فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵

فشار خون یکی از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و سایر مشکلات سلامتی است. با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش می یابد. بازنشستگان صنعت، به ویژه افرادی که در محیط های پر فشار و با استرس بالا کار کرده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند. 

فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ و آگاهی از آن می‌تواند سلامت سالمندان شما را تضمین کند. برای اینکه بتوانید فرآیند کنترل کردن فشار خون سالمند را شروع کنید، ابتدا لازم است به جدول فشار خون سالمندان مراجعه کرده و فشار خون طبیعی برای این سن را مشاهده کنید. سپس بهتر است با علت‌ها، روش‌ها و راهکار‌های درمانی بیماری فشار خون آشنا شوید. در ادامه به بیماری خطرناک فشار خون و موارد مربوط به آن خواهیم پرداخت.

چرا فشار در سنین بالا اهمیت دارد؟

بدن انسان از قسمت‌های مختلف و هورمون‌های متنوعی تشکیل شده است. کارکرد درست تمام بخش‌های بدن، تاثیر مفیدی بر روی سلامتی انسان‌ها می‌گذارد؛ بنابراین اگر به دنبال حفظ سلامتتان هستید، باید تمام اندام‌های بدنتان در شرایط عادی قرار داشته باشند. یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه فشار خون است.

اگر فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ را ندانید و آن را بررسی نکنید، خطرات متفاوتی فرد بیمار را تهدید می‌کنند. میزان فشار خون طبیعی را می‌توانید از طریق جدول فشار خون سالمندان پیدا کنید. پایین بودن فشار خون باعث ضعف و بی‌حالی می‌شود و در مواردی می‌تواند فرد بیمار را بسیار گیج کند. کاهش سطح هوشیاری ممکن است سلامت انسان را به خطر بیندازد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) آخرین دستورالعمل های مربوط به فشار خون را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که در آن، طبقه بندی فشار خون برای افراد بالای ۶۵ سال به شرح زیر اصلاح شده است:

  • فشار خون نرمال: فشار خون سیستولیک کمتر از ۱۳۰ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۵ میلی متر جیوه.
  • فشار خون بالا (مرحله ۱): فشار خون سیستولیک بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه و یا فشار خون دیاستولیک بین ۸۵ تا ۸۹ میلی متر جیوه.
  • فشار خون بالا (مرحله ۲): فشار خون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و یا بالاتر و یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و یا بالاتر.
  • فشار خون سیستولیک ایزوله بالا: فشار خون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و یا بالاتر در حالی که فشار خون دیاستولیک کمتر از ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

اگر فشار خون سالمند شما بالا باشد، مغز، قلب و کلیه فرد بیمار، به خطر می‌افتد. احتمال ابتلای سالمند به انواع بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مربوط به کلیه و انواع سکته‌ها بیشتر از قبل می‌شود. بهتر است بدانید که فشار خون بالا یا پایین هیچ علامتی ندارد. این مشکل می‌تواند مدت‌ها در بدن فرد وجود داشته باشد و پس از گذشت زمان بسیار زیاد، یکی از اندام‌ها و کارکرد آن را مختل کند؛ بنابراین فشار خون و کنترل کردن آن برای سالمندان بسیار حیاتی و ضروری است.

فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ سال برای آقایان و بانوان تاحدودی مشابه است. - تصویر 2

چه فشار خونی برای سن ۶۵ سال طبیعی است و بازه های خطر کجاست؟

فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ سال برای آقایان و بانوان تاحدودی مشابه است. بدن بانوان به دلایل مختلفی از جمله دوران بارداری، ممکن است ضعیف‌تر باشد؛ بنابراین طبیعی است که میزان فشار خون در این دسته از افراد کمی پایین‌تر از حالت معمول باشد. هرچقدر سن افراد بیشتر شود، فشار خون آن‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین بالا بودن فشار خون اگر کم باشد برای سالمندان مشکلی به وجود نمی‌آورد.

فشار خون نرمال در کم‌ترین حالت باید ۱۲۰ و ۸۰ باشد.

حداکثر میزان فشار خون طبیعی برای ۶۵ ساله‌ها ۱۴۰ و ۹۰ است و فشار خونی که بالا‌تر از این میزان باشد، خطرناک محسوب می‌شود. افراد با سنین بالا‌تر بسیار حساس هستند و در صورت مشاهده مشکل در اندام‌های این دسته از بیماران، بهتر است به متخصص فشار خون در شهر خود مراجعه کنید. خوشبختانه وب‌سایت‌های زیادی برای پیدا کردن متخصصان قلب و عروق، و یا پزشکان با تجربه در کنترل و درمان فشار خون در اینترنت هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. مثلا برای دریافت نوبت از متخصص فشار خون در مشهد به این وبسایت مراجعه کنید.

دلایل فشار بالا و پایین

اگر فشار خون سالمند شما از فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ سال کمتر است باید دلایل آن را بدانید. میزان خون موجود در بدن و کارکرد ضعیف قلب، خوابیدن بیش از اندازه، نبودن مواد مورد نیاز برای بخش‌های متفاوت بدن و بیماری‌های مختلف می‌توانند فشار خون سالمند شما را کاهش دهند. در مقابل مواردی مانند استرس و نگرانی، وجود نمک یا چربی بیشتر از نیاز بدن، دارو‌های خاص، چاق بودن فرد، افزایش سن و ژنتیک نیز می‌توانند باعث بالا رفتن فشار خون در افراد بالای ۶۵ سال شوند.

بی توجهی به فشار خون چه عوارضی دارد؟

فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ سال باید حفظ شود. اگر میزان فشار خون در افراد سالمند بسیار بالا یا پایین باشد و شما به این موضوع اهمیت ندهید، ممکن است سلامت بیمارتان به سادگی از بین برود. سیستم خون‌رسانی بدن انسان بر‌اساس استانداردی ویژه کار می‌کند؛ بنابراین نرمال نبودن فشار خون می‌تواند سلامت آن را به خطر بیندازد. فشار خون بالا در ابتدا رگ‌ها را ضعیف کرده و در ادامه بخش‌های مختلف قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بالا بودن فشار برای مدتی طولانی می‌تواند قلب بیمار را ضعیف کرده و کارایی آن را مختل کند. از بین رفتن فشار خون نرمال افراد بالای ۵۰ سال نیز می‌تواند پر‌خطر باشد. اغلب اندام‌های بدن به مواد موجود در خون وابسته هستند. میزان مواد مغذی که در خون انسان وجود دارد در زمان بالا بودن یا پایین بودن فشار خون تغییر می‌کند. این مشکل در گام اول باعث می‌شود که مواد مغذی بسیار زیادی از بدن خارج شود و در ادامه نیز ممکن است در شرایطی مواد مورد نیاز به بافت‌ها یا اندام‌ها نرسد.

در این شرایط مغز می‌تواند در گذر زمان آسیب ببیند. اگر فشار خون شما پایین باشد و مواد مغذی و اکسیژن کافی به مغز و سلول‌های آن نرسد، تصمیم‌گیری یا عملکرد بدن شما به‌شدت کاهش میابد. بیماری فشار خون ممکن است چشم انسان را نیز ضعیف کند. هنگامی که فشار بیش از اندازه به رگ‌های نازک چشم وارد می‌شود، کارایی این رگ‌ها کمتر شده و پس از گذشت زمانی طولانی، دید بیمار بسیار کاهش میابد.

Observational studies in frail older individuals treated for hypertension have shown higher morbidity and mortality rates compared with those with lower blood pressure levels. Clearly, in very old subjects, the therapeutic strategy of one size fits all cannot be applied because of the enormous functional heterogeneity in these individuals.

مطالعات مشاهده‌ای در افراد مسن ضعیفی که برای فشار خون بالا درمان می‌شوند، میزان عوارض و مرگ و میر بالاتری را در مقایسه با افراد با سطح فشار خون پایین‌تر نشان داده‌اند. واضح است که در افراد بسیار قدیمی، به دلیل ناهمگونی عملکردی بسیار زیاد در این افراد، نمی توان استراتژی درمانی یک اندازه متناسب با همه را اعمال کرد.

Source: Benetos, A., Petrovic, M., & Strandberg, T. (2019). Hypertension management in older and frail older patients.  Circulation Research, ۱۲۴(۷), ۱۰۴۵–۱۰۶۰. https://doi.org/10.1161/circresaha.118.313236

اگر فشار خون شما پایین باشد و مواد مغذی و اکسیژن کافی به مغز و سلول_های آن نرسد، تصمیم_گیری یا عملکرد بدن شما به_شدت کاهش میابد. - تصویر 3

چطور در سن بالا فشار خون را متعادل کنیم؟

فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ و حفظ آن می‌تواند کمی سخت باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این فرآیند، اصلاح سبک زندگی و جزئیات مربوط به آن است. همانطور که در قسمت‌های قبل گفته شد، چربی و نمک برای بیماری فشار خون مضر هستند؛ در نتیجه اگر بتوانید با اصلاح رژیم غذایی فرد سالمند، مقدار این مواد را کنترل کنید، فشار خون نیز در بدن بیمار متعادل می‌شود.

اگر سالمند نمی‌تواند از طریق روش‌های طبیعی این بیماری را کنترل کند، بهتر است برای حفظ فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ سال از روش‌های شیمیایی استفاده کنید. این بیماری اهمیت بالایی دارد و کنترل آن تاثیر عمیقی بر روی سلامت انسان‌ها می‌گذارد؛ بنابراین داروهایی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و میزان فشار خون را در بدن افراد سالمند کنترل کنید.

چاق بودن برای درمان بیماری فشار خون اثری عکس دارد؛ در نتیجه یکی از بهترین روش‌ها برای متعادل کردن فشار خون در سالمندان از بین بردن وزن اضافی بدن است. ورزش کردن و فعالیت‌های مداوم و مستمر بیمار می‌تواند به نرمال کردن میزان فشار خون کمک شایانی بکند. فراموش نکنید که بهترین روش برای درمان و متعادل کردن این بیماری، مراجعه به متخصص فشار خون است.

نتیجه گیری

در مطالب فوق ابتدا راجع‌به فشار خون و میزان فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ صحبت کردیم و در ادامه اهمیت بیماری فشار خون را بررسی کردیم. در قسمت‌های بعد علت‌ها، عوارض و روش‌های متعادل‌سازی فشار خون سالمندان را معرفی کردیم. در آخرین قسمت نیز در زمینه فشار خون نرمال برای سن بالاتر از ۶۵ اطلاعاتی را ارائه کردیم.

اگر دوست دارید سلامت سالمند خودتان را حفظ کنید، لازم است هر چند ماه یکبار میزان فشار خون بیمار را چک کنید. برای اینکه بررسی‌های شما دقیق‌تر باشد می‌توانید به متخصص فشار خون نیز مراجعه کنید. فشار خون یک بیماری نهان است. اثر مخرب این بیماری بر روی اندام‌های مختلف در پنهان‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود و علائم این بیماری تنها زمانی بروز می‌کند که سلامت یک اندام به میزان قابل توجهی از بین رفته باشد؛ بنابراین این بیماری را دست کم نگیرید.

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی

شناسه : 430384
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا