میم کوینی که ریال را از پا انداخت!

این روزها میم‌کوین مشهور همستر کامبت در میان کاربران ایرانی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و باعث بازگشت دوباره بسیاری از افراد به تلگرام شده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ براساس آخرین آمار اعلامی توسط تلگرام، بیش از ۱۶میلیون کاربر ایرانی در دو هفته اخیر، مجددا به تلگرام بازگشته‌اند و بهانه اصلی این بازگشت نیز، کسب درآمد احتمالی از میم‌کوین مشهور این روزها یعنی همستر کامبت است.  براساس آمار رسمی همستر کامبت، بیش از ۱۲۰میلیون کاربر، مشغول ضربه زدن روی این ربات تلگرامی دارای تیک آبی هستند که از این میان، ۸۰‌درصد از اکانت‌ها به ایرانیان تعلق دارد.

مشارکت چشمگیر ایرانیان در چنین پروژه‌ای، محل شکل‌گیری پرسش‌های فراوان طی چند روز اخیر بوده که دلیل چنین استقبالی چیست؟ چه ذهنیتی در قبال این پول دیجیتال به وجود آمده که تا به این اندازه، اقشار مختلف شهروندان ایرانی را به خود درگیر ساخته است؟

مکانیسم این ربات تلگرامی بسیار جذاب است و باعث شده تا چشم‌انداز ارزشی این پول، مثبت به نظر برسد. مجموعه ویژگی های این میم کوین آنچنان چشمگیر هست که ، نمی توان به چشم تحقیر به مردم مشغول به این بازی نگاه کرد، زیرا این مساله از جمله مسائلی ا‌ست که سیستم آموزشی و بوروکراتیک فعلی، ابزارهای لازم برای تحلیل و آنالیزش را در اختیار ندارند و طبق معمول، چندقدم عقب‌تر از مردم با پدیده‌های جدید روبه‌رو می‌شوند و بعد بر نسخه‌های بومی برای آن تاکید می‌کنند.

در شرایطی که قوانین کشور بر نظام روابط پولی کشورها حاکم نباشد یا مردم دیگر تمایلی به پیروی از این قوانین نداشته باشند، پول خوب، پول بد را از چرخه به بیرون می‌راند،.

 مثال روشن آن شهروندان کشورهای اروپای‌شرقی است که پس از فروپاشی بلوک شوروی، از دلار به جای پول‌های بی‌ثبات خود استفاده می‌کردند

آنچه در ایران در حال وقوع است شاید یک چرخه عقب تر از کشورهایی شبیه به کوبا یا السالوادور است که به طور غیرقانونی ولی فراگیر مردم از بیت‌کوین به مثابه ارز تجاری مورد نیازشان استفاده می کنند و ارزهای ملی را به فراموشی سپرده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 431694
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا