیز باشد.

در این مدت ارزش معاملات افت شدیدی کرده است و آنگونه که در کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس اظهار می‌کنند در روزهای آینده وضعیت تغییر معناداری نکند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر بورس به بررسی ابعاد مختلف انتخابات و پیش بینی بورس پرداخته است.

برای پیش بینی بورس فقط یک ایده وجود دارد

پیام الیاس‌کردی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: تحلیلگران برای پیش بینی بورس در انتخابات پیش‌رو به دو ایده بیشتر وزن نمی‌دهد؛ ایده مذاکره یا عدم مذاکره. به جز این دو ایده سهامداران برای پیش بینی بورس بعید است به دنبال ایده دیگری باشند. یعنی برای وضعیت فعلی بازار سهام ایده دیگری وجود ندارد.

او بیان کرد: ما نرخ بهره‌مان بالا است و به غیر از این سیاست اقتصادی که در دولت سیزدهم وجود داشته احتمالا با عدم مذاکره پیش خواهد رفت ولی ایده دیگر می‌گوید که احتمالا مذاکره خواهیم کرد، یعنی همان الگویی که در دولت آقای روحانی و در زمان برجام وجود داشت و یک سیستم اقتصادی هم متناسب با آن کار می‌کرد، به غیر از این دو ایده فعالان بازار سرمایه نباید به دنبال ایده و طرح جدیدی و طرح سومی باشند. یا قرار است دوره برجام تکرار شود و یا سبک محتوایی دولت سیزدهم قرار است ادامه پیدا کند. به غیر از این بازار سهام به دنبال چیز دیگری نیست.

دلیل رکود بازار سهام چیست؟

الیاس‌کردی افزود: دلیل اینکه در این روزها ارزش معاملات بورس پایین بوده این است که بازار نمی‌داند کدام یک از این ایده‌ها قرار است اجرایی شود و فضای انتخابات کشور هم تا حدودی قابل پیش‌بینی نیست. انتخاباتی داریم که از دل یک جریانی رخ داده که خود آن غیر‌قابل پیش‌بینی بوده و بعدش هم خود این انتخابات غیر‌قابل پیش‌بینی است. اما با توجه به اینکه بورس در این مدت به شدت پایین آمده و شرایط منفی را پشت‌سر گذاشته است، به نظر من دیگر توانایی ریزش بیشتر را ندارد و اگر هم ریزش کند مقدار آن نمی‌تواند زیاد باشد. روز دوشنبه که خبر تایید صلاحیت‌ها اعلام می‌شود و در یکی، دو روز آینده متوجه فضای کلی می‌شویم. اگر دو، سه کاندیدایی که ایده مذاکره را دارند تایید صلاحیت شوند بازارها واکنش مثبتی را نشان خواهند داد.

متغیر اصلی برای پیش بینی بورس

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مساله اول ما در پیش بینی بورس این است که آیا قرار است اقتصادمان در چهار سال آینده یا هشت سال آینده بسته باشد یا اینکه باز باشد. اگر قرار است فضای اقتصادی بسته باشد یک ملزوماتی دارد که صرفا اجازه می‌دهد رییس‌جمهوری حرف‌های قشنگی بزند، یعنی وضعیت با سه سال اخیر تفاوتی نخواهد کرد. مادامی که این مساله حل نشود سایر موارد در حد شعار باقی می‌ماند و اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. در صورت عدم مذاکره فرق آنچنانی‌ای بین کاندیداها وجود ندارد.

بورس

شناسه : 430298
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا