یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

قیمت واقعی دلار کجاست؟

در شرایطی که اعداد مختلفی از قیمت واقعی دلار و همچنین پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال مطرح می‌شود،‌ یک کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت کنونی دلار در منطقه تعادلی قرار دارد.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، قیمت دلار تا پایان سال به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. محتمل‌تری سناریو برای پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال نوسان در کانال ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است. قیمت‌دلار تا ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد. این‌ها تنها بخشی از پر تکرارترین اعدادی است که از پیش بینی قیمت‌دلار به گوش می‌رسد.

قیمت دلار اکنون در نقطه تعادلی است

در این میان پیمان مولوی،‌کارشناس اقتصادی معتقد است که قیمت کنونی دلار منطقه تعادلی است و می‌‎گوید: به نظر من نقطه‌ای که الان هستیم، براساس همان نقطه تورم ۳۰ تا ۳۵ درصد است و در همین کانال حرکت می‌کند.

مولوی ادامه داد: قیمت‌دلار تابعی از متوسط نرخ تورم سالانه است. پس اگر ما بتوانیم تورم را کنترل کنیم، جهش ارزی‌مان هم همان‌قدر کنترل شده خواهد بود و جهش ارزی نخواهیم داشت.

قیمت دلار زیر ۶۰ هزار تومان می‌آید؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌دلار زیر کانال ۶۰ هزار تومان می‌ماند؟ عنوان می‌کند: من سعی می‌کنم عدد نگویم، ولی ما براساس نقطه تعادلی ارز، در نقطه ۶۵ هزار تومان هستیم. پس الان رقمی که در آن هستیم، نقطه تعادلی مناسب است.

امکان تک‌نرخی ارز وجود دارد؟

این اقتصاددان همچنین در پاسخ به این سوال که امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود دارد؟ می‌گوید: در اقتصاد تحریمی به نظر من تک‌نرخی شدن ارز امکان‌پذیر نیست و هر کسی هم که درباره تک‌نرخی شدن ارز صحبت می‌کند، دور از واقعیت است.

مولوی تاکید می‌کند: تا وقتی تحریم وجود دارد، در اقتصاد ما سخت است که به آن سمت حرکت کنیم. نه این‌که بگویم خوب نیست، سخت است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 431456
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا