برای دفاع از حقوق بر باد رفته

به گزارش سرویس اجتماعی جهان صنعت نیوز؛ نزدیک به نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند، زنانی که مطالباتشان به خصوص در چند سال اخیر پررنگ تر و گاه تبدیل به اعتراض شده است؛ زنانی که سالهاست از عدالت جنسیتی در مشاغل برخوردار نبوده و برای اولیه‌ترین حقوقشان با نگاه مردسالار حاکم بر جامعه جنگیده‌اند. واقعیت این است که در هر دوره رقابت‌های انتخاباتی مطالبات زنان مطرح ولی با پایان رقابت‌ها و تشکیل دولت به فراموشی سپرده می شود. این دوره هم مستثنی نیست، با این تفاوت که از ۱۴۰۱ که اعتراض با محوریت زنان و در پی مرگ مهسا امینی شکل گرفت، هنوز جاری است و زنان خواهان حقوق شان هستند. در میان کاندیداهای این دوره تنها یک نفر هست که صدای اعتراض زنان را در ۱۴۰۱ شنیده و بر خواسته‌هایشان صحه گذاشته است؛ مسعود پزشکیان بیشتر از دیگر رقبا مورد توجه نیمی از جمعیت رای دهندگان است؛ هم به دلیل نگاه برابری جنسیتی و هم حمایت او از زنان در اعتراضات ۱۴۰۱.

او اگرچه در یکی، دو روز نخست پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها، نتوانسته بود تمامی طیف‌های جریان اصلاحات را با خود همراه کند، ولی حالا پس از چند روز، کم‌کم موفق شده نشان دهد که مرد این میدان هست و می‌تواند نماینده خوبی برای پیگیری مطالبات آنان باشد.

او در نخستین همایش انتخاباتی با محوریت زنان بر مواضع قبلی خود تاکید کرد و گفت : «ما ۴۰سال است با مداخله می‌خواهیم حجاب را نهادینه کنیم. آقایانی که به‌دنبال «طرح نور» هستند، بگویند این موضوع ما را به نور می‌کشاند یا انتهای آن سیاهی است؟!»

او گفته: «آنهایی که باید کتک بخورند، ما هستیم. ما مقصر هستیم. تقصیر ماست. همه‌چیز دست ماست و داریم همه را از دین زده می‌کنیم. این برخوردها و زدن‌ها کرامت انسانی را به خطر انداخته است. من گردنم را گرو خواهم گذاشت اگر کاری که گفتم را انجام ندهم. من مدافع زنان خواهم بود. من پایبند تعهداتی بودم که دادم و از آن عدول نکردم. از شما می‌خواهم پای صندوق رای بیایید تا آن تمامیت‌خواهی که می‌خواهند، شکسته شود. زنان می‌توانند جامعه ما را اصلاح کنند!»

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو

شناسه : 432115
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا