افت شدید ارزش معاملات؛

پیش بینی بورس؛ چرا بازار سهام صعودی نمی‌شود؟

بازار سهام هفته گذشته یک رکود منفی دیگری را ثبت کرد تا بیش از گذشته ناامیدی در پیش بینی بورس موج بزند.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ آنچه که بیش از همه نگرانی‌های گسترده‌ای را در پیش بینی بورس ایجاد کرده، خروج قابل توجه نقدینگی و کاهش شدید ارزش معاملات است؛ دو عاملی که نشاندهنده رکود عمیق بازار سهام است. باید توجه داشت که اولین سیگنالی که برای پیش بینی بورس صعودی لازم است؛ افزایش ارزش معاملات و همچنین ورود نسبی نقدینگی است. بنابراین در این شرایط بازگشت بازار به روند صعودی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

سقوط آزاد ارزش معاملات خرد

آمارها نشان می‌دهد که میانگین ارزش معاملات خرد روزانه از اواخر فروردین ماه به زیر سطح ۵ هزار میلیارد تومانی سقوط کرد و تا به امروز به بالای این عدد نرسیده است. اما نکته مهم و البته نگران کننده برای پیش بینی بورس، کاهش مجدد ارزش معاملات خرد است. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته گذشته به کم تر از ۲ هزار میلیارد تومان رسید. وقتی این عدد را به صورت دلار در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای اوج بازار بیش از ۹۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

با این تفاسیر بازار سهام نه‌تنها به تغییر روند نزدیک نیست، بلکه در رکود شدیدی به‌ سر می‌برد. به اعتقاد کارشناسان ارزش معاملات هنوز به مقداری نرسیده که نشان دهد حجم نقدینگی شدیدی به سمت بازار می‌آید یا از بازار خارج می‌شود. این موضوع این سرنخ را می‌دهد که حجم نقدینگی با توجه به ثبات و رکود نسبی که بازارهای موازی دارند، طبیعی است و سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند دولت و کابینه اقتصادی جدید چه سیاست‌هایی در پیش دارند که متناسب با آن بتوانند اقدامات سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.

بازگشت بورس به سال ۹۹

در بسیاری از نمادها مشاهده می‌شود که قیمت نماد به قیمت‌هایی نزدیک به نصف سال ‌۹۹ رسیده که با احتساب تورم و ارزش زمانی پول این عدد نامطلوب می‌شود و ممکن است در برخی از نمادها افراد بالای ۷۰درصد از ارزش پول خود را از دست داده باشند.

همچنین ادامه‌‌دار ‌بودن تامین کسری‌ بودجه از محل فروش اوراق در بازار سرمایه در کنار کاهش محسوس حجم معاملات و همچنین مشخص ‌نبودن برنامه‌های اقتصادی کاندیدای ریاست‌جمهوری و ادامه‌‌دار‌ بودن احتمال افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران باعث شد هفته‌‌ای بسیار بی‌رونق و ضعیف در بازار سرمایه داشته باشیم.

چرا پیش بینی بورس مثبت نیست؟

مریم محبی کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت چند اتفاق قابل تحلیل وجود داشت؛ اینکه حجم معاملات بورس به کمتر از ۳هزار میلیارد تومان رسید و در مجموع به شدت حجم معاملات بورس کاهشی شده است. جالب این است که در این محدوده نیز تثبیت شده است.

او بیان کرد: با وجود اینکه وعده و وعید‌هایی از مسوولان شنیده‌ایم که قرار است کارهایی انجام شود اما دیگر بازار سهام نشان داده است که به هیچ‌یک از این وعده و وعیدها دلخوش نیست و روی آنها حساب نمی‌کند. حجم معاملات به شدت کاهش یافته و وضع تحریم‌های بیشتر برای شرکت‌های ایرانی و صدور بیانیه علیه ایران اتفاق افتاد که اثرش را بر بازار دیدیم. بنابراین به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل بازار سرمایه ایران هم مثل مشکل اقتصاد کشور بحث‌های مربوط به نبود چشم‌انداز اقتصادی است، به این معنی که کسی در داخل ایران انتظار بهبود شرایط اقتصادی را ندارد. به همین دلیل نمی توان پیش بینی بورس را مبنی بر حرکت به سمت و سوی مثبت در نظرگرفت.

شرط خروج بورس از شرایط کنونی چیست؟

 محبی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: آنچه مشخص است این است که هیچ‌کدام از کاندیداها اولویت اول و دوم‌شان بورس نیست. شاید به جز آقای پزشکیان که به همراهی آقای عبده تبریزی که از بنیانگذاران بورس فعلی هستند در برنامه میزگرد اقتصادی حضور داشتند، دیگر کاندیداها برنامه خاصی نداشتند. ایشان هم البته دفاعیه خیلی خوبی نداشتند، همین که گفتند من متخصص نیستم شاید در ظاهر امر خوب باشد اما واقعیت این است که کشور ما نیاز به متخصص اقتصادی دارد و رییس‌جمهور باید حداقل‌هایی که باعث بهبود شرایط اقتصادی می‌شود را بشناسد. اما این رویکرد در هیچ‌کدام از کاندیداها نیست و هرچقدر جلوتر برویم بعید است که بورس به نتیجه مثبتی برسد. بورس نیاز به بسته حمایتی خروج از وضعیت فعلی دارد که فعلا وجود ندارد.

بورس

شناسه : 432044
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. تیم اقتصادی دولت،باملتهب کردن بازارباقوانین دستوری نوسان طلا،دلاروخودرو جیبشان پرپول کردن آخرپرونده سیاه رسیده به بورس باحجم مبنا۱به منفیهاسرعت بدن و بهره آخرین رانت ببرند،دعا زیاندیدگان بدرقه راهتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا