چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرایی نمی‌شود؟

در حالی که قرار بود همسان سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ماه اجرایی شود اما به نظر می‌رسد که بازنشستگان حداقل یک ماه دیگر باید صبر کنند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز؛ صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری گفت: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی لازم برای پرداخت کشوری صورت گرفته و در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هم در حال پیگیری هستیم.
این اظهار نظر وزیر کار در حالی است که قرار بود همسان سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ماه لحاظ شود. اما با توجه به روزهای پایانی خرداد ماه به نظر می‌رسد که بازنشستگان باید حداقل تا یک ماه دیگر صبر کنند.

چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا نمی‌شود؟

در ابتدا باید در نظر داشت که منابع لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه امسال درنظر گرفته شده است. از سوی دیگر، این موضوع نیز در برنامه هفتم توسعه به قانون تبدیل شده است.
بر اساس برنامه هفتم توسعه همسان سازی حقوق بازنشستگان باید در سال سوم اجرای این برنامه معادل ۹۰ درصد حقوق شاغلین باشد؛ به گونه ای که ۴۰درصد در سال اول و دو بار افزایش ۳۰ درصد در دو سال بعدی تقسیم شده است. بنابراین طبق برنامه هفتم توسعه باید ۴۰ درصد آن باید از ابتدای امسال اجرا شود.
منابع اجرای طرح همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان همان یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. اما گویا منابع آن یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده هنوز تحقق نیافته است.
پیش از این نیز داود منظور، رئیس سازمان برنامه اعلام کرده بود که ‏تدوین آیین نامه اجرایی نحوه همسان سازی حقوق بازنشستگان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در مراحل پایانی قرار دارد. پس از تصویب این آیین نامه در هیات دولت، اجرای آن آغاز خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 432817
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا