با تغییر رویکرد سیاست اقتصادی آمریکا؛

قیمت طلا حداقل سه برابر می‌شود

تحلیلگران بر این باورند که آمریکا به دنبال یک انقلاب در سیاستگذاری اقتصادی خود است؛ موضوعی که منجر به افزایش حداقل سه برابر قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد.

به گزارش سرویس طلا و ارز جهان صنعت نیوز؛ طبق پیش بینی برخی از تحلیلگران، اوراق خزانه داری ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ به عنوان ذخایر ارزی جهان کنار گذاشته خواهد شد. چنین تحلیلی ناشی از آن است که تحلیلگران بر این باورند کهارزش دلار نسبت به سطح فعلی با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد. این موضوع ناشی از آن است که آمریکا سیاست‌های اقتصادی چهار دهه گذشته خود را کنار گذاشته و چنین رویکردی تأثیری قابل توجهی بر همه دارایی‌ها، از اوراق خزانه و دلار آمریکا گرفته تا طلا و بیت کوین خواهد داشت.

چه تغییر در سیاست‌های اقتصادی آمریکا شکل گرفته است؟

آنگونه که تحلیلگران می‌گویند، آمریکا در چند دههگذشته تمرکز خود را بر فروش اوراق قرضه دولتی در سطح بین‌المللی قرار داده بود. در نقطه مقابل صادرات کالاهای آمریکایی در این مدت با کاهش همراه شد. به بیان دیگر، ایالات متحده بر صادرات اوراق قرضه به جای صادرات کالاها تاکید داشت.

با این وجود اظهارات اخیر برخی از مقامات ایالات متحده آمریکا نشان از آن دارد که این سیاست در حال تغییر است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و همچنین وزارت دفاع آمریکا در چند وقته گذشته تاکید کردند که بهبود صادرات کالاهای آمریکایی به یک اولویت امنیت ملی تبدیل شده است.

در این شرایط آمریکا برای افزایش صادرات کالا چاره‌ای جز تضعیف قابل توجه دلار ندارد؛ موضوعی که به طور مستقیم بر روی قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت.

چه رابطه ای بین ارزش دلار و قیمت طلا وجود دارد؟

رابطه ارزش دلار و قیمت طلا بسیار پیچیده است؛ این موضوع ناشی از این است که عوامل اثرگذار بر ارزش دلار و قیمت طلا تا حدودی یکسان است؛ به بیان دیگر، عواملی که منجر به افزایش ارزش دلار می‌شود، ممکن است همزمان به افزایش قیمت طلا نیز منجر شود.

با این وجود به طور کلی می‌توان گفت که یک رابطه معکوس بین ارزش دلار و قیمت طلا در بازارهای جهانی برقرار است. برای درک این رابطه معکوس باید به دو عامل یا متغییر کلیدی توجه کرد:

۱- اولین موضوع این است که افزایش ارزش دلار،‌ خرید طلا برای سرمایه‌گذاران در سایرکشورها را گران‌تر می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای طلا شود.

۲- موضوع بعدی که باید توجه کرد این است که افزایش ارزش دلار می‌تواند به دلیل بهبود شرایط اقتصاد جهانی باشد. بنابراین تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن در این شرایط کاهش پیدا می‌کند. به عنوان یک نمونه تاریخی در سال ۲۰۱۵، زمانی که ارزش دلار آمریکا به دلیل افزایش نرخ بهره و انتظارات مربوط به افزایش نرخ بهره در آینده افزایش یافت، قیمت طلا به طور قابل کاهش را تجربه کرد.

یوآن چین جای دلار آمریکا را می‌گیرد؟

تحلیلگران بر این باورند که چنین تغییر در رویکرد سیاستی آمریکا، یک انقلاب سیاستی  و گذار از دوران اوج دلار است؛ همانند آنچه که ریچارد نیکسون انجام داد. بنابراین گفته می‌شود سرمایه‌گذاران در بازار اوراق قرضه آمریکا که اکنون به ۱۳۰ هزار میلیارد دلار رسیده است، بازنده اصلی این رویکرد خواهند بود.

با از دست رفتن جایگاه اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به عنوان دارایی ذخیره اصلی جهان، ارزش دلار نیز کاهش پیدا خواهد کرد. با این وجود کارشناسان بر این باورند که نباید انتظار جایگزینی دلار در جهان را داشت و همچنان به عنوان ارز ذخیره جهانی باقی خواهد ماند اما جایگاه آن متزلزل خواهد شد.

هر چند گفته می‌شود که در این شرایط یوآن چین احتمالا جایگزین دلار به عنوان ذخیره ارز جهانی خواهد شد اما اغلب کارشناسان معتقدند که حتی اگر اعتمادی به یوآن وجود داشت، تمایل چین به آزادسازی حساب سرمایه و انتشار اوراق قرضه، محل تردید است.

افول اوراق قرضه آمریکا از یک دهه گذشته آغاز شده است

البته باید توجه داشت که افول اوراق قرضه آمریکا از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و بانک‌های مرکزی اقبال کم‌تری را نسبت به خرید این اوراق به عنوان یک ذخیره ارزهای جهانی نشان می‌دهند. بر اساس آمارهای موجود از سال ۲۰۱۴ بانک‌های مرکزی به طور خالص ۴۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه فروخته‌اند؛ به بیان دیگر مجموع خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا، ۴۰۰ میلیارد دلار کم‌تر از میزان فروش آن بوده‌است. در نقطه مقابل بانک‌های مرکزی خالص خرید ۶۰۰ میلیارد دلاری طلا را در همین زمان زقم زده اند.

این عدم اقبال به اوراق قرضه دولتی آمریکا در حالی اتفاق افتاده است که بدهی‌های آمریکا همچنان در حال افزایش است. در نتیجه، شکافی رو به گسترش بین عرضه اوراق خزانه و تقاضای آن از جانب بانک‌های مرکزی به وجود آمده است.

پیش بینی قیمت طلا جهانی

در این شرایط تحلیلگران و معامله‌گران بازار طلای جهانی معتقدند که روند صعود قیمت طلا تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد و رکوردهای قیمتی جدید ثبت شود.

در حقیقت دلیل اصلی افزایش قیمت طلا جایگزینی آن با اوراق خزانه به عنوان دارایی اصلی ذخیره ارزهای جهانی در سطح بانک‌های مرکزی عنوان می‌شود. با توجه به میزان تولید سالانه محدود طلا (حدود ۲۴۰ میلیارد دلار)، تقاضای فزاینده بانک‌های مرکزی می‌تواند به افزایش قابل توجه قیمت این فلز گرانبها منجر شود.

از سوی دیگر اکنون ارزش بازار اوراق قرضه جهانی در حدود ۱۳۰ تریلیون دلار است که باید به سمت بازار سهام ۶۵ تریلیونی آمریکا، بازار ۱۴ تریلیون دلار طلا و بازار ۱.۴ تریلیون دلار بیت کوین جابه جا شود. همین موضوع فشار مضاعفی را بر همه بازارها و به طور ویژه بازار طلا وارد می کند. به همین دلیل است که در نمودارهای شاخص‌های کلیدی مانند S&P500، نزدک، طلا و بیت‌کوین در مقابل اوراق قرضه بلندمدت، افزایش‌های قابل توجهی را شاهد هستیم.

قیمت طلا حداقل سه برابر می‌شود

برخی تحلیلگران معتقدند که در شرایط کنونی و باتوجه به میانگین تاریخی نسبت ارزش بازار طلای به اوراق قرضه، قیمت طلا حداقل باید به ۳ برابر میزان کنونی افزایش پیدا کند.

نسبت ارزش بازار طلای رسمی ایالات متحده به اوراق خزانه خارجی در گردش در سال ۱۹۸۹، همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ۲۰ درصد بود. در بحران دلار سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰، این رقم به ۱۳۴ درصد رسید.

با نگاهی به وضعیت کنونی، این نسبت به ۷ درصد کاهش یافته است. بنابراین، تنها برای بازگشت به پایین‌ترین سطح این محدوده طولانی در سال ۱۹۸۹، آخرین باری که شاهد رقابت قدرت‌های بزرگ بودیم، طلا نیاز به افزایش سه برابری قیمت دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانطلا و ارز

شناسه : 432413
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا