سود مایع چیست؟ تفاوت سود مایع و سود پرک

از انواع سود، سدیم متیلات، سولفات سدیم و سایر مواد شیمیایی باتوجه‌به خواصی که دارند، در صنعت استفاده فراوان می‌شود. کاستیک سودا یک باز بسیار قوی است که قدرت بالایی در تجزیه چربی دارد؛ به همین دلیل، درصورت تماس با بدن باعث سوزش زیاد و تخریب بافت سلولی می‌شود. این ماده علاوه‌برآب، در گلیسیرین و الکل هم به‌خوبی حل می‌شود. درصورتی‌که، سود مایع در محیطی با گرمای شدید باشد یا به آن ضربه اصابت کند، ظرف سود منفجر خواهد شد.

سود مایع چیست؟ تفاوت سود مایع و سود پرک

سود مایع چیست؟ تفاوت سود مایع و سود پرک

سود مایع یکی از پرکاربردترین مواد حال‌حاضر در صنایع مختلف است. این ماده در صنایع، به‌شکل جامد هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع، حالت مایع و جامد سود دارای خواص متفاوتی هستند که باعث می‌شوند موارد استفاده از آن‌ها هم تفاوت داشته باشد. به سود مایع گاهی سود سوزآور هم می‌گویند. امروزه، با پیشرفت تکنولوژی این ماده شیمیایی در کشور ایران هم به‌شکل جامد و هم به‌شکل مایع تولید می‌شود. در این مطلب، قصد داریم راجع‌به سود مایع یا همان سدیم هیدروکسید صحبت کنیم و به تفاوت سود پرک و سود مایع بپردازیم. اگر قصد خرید سدیم هیدروکسید در ایران  را دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت سود پرک و سود مایع

برای تولید سود از روش‌های گوناگونی چون روش ممبران، روش سلول جیوه و… استفاده می‌شود. سود پرک که با نام سود کاستیک هم شناخته می‌شود با سود مایع تفاوت‌هایی دارد. بدیهی است که اولین تفاوت بین این دو، حالت جامد و مایع سود است. تفاوت دیگر در درصد خلوص آن‌ها است. سود مایع را می‌توانید با دو نوع درصد خلوص ۵۰ و ۳۰ در بازار تهیه کنید. منظور از این درصد‌ها آن است که به‌طور مثال، ۵۰ درصد سدیم هیدروکسید مایع را آب تشکیل می‌دهد. این در حالی‌ است که سود پرک حالت جامد دارد و با از دست‌دادن آب، درصد خلوص آن تا حدود ۹۹ درصد افزایش می‌یابد. باتوجه‌به درصد خلوص متفاوت، از این دو ماده در موارد مختلفی استفاده می‌شود.

سود مایع از نظر ظاهری به آب بسیار شبیه است. این مایع دقیقا مانند آب، به‌شکل کاملا بی‌رنگ، بدون بو و شفاف در بازار وجود دارد. درحالی‌که، سود پرک حالت پولکی سفید رنگ دارد. هر دو حالت سود دارای فرمول شیمیایی NaOH هستند و هر دو در آب حل می‌شوند، اما سود پرک زمان بیشتری برای انحلال در آب نیاز دارد.

معمولا، برای جابه‌جایی سود مایع از تانکرهای حمل مواد شیمیایی استفاده می‌شود. سود را در مخازن استیل می‌ریزند و با تانکرهای مخصوص جابه‌جا می‌کنند؛ البته، برای جابه‌جایی سدیم هیدروکسید مایع می‌توان از بشکه‌های ۲۲۰ لیتری هم استفاده کرد. برای بسته‌بندی و جابه‌جایی سود پرک از کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی استفاده می‌شود. این استاندارد برای جابه‌جایی سود پرک در همه کشورهای دنیا یکسان است.

مروری بر خواص سود پرک و سود مایع

از انواع سود، سدیم متیلات، سولفات سدیم و سایر مواد شیمیایی باتوجه‌به خواصی که دارند، در صنعت استفاده فراوان می‌شود. کاستیک سودا یک باز بسیار قوی است که قدرت بالایی در تجزیه چربی دارد؛ به همین دلیل، درصورت تماس با بدن باعث سوزش زیاد و تخریب بافت سلولی می‌شود. این ماده علاوه‌برآب، در گلیسیرین و الکل هم به‌خوبی حل می‌شود. درصورتی‌که، سود مایع در محیطی با گرمای شدید باشد یا به آن ضربه اصابت کند، ظرف سود منفجر خواهد شد.

تفاوت قیمت سود پرک و سود مایع

هنگام خرید سدیم هیدروکسید باید به تناسب قیمت و کیفیت ماده دقت کنید. بدیهی است که هرچه درصد خلوص ماده پایین‌تر باشد، قیمت تمام‌شده آن هم کمتر خواهد بود. هنگام خرید از فروشنده بخواهید اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهد تا محصول مناسبی متناسب با نیاز خود خریداری کنید؛ برای مثال، درصد خلوص سود برای مصارف خانگی با مصارف صنعتی مانند صنعت کاغذسازی متفاوت است، درنتیجه، از لحاظ قیمت هم با یکدیگر تفاوت زیادی خواهند داشت.

تفاوت در کاربرد

تفاوت در خواص سود مایع و سود پرک باعث می‌شود که این دو ماده موارد کاربردی متفاوتی داشته باشند. نرخ واکنش سود مایع به‌دلیل تحرک بیشتر، بالاتر از سود پرک است. سرعت انحلال سود پرک کندتر از سود مایع است و به همین دلیل، زمان بیشتری برای واکنش با سایر مواد نیاز دارد.

در فرایندهایی که نیاز به اضافه کردن دوز دقیق از سدیم هیدروکسید است، بیشتر از سود مایع استفاده می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت سود مایع بیشتر برای مخلوط کردن و رقیق‌کردن مواد در فرایندهای شیمیایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سود پرک برای فرایند‌هایی مناسب است که در آن‌ها از واکنش‌دهنده‌های جامد مستقیم استفاده می‌شود؛ از‌این‌رو، می‌توان گفت سود پرک برای افزودن مستقیم در فرایندهای شیمیایی مناسب است.

تفاوت در نگه‌داری

مورد دیگری که باعث تفاوت بین دو حالت جامد و مایع سود می‌شود، نحوه نگه‌داری آن‌ها است. هنگام خریدوفروش سدیم هیدروکسید باید به نکاتی برای نگه‌داری بهتر ماده، توجه داشت. سود مایع را باید در مکانی خنک و با تهویه مناسب قرار داد، این در حالی است که برای نگه‌داری سود پرک، باید آن را حتما در یک مکان خشک قرار دهید. هر دو ماده را می‌توان در دمای معمولی نگه‌داری کرد، چراکه در دمای اتاق یخ نمی‌زنند؛ اما همان‌طورکه اشاره کردیم، محیط نگه‌داری سود پرک باید حتما عاری از رطوبت باشد؛ در غیر این صورت، سود حالت کلوخه به خود می‌گیرد.

کلام آخر

امروزه، از سدیم متوکسید، سولفات سدیم و انواع سود در صنایع مختلف استفاده‌های زیادی می‌شود. در این مطلب، به‌شکل جامع در مورد خواص سود و تفاوت بین سود مایع و سود پرک صحبت کردیم. با خواندن این مطلب می‌توانید هنگام خرید، محصول مناسب‌تری را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. شرکت ماوی گستران زمین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سدیم هیدروکسید در ایران است. این شرکت بزرگ دارای ظرفیت تولید ۵۰۰۰ تن سدیم متوکسید و هیدروکسید است. در این مجموعه، فروش سدیم هیدروکسید با بالاترین کیفیت و قیمتی مقرون‌به‌صرفه انجام می‌شود. شما می‌توانید برای خرید سدیم هیدروکسید به مجموعه ماوی گستران زمین به آدرس marcochem.com مراجعه کنید.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 430372
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *