بازار ارز و مسکن چشم انتظار نامی که از صندوق رای بیرون خواهد آمد

فارغ از عوامل بنیادین، آنچه که روند بازارها را مشخص می‌کند، انتظارات جامعه است و این روزها اصلی‌ترین عاملی که این انتظارات را شکل می‌دهد، انتخابات ریاست جمهوری است؛ انتخاباتی که دوگانه پزشکیان-جلیلی به عنوان نمایندگان دو دیدگاه مختلف بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ بازار مسکن و دلار در کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری هم‌چنان در رکود به سر می‌برند. این که نام چه کسی به عنوان رئیس جمهور از صندوق بیرون بیاید، بر صعود یا نزول این دو بازار مهم تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

همه کاندیداها درباره لزوم انجام اصلاحات جدی در این دو حوزه سخنرانی کرده‌اند و رسیدگی به وضعیت نابسامان مسکن و دلار را از اولویت‌های مهم خود اعلام کرده‌اند

واکنش بازار ارز و مسکن به دوگانه پزشکیان-جلیلی

در این میان انتخاب یکی از این دو نام بیشترین تاثیر را بر مسکن و ارز خواهد داشت: سعید جلیلی-مسعود پزشکیان. در حال حاضر بازار مسکن با رشد قیمت سالانه۳۰ درصدی و بازار نهاده های ساختمانی با رشد ۶۰ الی ۸۰ درصدی مواجه است.

مسعود پزشکیان، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان بر لزوم تغییر سیاست‌های حاکم بر بازار مسکن گفته و وعده تامین چند میلیون مسکن در ظرف چند سال را وعده‌ای عوام‌فریبانه می‌داند.

سعید جلیلی، کاندیدای مورد حمایت پایداری‌ها از ساخت‌و‌ساز انبوه مسکن و واگذاری زمین‌های دولتی به تعاونی‌های مسکن گفته است.

ساماندهی بازار ارز و طلا نیز از دیگر نکاتی بود که تمامی کاندیداها در تبلیغات خود بر آن تاکید داشتند. متوسط تورم در سه سال مدیریت دولت سیزدهم بالای ۴۲ درصد بوده و در این زمان قیمت دلار از ۲۵ هزار تومان به بیش از۶۰ هزار تومان رسید. اما در روزهای گذشته دلار و طلا با افزایش  یا کاهش به خصوصی مواجه نبوده و به نظر می‌رسد این روند تا تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد.

برخی از صاحب‌نظران اعتقاد دارند در صورت برنده شدن پزشکیان، قیمت ارز و طلا روند کاهشی پیدا خواهد کرد و در سمت مقابل در صورت تکیه زدن جلیلی بر مسند ریاست جمهوری قیمت ارز و طلا به یکباره رشد صعودی پیدا خواهد کرد. از آنجاییکه بازار مسکن در ایران متاثر از بازار ارز است، برنامه‌های کاندیداها درباره ارز تا حدودی تکلیف بازار مسکن را نیز مشخص خواهد کرد.

وزنه‌ای به نام ظریف در دستان پزشکیان

یکی از دلایل چنین تحلیلی معرفی ضمنی محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه از سوی پزشکیان بود که نشان‌دهنده عزم دولت وی برای بهود ارتباطات سیاسی و تجاری با کشورهای دیگر است. ارتباطی که بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت انتخاب جلیلی از آن‌چه که امروز وجود دارد نیز کمتر خواهد شد.

جلیلی و توسعه ارتباط با کشورهای دارای منافع مشترک

سعید جلیلی برنامه‌های خود در حوزه ارز را جلوگیری از نوسانات در بازار ارز، اجرای برنامه از سوی همه وزارتخانه‌ها برای ارزآوری و اشتغالزایی،  استفاده از ظرفیت همسایگی با دو کشور پاکستان و افغانستان، تبدیل هفت میلیون مرزنشین به صادرکننده، تعامل گسترده با کشورهای خارجی،  توسعه ارتباطات با کشورهای دارای نقاط مشترک، غیرفعال‌سازی اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی اعلام کرده است.

پزشکیان مخالف جدی ارز چندنرخی، جلیلی طرفدار انضباط مالی

 در مقابل، پزشکیان مخالف هرگونه ارز چندنرخی است و آن را عامل ایجاد بزرگ‌ترین رانت‌ها می‌داند. وی می‌گوید: در رابطه با موضوع ارز، مخالف هر نوع ارز غیر آزاد هستم. ما در شرایط تورم هستیم و در عین حال قیمت دلار ثابت بود که این وضعیت یعنی هرکس که می‌توانست دلار بگیرد، رانت ایجاد می‌کرد.

اظهارنظرهای اقتصادی پزشکیان در نخستین سخنرانی انتخاباتی، انتقاداتی را نیز به همراه داشته است. برخی اقتصاددانان بر این باور هستند که تک‌نرخی شدن ارز در شرایطی که کشور با تحریم روبه‌رو است، دور از ذهن و ناممکن است. طرفداران پزشکیان منتظر هستند تا صحبت‌های بعدی او را بشنوند و با راهکارهای عملیاتی وی در حوزه ارز بیشتر آشنا شوند.

جلیلی هم از اجرایی شدن سیاست انضباط مالی که به گفته خود وی در دولت سایه بر روی آن کار کرده، این‌گونه گفته است: اگر انضباط مالی در “اولویت”، تکرار میکنم “در اولویت” دولت قرار بگیرد برکات بسیار بزرگی به دنبال خواهد داشت؛ و من این را اولویت جدی دولت خودم قرار خواهم داد. اگرچه مخالفت‌ها و سروصدای زیادی را ایجاد خواهد کرد، اما مزه آن را همه مردم خواهند چشید. در دولت سایه درباره فهرست اولویت‌های انضباط مالی کارکرده ایم و برنامه مشخص داریم. باید منتظر ماند و دید در صورت انتخاب شدن وی به عنوان رئیس‌جمهور، این انضباط مالی در بازار ارز چه‌گونه عمل خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 432127
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا