با ادامه محدودیت دامنه نوسان؛

پیش بینی بورس ؛ بازار سهام در شرایط اضطراری

چرا رکود بازار سهام به پایان نمی‌رسد؟ پاسخ روشن است: نااطمینانی از آینده. در حقیقت متغیرهای اساسی برای پیش بینی بورس با ریسک بالایی همراه است. در کنار این موضوع محدودیت دامنه نوسان نیز به کاهش هر چه بیشتر تقاضا دامن زده است.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ محدودیت دامنه نوسان همچنان ادامه دارد؛ هر چند اجرای این سیاست در ابتدا مورد تایید اغلب کارشناسان بود اما ادامه این روند نه تنها صدا موافقان را در آورده بلکه حالا به عاملی مهم برای تشدید رکود بورس تبدیل شده است. مهم‌ترین سیگنالی که ادامه محدودیت دامنه نوسان به معامله‌گران مخابره می‌کند این است که شرایط اضطراری همچنان باپرجاست. به بیان دیگر، فعالان بازار سهام همواره در پیش بینی بورس خود ریسک این موضوع را لحاظ می‌کنند.

از سوی دیگر، نااطمینانی از آینده انتخابات خود به عامل مهمی برای تشدید رکود بازار سهام تبدیل شده است؛ در حقیقت یکی از متغیرهای کلیدی در پیش بینی بورس، روند متغیرهای کلان اقتصادی است که به طور مستقیم به سیاست‌ها دولت آینده بستگی دارد. با توجه به اینکه عقاید اقتصادی و البته سیاسی سه کاندیدای اصلی انتخابات تفاوت قابل توجهی نسبت به هم دارد بنابراین روند متغیرهای اقتصادی و در نتیجه پیش بینی بورس در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتخابات آمریکا و همچنین قدرت گیری راست افراطی در اروپا نیز یکی دیگر از عواملی است که بر اقتصاد ایران و بورس سایه افکنده است؛ بازگشت دوباره ترامپ و افزایش نفوذ جریان راست افراطی در کشورهای اروپایی به معنای فشار بیشتر تحریم‌های خواهد بود. موضوعی که اقتصاد ایران و به تبع آن بازارهای مالی از جمله بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این شرایط متغیرهای اثرگذار در پیش بینی بورس با نااطمینانی گسترده ای همراه است و این موضوع خود را در شرایط این روزهای بازار سهام نشان می‌دهد.

چرا تقاضا برای خرید سهام کم شده است؟

حسن حسین‌نیا کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در روزها و هفته‌های گذشته باید به دو جنبه مختلف توجه کنیم؛ اول نیمه‌تعطیل بودن بازار در هفته گذشته بود که عملا باعث شد حجم معاملات افت خیلی شدیدی داشته باشد و در کنار آن باید به محدودیت دامنه نوسان هم توجه داشت.

او بیان کرد: می‌توان گفت این هفته وارد سومین هفته محدودیت دامنه نوسان به ۲‌درصد شده‌ایم و این مساله مطمئنا عامل تقاضا را تحت‌الشعاع قرار داده است، به این معنی که حتی اگر فروشنده سنگینی هم در بازار نباشد چون متقاضی و خریدار با توجه به محدودیت دامنه نوسان رغبتی پیدا نمی‌کند، شاهد کاهش حجم ارزش معاملات باشیم.

القای نااطمینانی در پیش بینی بورس

حسین‌نیا تصریح کرد: بخشی از معامله‌گران، نوسان‌گیران روزانه هستند و در شرایطی در بازار حضور خواهند داشت که معاملات‌شان با توجه به کارمزد و دامنه نوسان که وجود داشته، بتواند ایجاد انگیزه کند اما چنین چیزی را در چند هفته اخیر در بورس نداشته‌ایم.  قطعا ادامه‌دار بودن محدودیت دامنه نوسان مخرب است، چراکه باعث می‌شود نوعی از احتمال و القای شرایط بحرانی در پیش بینی بورس اتفاق بیفتد.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم بخشی از سهامداران که نوسان‌گیران روزانه هستند و وجودشان برای نقدشوندگی بازار ضروری است در این شرایط وارد بازار نمی‌شوند. محدودیتی که برای دامنه نوسان گذاشته می‌شود نباید به این حساب گذاشته شود که شرایط بازار سرمایه بحرانی است. این سیاست‌ها در چند روز مشخص می‌تواند اثر مناسب داشته باشد تا جامعه بتواند نسبت به تنش رخ داده تصمیم بهتری بگیرد ولی وقتی چنین تصمیم‌هایی بلند‌مدت شود اثراتش می‌تواند مخرب باشد.

 

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 431425
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. آقای حسن حسین نیا که ادعای کارشناس بورس می کنید ، علت سقوط بورس فقط و فقط بی سوادی ،بی کفایتی و نالایقی خاندوزی و عشقی بی سواد و خروجی حوزه ی علمیه ی امام صادق هستند و همچنین فرزین که سود سپرده ی بانکی را ۳۵ الی ۴۰ درصد کرد و نه دامنه ی نوسان . تنها کار مفید این بی سوادها و بی کفایت ها از جمله عشقی محدود کردن دامنه ی نوسان از منفی ۲ تا مثبت ۲ هست . چرا که اگر بجای منفی ۲ منفی ۷ بود تو این چند روز گذشته پرتفوی سهامداران ضرر و زیان ۹۹ درصدی را نشان می داد. معقولانه و منطقی ترین روش این هست که دامنه ی نوسان را چه حالا و چه بعد از منفی ۲ تا مثبت ۱۰ قرار دهند . یا اینکه دولت تمامی اون سهم هایی که صف فروش شده را به یک آن و لحظه بخرد و صف خرید تشکیل دهد تا فروشندگان را نقره داغ کند که سهام ارزشمند خودشان را مفت و مجانی به حراج نگذارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا