از حجاب تا مسکن؛ در توییتر نامزدهای ریاست‌جمهوری چه می‌گذرد؟

هر چند بخش زیادی از برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری متمرکز بر برنامه های صدا و سیما است اما اظهارنظرهای کاندیداها در شبکه‌ اجتماعی ایکس یا همان توییتر بیشتر مورد استقبال افرادی است که پیگیر اخبار انتخاباتی هستند.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ در روزهای اخیر پخش برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها از شبکه‌های مختلف صداوسیما آغاز شده است. کاندیداها از این فرصت استفاده کرده و درباره برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود صحبت کرده و سعی می‌کنند نظر رای‌دهندگان را به خود جلب کنند. اما به نظر می‌رسد در میان این برنامه‌های رسمی، اظهارنظرهای کاندیداهای ریاست‌جمهوری در شبکه‌ اجتماعی ایکس یا همان توییتر بیشتر مورد استقبال افرادی است که پیگیر اخبار انتخاباتی هستند.

میزان واکنش‌های مثبت و منفی به توییت‌های هر ۶ کاندیدا به قدری زیاد است که حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است: “ارزیابی‌های ما در مرکز ملی فضای مجازی نشان می‌دهد که به طور میانگین حجم زیادی از کاربران توییتر که علیه کاندیداها محتوای توهین‌آمیز منتشر کرده‌اند، ربات هستند”. وی همچنین گفته است: “ربات‌های توییتر قصد دارند که کاندیداها و هوادارانشان را به واکنش تند علیه یکدیگر وادار کنند”.

مسعود پزشکیان، کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در روزهای آغازین تایید صلاحیت بیشترین تعداد توییت را به خود اختصاص داده بود و محمدباقر قالیباف که جنگ میان طرفداران و مخالفانش در توییتر هر روز شدت بیشتری می‌گیرد، در رتبه دوم قرار داشت. سعید جلیلی در رتبه سوم قرار دارد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی با فاصله زیاد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما پرمخاطب‌ترین و بحث‌برانگیزترین توییت‌های این ۶ کاندیدا که بیشترین بازخورد را با خود به همراه داشت است، در چه حوزه‌ای بوده است؟

 حجاب؛ یکی از نفی فشار می‌گوید و دیگری از تمکین قانون

یکی از مباحث اجتماعی جدی که در جامعه امروز و پس از ۱۴۰۱ تا مرز تبدیل شدن به بحران اجتماعی پیش رفته، مساله زنان، حجاب و گشت موسوم به نور است.

پزشکیان در آخرین توییت خود از “نفی فشار بر دختران ایران” گفته و در توییتی دیگر نوشته است: “طرح نور جامعه ما را به سمت سیاهی می‌برد. ۴۰ سال است می‌خواهند با مداخلات، وضعیت حجاب را درست کنند؛ از خودشان بپرسند: آیا بدتر نشده است؟”

در طرف مقابل، سعید جلیلی که پیشتر از تمکین به قانون صحبت کرده بود، می‌نویسد: “یک اولویت دولت من این است که بررسی کنم ۱۳۰ دستگاه فرهنگی چطور عمل کردند”. بخشی از هواداران جلیلی که بیشتر در پیام‌رسان ایتا فعال و از مدافعان سرسخت برخورد امنیتی-پلیسی و طرح نور هستند، از موضع این کاندیدا درباره حجاب سرخورده شده‌اند و می‌گویند انتظار داشتند وی بر ادامه مبارزه خیابانی با زنان تاکید بیشتری کند. هم‌چون کف جامعه، در توییتر هم مباحث مربوط به زنان واکنش‌برانگیز است و به یکی از مطالبات جدی مردم از کاندیداها تبدیل شده است.

قالیباف همچنان بی‌توجه به حواشی، توییت می‌زند

قالیباف در صفحه توییتر خود بیشتر از مسائل اقتصادی می‌نویسد. او با انتشار هشتگ #پایان_احتکار_زمین قول داده است تا در صورت انتخاب با سرعت بالا ۳۳۰ هکتار زمین را به ظرفیت سکونت‌گاهی اضافه کند. علاوه بر مسکن، در آخرین توییت خود نیز از کوچک شدن سفره مردم و عدم افزایش کافی حداقل دستمزد این‌گونه می‌نویسد: “در دولت خدمت و پیشرفت، حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و حداقل دستمزد کارگران و مستمری افراد مشمول نهادهای حمایتی به میزان تورم سالانه بعلاوه رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت. قالیباف در انتهای این توییت از هشتگ #قدرت_خرید استفاده کرده است.

البته حواشی قالیباف در فضای مجازی ادامه دارد؛ سخنان جنجالی امیر سیاح مشاور وی با این مضمون که برخی کارمندان دولت اگر شعور داشتند برای دستمزد ۲۰-۳۰ میلیون تومانی خودشان را علاف نمی‌کردند، واکنش‌هایی را به همراه داشته و سیاح را وادار به پاسخگویی در توییتر کرده است.

از حواشی دیگری که قالیباف با آن روبه‌رو است، انتقاد بسیاری از اکانت‌ها از عدم پاسخگویی وی در خصوص پرونده‌های مرتبط با او و فرزندان او است. از ماجرای خرید سیسمونی توسط دخترش از ترکیه تا سفرهای بیشمار پسرش به کشورهای خارجی و تلاش برای دریافت اقامت کانادا. از شکایت‌های بیشمار وی بر علیه روزنامه‌نگاران منتقد تا هلدینگ یاس.

من هم قربانی سانسور شدم

مصطفی پورمحمدی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری که دولت خود را دولت قرار می‌خواند، و با اظهارنظرهایی جالب در خصوص اینترنت، اعتراضات، و زنان توانسته در این مدت نام خود را جدی‌تر از قبل بر سر زبان‌ها بیندازد، در توییتی عجیب از سانسور شدن کلیپ تبلیغاتی خود در صداوسیما این‌گونه نوشت: “پورمحمدی هم سانسور را تجربه کرد. کلیپی که برای پخش از بخش‌های خبری ۲۰:۳۰ و ۲۱ امشب به صداوسیما ارسال شده بود، تقطیع شد”.

پورمحمدی اظهارنظرهای جالب توجه دیگری هم در توییتر خود منتشر کرده است؛ از تماشای فیلم اوپنهایمر تا جمع کردن بساط فیلترشکن‌ها. انتشار دیدگاه‌های تازه از سوی پورمحمدی و غافلگیر کردن کسانی که با سوابق اجرایی وی آشنایی دارند، باعث شده تا در فضای مجازی این سوال ایجاد شود: آیا پورمحمدی با دست پر آمده تا آخر بماند یا در انتها به نفع یکی از کاندیداها کنار خواهد کشید؟

تا آخر می‌مانی یا نه؟

علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران در صفحه توییتر خود از قصدش برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمت خبر داده و می‌نویسد: “تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم. با اتکا به سوابق، کارنامه و برنامه‌ای جامع به کسب آرای مردم عزیزمان امیدوارم”. 

بیشترین واکنش‌ها از سوی افراد مختلف که به صورت کامنت زیر این پست زاکانی منتشر شده، بر این نکته تاکید دارند که زاکانی تا انتها نمی‌ماند و به نفع یکی از کاندیداها انصراف خواهد داد.

زاکانی در توییتر خود از سلامت اقتصادی و سلامت اعتقادی نیز بسیار نوشته است و اعتماد به وعده‌های الهی و دوری از فساد و رشوه و تجمل را از ویژگی‌های دولت خود می‌خواند. تمامی این اظهارنظرها در صورتی مطرح می‌شود که برخی اقدامات زاکانی در کسوت شهردار تهران هم‌چون قطع درختان، استخدام حجاب‌بان‌ها در مترو و کاهش محسوس بهداشت عمومی در سطح شهر همواره مورد انتقاد مردم پایتخت بوده و شانس وی برای رای آوردن را بسیار کم کرده است.

انسداد ما نیستیم؛ شما هستید

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، پزشک و نایب‌رئیس سابق مجلس که کاندیداتوری خود را برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده و دولت خود را دولت خانواده نامیده است، در پربازدیدترین توییت خود معصومه ابتکار، سیاستمدار اصلاح‌طلب را با لحنی تند مخاطب قرار داده و می‌نویسد: “خانم ابتکار! انسداد دولت‌های هم‌فکر شما بودند. انسداد شمایید که با بی‌تدبیری #مردم را ناامید و در دوره کرونا با رکوردزنی در آمار مرگ و میر روزانه، آه و ناله #خانواده_ایرانی را بلند کردید”.

این توییت، با حدود ۹۰۰ کامنت، بازخورد منفی طرفداران اصلاح‌طلبی و تحسین طرفداران اصولگرایی را در پی داشته است. قاضی‌زاده هاشمی در توییت‌های دیگر خود بیش از هر چیز، بر مساله خانواده تاکید کرده و از رفع دغدغه پدران و مادران ایرانی برای آینده فرزندان خود می‌نویسد. از دیگر وعده‌های وی در فضای مجازی، می‌توان از تک رقمی کردن تورم و بیکاری، رفع فقر مطلق، افزایش دوبرابری امید به آینده و کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی نام برد. وعده‌هایی کلی که خیلی جذاب و کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسند.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 432607
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا