طعم تلخ گرانی با گوشت‌های وارداتی هم شیرین نشد

در حال حاضر در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز قیمت گوشت قرمز از ۵۰۰هزار تومان کمتر نیست. این در حالی است که دولت هزینه زیادی صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز؛ طی ماه‌های اخیر قیمت گوشت قرمز با التهاباتی در بازار روبه‌رو شد که مسوولان وزارت جهادکشاورزی در راستای تنظیم بازار، اقدام به واردات گسترده گوشت منجمد و گرم گوسفندی و گوساله کردند تا از نوسانات بازار جلوگیری کنند.

بنابر آمار سالانه ۹۰۰هزار تن تا یک‌میلیون تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که به طور کامل نیاز کشور را تامین نمی‌کند. در سنوات گذشته ۱۰۰هزار تن از طریق واردات تامین می‌شد، هرچند بنابر پتانسیل صنعت دامپروری، نه‌تنها امکان تامین نیاز کشور بلکه پتانسیل صادرات هم وجود دارد.

واردات هم نتوانست مانع افزایش قیمت گوشت قرمز شود

با وجود هزینه زیادی که دولت صرف واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار کرده است، اما قیمت گوشت همچنان به طرز عجیبی گران است.

به باور کارشناسان، در حالی مسوولان امر برای کنترل قیمت گوشت در بازار اقدام به واردات بی‌رویه محصول کرده‌اند که این امر تنها به زیان تولید داخل تمام می‌شود. واردات بی‌رویه راه‌حل کنترل قیمت گوشت در بازار نیست.

در حالی که قدرت خرید مردم به‌شدت پایین آمده و سفره‌های آنها هر روز کوچک‌تر می‌شود، اصرار بر واردات بی‌رویه و افزایش عرضه راه منطقی کاهش قیمت گوشت نیست و نخواهد بود.

خانواده‌ای که توان خرید گوشت نیم‌میلیونی را ندارد، با افزایش عرضه نیز این قدرت را پیدا نخواهد کرد، در حالی که اگر افزایش عرضه با کاهش قیمت معناداری همراه باشد، می‌توان به نتیجه آن خوش‌بین بود و توقع داشت که اقشار متوسط و ضعیف نیز بتوانند گوشت را که مدت‌هاست از سفره آنها کوچ کرده، دوباره به سفره‌های خود بازگردانند.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، از نیمه دوم سال گذشته تا اردیبهشت امسال ۴۲هزار و ۴۷۶تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله در قالب تنظیم تفاهمنامه سه‌جانبه با ۱۶۳شرکت، وارد کشور شده است.

حبوبات بر مدار گرانی

در کنار افزایش قیمت گوشت، محصولات دیگر نیز که مردم جایگزین آن در سفره‌های خود کرده‌اند، به قدری افزایش یافته که آنها هم در حال کوچ کردن از سفره‌های مردم است.

براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز آمار ایران، بهای انواع حبوبات در بازار با رشد ۲۸ تا ۵۰درصدی روبه‌رو بوده است. افزایش قیمت حبوبات از آن‌رو خطرناک است که در دوره‌های رشد قیمت گوشت و مواد پروتئینی، این اقلام برای سفره خانوار، جایگزین گوشت تلقی می‌شوند و در نتیجه همین مساله سبب می‌شود افزایش بهای این اقلام در کنار خالی‌تر شدن سفره‎ خانوارها به سلامت جامعه نیز ضربه بزند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هرکیلو لوبیاچیتی با افزایش ۲۹درصدی در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته به حدود ۱۰۷هزار تومان رسیده است. نکته اینجاست که در اغلب بازارها و مغازه‌های سطح شهر بهای این کالا بالاتر از متوسط قیمتی است که مرکز آمار اعلام می‌کند.

بهای لوبیا قرمز نیز با افزایش ۵۰درصدی قیمت در یک‌سال از مرز صدهزار تومان عبور کرده است. قیمت عدس با رشد ۳۵.۴ درصدی در یک‌سال به ۹۰هزار تومان و بهای لپه با افزایش ۳۲.۸ درصدی به ۸۵هزار تومان در هرکیلو رسیده است.

نکته اینجاست که افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در گزارش مرکز آمار ایران بیش از ۶۵درصد گزارش شده است. متوسط قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی ۶۱۸هزار تومان و متوسط بهای هر کیلو گوشت گوساله یا گاو بالاتر از ۵۵۰هزار تومان گزارش شده است.

اخبار برگزیدهکشاورزی

شناسه : 430302
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا