پیش بینی بورس؛ نفس بازار سهام باز می‌شود؟

کارشناسان بر این باورند که ادامه محدودیت دامنه نوسان این سیگنال را می‌دهد که مردم در پیش بینی بورس خود انتظار سقوط بیش‌تر را در نظر بگیرند.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ بازار سهام به عنوان یکی از بازارهای مالی اقتصاد ایران از پیچیدگی خاص خود برخوردار است؛ پیچیدگی از این لحاظ که عوامل متعددی در پیش بینی بورس اثرگذار هستند. در شرایطی که عوامل بنیادین بر ارزنده بودن بسیار از نمادها حکم می‌کنند اما بورس فعلا در شرایط رکودی به سر می‌برد.

دلیل این موضوع نیز به عدم اطمینان گسترده در فضای اقتصاد ایران باز می‌گردد و ریشه این نااطمینانی که بر پیش بینی بورس سایه افکنده، انتخابات ریاست جمهوری است. اینکه چه کسی و با چه تفکری به ریاست دولت چهاردهم برسد آینده ۴ سال بعد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین، فعالان بازار از معامله دست کشیده‌اند و منتظر نتایج انتخابات هستند. این موضوع نه تنها در بازار سهام بلکه در سایر بازار به خوبی قابل مشاهده است.

آش شور رکود بورس

هرچند همه بازارها به نوعی با رکود معاملاتی همراه شده‌اند اما شدت آن در بورس بیش‌تر از سایر بازار نمود پیدا کرده که یکی از عوامل مهم آن ادامه محدودیت دامنه نوسان است. موضوعی که انتقاد بسیاری از فعالان و کارشناسان را به همراه داشته است.

اما حالا به نظر می‌رسد سیاستگذار بورسی از سیاست چند هفته اخیر محدودیت دامنه نوسان عقب‌نشینی کرده و بر این اساس قرار است به‌زودی دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶درصد برسد.

در این خصوص رییس سازمان بورس گفت: دامنه نوسان از تاریخ ۹تیرماه به ۶درصد تغییر می‌کند.

مجید عشقی گفته است؛ پس از ارائه گزارش کارشناسی مدیریت نظارت بر بازار در خصوص دامنه نوسان و بررسی سناریوهای مختلف، مقرر شد دامنه نوسان معاملات در کلیه بازارها به استثنای بازار پایه از تاریخ ۹ تیر ماه به مثبت منفی ۶ درصد تغییر یابد.

اهمیت دامنه نوسان در بورس

طبق ماده‌۳۲ قانون بازار سرمایه، در صورت وقوع شرایط اضطراری، هیات‌مدیره سازمان بورس می‌‌‌تواند معاملات را حداکثر به مدت سه ‌روز متوقف کند. در مواقعی که تصمیمی مبنی بر کاهش این دامنه گرفته می‌شود، اهدافی همچون کاهش آشفتگی بازار جهت محافظت از سرمایه سرمایه‌گذاران، جلوگیری از دست‌کاری قیمت و دیگر بحران‌ها، مورد نظر است.

می‌دانیم که جهت ایجاد بازار کارای اوراق بهادار، تقابل عرضه و تقاضا موجب کشف قیمت نزدیک‌‌تر به ارزش واقعی اوراق می‌شود. این امر به این معنی است که حتی محدودیت مجاز دامنه نوسان نیز می‌تواند اثر منفی بر تقابل عرضه و تقاضا بگذارد؛ چه برسد به کاهش این محدودیت در مدت طولانی.

هرچند کلیه شرکت‌ها موظفند در شرایط اضطراری، به ‌منظور کنترل استرس بازار، استراتژی معاملاتی از پیش‌ تعیین‌شده داشته باشند اما شرکت‌های فعال در بازار یک طرف قضیه هستند و در طرف دیگر بخش اعظم سهامداران خرد آسیب‌دیده قرار دارند که باید توجه ویژه‌ای به آنها داشت.

با توجه به تداوم بی‌‌جانی بازار و به دنبال آن بی‌‌اعتمادی سهامدار، توجه به سودهای بدون ریسک افزایش یافته و عملا فرآیند ریسک و بازده کمرنگ شده است که این به‌خودی‌خود به بورس لطمه می‌زند، این روزها هم مشکل اساسی بورس عدم‌ نقدینگی است. پس انتظار می‌رود در این شرایط عمیقاً و اساساً تصمیماتی اتخاذ که باعث تقویت نقدینگی در بازار سرمایه شود.

محدودیت دامنه نوسان با بازار سهام چه کرد؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: ما هر زمانی که از تصمیم غلط دامنه نوسان ۲درصدی برمی‌گشتیم اقدام درستی بود. این تصمیم بسیار خوب است که دیگر دامنه نوسان ۲درصدی ادامه پیدا نمی‌کند، چراکه دیگر زیرساختارهای بازار دست‌کاری نمی‌شود و مورد تغییر قرار نمی‌گیرد. انتظار داریم همان تاریخ ۹تیر افزایش نوسان را داشته باشیم و بعد هم این اقدام ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: نتیجه محدودیت دامنه نوسان را هم در این چند هفته دیدیم. در این مدت هم باعث شد نوسان‌گیران از بازار خارج بشوند. کارمزد معاملات ما ۱.۵ درصد است و بعد در محدوده ۲‌درصدی دامنه نوسان عملا نمی‌توان نوسان‌گیری کرد. عدم وجود نوسان‌گیری در بازار باعث می‌شود بازار پویایی نداشته باشد و خیلی جذاب معاملات انجام نشود و ارزش معاملات کاهش پیدا کند.

تاثیر محدودیت دامنه نوسان بر پیش بینی بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به غیر از این هم دیگر بازار سهام برای مردم جذاب نبود، چراکه وقتی در یک بازه محدود دامنه نوسان می‌گذاریم مردم در پیش بینی بورس خود فکر می‌کنند بازار قرار است خیلی پایین‌تر برود. ولی اگر در روند صعودی این کار انجام شود سهام‌داران وارد صف خرید می‌شوند. بنابراین دامنه نوسان این خاصیت را دارد. به نظر من در کوتاه مدت این افزایش دامنه نوسان می‌تواند ارزش معاملات را به قبل از داشتن دامنه نوسان ۲درصدی برساند و ارزش معاملات و فضای بازار را به حالت قبلی برساند. این حداقل کاری است که می‌تواند انجام دهد. همین الان که خبر آن اعلام شده اثرش را می‌توانیم ببینیم و احتمالا در روز سه‌شنبه اثر اولیه آن مشخص می‌شود.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 432746
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا