یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

پیش بینی بورس؛ به بازار سهام امید داشته باشیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است می‌توان این پیش بینی بورس را داشت که به مرور زمان بازار سهام وارد فضای ثبات خواهد شد و بعد حرکت میان‌مدت و بلند‌مدت خود را شروع خواهد کرد.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ بازار سهام با ریسک‌های متعددی روبه‌رو است. آنگونه که کارشناسان در گزار‌ش‌های پیش بینی بورس بیان می‌کنند، بیشترین ریسک وارده در ماه‌های اخیر از ناحیه سیاست پولی و تعیین نرخ بازده بدون ریسک بوده است. طبیعتا این اتفاق در ماه‌های اخیر سبب ایجاد فضای رکودی و خروج پول حقیقی از بازار سهام شده است.

 با این وجود همچنان وضعیت شرکت‌ها و قیمت سهام آنها در وضع ارزنده قرار دارد و این می‌تواند نقطه امیدی برای پیش بینی بورس در میان‌مدت و بلند‌مدت باشد.

پیش بینی بورس؛ بازار سهام به نقطه بازگشت رسید؟

امیر‌علی امیر‌باقری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به طور کلی بورس ایران بازار سنتیمنت‌محور است، یعنی بیشتر از آنکه تحت تاثیر متغیرهای فاندامنتال قرار بگیرد، تحت تاثیر روندهای موجود، قیمت‌ها به حرکت خودشان ادامه می‌دهند و از آنجایی که ادامه سنتیمنت گذشته را داریم، نباید در پیش بینی بورس انتظار شکست روند گذشته را داشته باشیم؛ اینکه بازار بخواهد روند صعودی را داشته باشد.

او بیان کرد: در عین حال با توجه به متغیرهای تکنیکال، قیمت‌ها به حمایت‌های معقولی رسیدند که اصول فاندامنتال هم این نقاط را حمایت می‌کند. می‌توان این پیش بینی بورس را داشت که به مرور زمان بازار سهام وارد فضای ثبات خواهد شد و بعد حرکت میان‌مدت و بلند‌مدت خود را شروع خواهد کرد.

نکته مهم در پیش بینی بورس

او افزود: چند نکته را باید در پیش بینی بورس نظر گرفت. ماه گذشته یک ریسک بزرگ سیاسی در عرصه داخلی بر بازار تحمیل شد و ابهام ناشی از این ریسک و عواقب آن هنوز متوجه بازار است، چراکه سرمایه‌گذاران دیدگاه واضحی نسبت به دولت آینده به ویژه در مورد سیاست پولی آن ندارند. چراکه دولت فعلی یکی از مهم‌ترین اهرم‌هایی که به بازار سرمایه تحمیل کرد، متغیر پولی از طریق نرخ بهره و نرخ بازده بدون ریسک بود، در واقع بازده بعضی از اوراق مشارکت تا محدوده ۴۰درصد هم افزایش پیدا کرد و در نتیجه  pبرe بازار به شدت کم شد.

بازار سهام ارزشمند است؟

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد ارزندگی بازار اظهار نظر کنیم با توجه به مقولات تورمی و دارایی شرکت‌ها و چشم‌انداز آنها در میان‌مدت و بلند‌مدت و همینطور یک تحلیل گذشته‌نگر، می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در بسیاری از سهام و صنایع ارزشمند است و اینکه صرفا روند صعودی ندارد و با حجم کم بازار منفی می‌خورد، نباید این را به حساب بی‌ارزش بودن قیمت‌ها و ضعیف بودن متغیرهای اقتصادی شرکت‌ها گذاشت بلکه این اتفاق صرفا مربوط به امور تکنیکال و سنتیمنتال بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: جریان نقدینگی هوشمند تا وقتی روند کلی در بازار شکل نگیرد، وارد کلیت بازار نخواهد شد. البته باید توجه داشت وقتی که جریان هوشمند نقدینگی وارد بازار سرمایه شود، طبیعتا می‌تواند بازده مطلوبی را در سه فریم کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به دنبال داشته باشد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 430548
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا