پیش بینی بورس؛ نگرانی از چهارده ، رهاشدگی در سیزده

اگرچه عوامل بسیاری در پیش بینی بورس اثرگذار هستند اما در شرایط کنونی دو عامل منجر شده که نتوان امیدی به بازار تا دو هفته آینده داشت؛ یکی آینده دولت چهاردهم و دومی رها شدگی مطلق بازار در روزهای پایانی دولت سیزدهم

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ فارق از آنکه شرایط عوامل بنیادین و البته تکنیکال بازار سهام چگونه است؛ در شرایط کنونی تا پایان انتخابات و مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم پیش بینی بورس تحت تاثیر این موضوع قرار دارد.

تا اینجای کار محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان سه نامزدی هستند که بیش‌ترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارند که هر کدام دیدگاه‌های گاها متضادی در حوزه سیاست و اقتصاد در ذهن دارند.

پیش بینی بورس پس از ۸ تیر؛ واکنش بازار سهام به پیروزی هر نامزد چگونه خواهد بود؟

سعید جلیلی را می‌توان ادامه دهنده سیاست‌های دولت سیزدهم با چاشنی بیش‌تری دانست؛ به بیان دیگر، در صورت پیروز شدن جلیلی احتمالا شاهد دخالت بیش‌تر دولت در اقتصاد و ادامه سیاست‌ نگاه به شرق خواهیم بود. در این شرایط محتمل‌ترین سناریو برای پیش بینی بورس شوک منفی اولیه به بازار سهام است.

هر چند محجمدباقر قالیباف نیز از طیف اصولگرا محسوب می‌شود اما با توجه به تجربه چند ساله در مجلس به نظر می‌رسد دیدگاه‌های وی در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد تعدیل شده است. با این وجود به نظر نمی‌رسد که پیروزی او در انتخابات منجر به بهبود انتظارات منفی نسبت به اقتصاد و البته سیاست خارجی شود؛ بنابراین شاید مبهم‌ترین فرد در میان این سه نفر برای پیش بینی بورس قالیباف باشد.

مسعود پزشکیان در شرایط کنونی بیش‌ترین اقبال را از سوی فعالان اقتصای و اهالی بازار سرمایه به سمت خود جلب کرده است؛ به خصوص حضور عبده تبریزی که از او به عنوان یکی از بنیانگذاران بورس نوین در ایران یاد می‌شود به عنوان مشاور در کنار پزشکیان، دیدگاه مثبتی را پیرامون این نامزد انتخابات ایجاد کرده است. بنابراین با پیروزی احتمالی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری می‌توان بهترین سناریو را برای پیش بینی بورس در نظر گرفت.

بازار سهام رها شده است

محمد غفوری کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: فضای فعلی نشان‌دهنده این است، تا زمانی که هر تیم اقتصادی یا هر دولتی که قرار است روی کار بیاید‌، بازار سهام پایین نگه داشته خواهد شد. با توجه به هفته‌های گذشته که معاملات بازار سرمایه در رکودی‌ترین حالت خودش دنبال شده و موج شدید فرار سرمایه را بورس بازار تجربه کردیم، سیاست فعلی پایین آوردن بازار سهام است تا دولت و تیم جدید روی کار بیاید. تا قبل از روی کار آمدن این تیم جدید به نظر می‌رسد از منظر حمایتی کاری صورت نگرفته است، البته حرف‌درمانی برای بازار سهام رخ داده ولی آنچه در تابلو مشاهده می‌کنیم نوعی رهاشدگی مطلق بورس است.

پیش بینی بورس تا انتخابات

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد محتمل ترین سناریو برای پیش بینی بورس تا آمدن دولت جدید رویکرد بازارساز حمایتی نیست. باید دید رویکرد حمایتی تیم و دولت جدید نسبت به بازار سرمایه چه خواهد بود.

غفوری تصریح کرد: برای اینکه اقتصادی داشته باشیم که با رشد تولید ناخالص داخلی همراه باشد و کیک اقتصاد بزرگ شود‌- و نه رشد تورمی‌- باید به بازار سرمایه پرداخته شود؛ بازاری که دماسنج اقتصادی هر کشوری بوده و این دماسنج است که وضعیت کلی اقتصاد را به ما نشان می‌دهد. اگر دولتی برنامه‌ای برای بورس نداشته باشد، قطعا سیاست‌هایش شکست‌خورده خواهد بود چراکه در حال حاضر در صنایع‌مان اورهالی نداریم و شرکت‌ها طرح‌های توسعه‌ای آنچنانی‌ای را حداقل از منظر حمایت نقدینگی ندارند.خیلی از شرکت‌ها در حال حاضر با تخفیف‌ها و یکسری عوارض‌ها و مالیات‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

تحلیل بازار سهام در روزهای اخیر

بازار سهام در حالی هفته سوم خردادماه را به پایان رساند که تحت‌الشعاع تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار گرفت و روندی ساید را تجربه کرد. به این ترتیب، بازدهی بورس در پایان هفته اندکی منفی شد و خروج پول حقیقی به حدود ۲هزار میلیارد تومان رسید. برای پیش‌بینی بورس باید به تداوم بلاتکلیفی بورس در سایه انتخابات توجه ویژه‌‌ای داشت. در واقع بازار سهام سومین هفته خردادماه را تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و با فشار دامنه نوسان منفی و مثبت ۲درصدی به پایان برد

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 432297
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا