این چرم جدید ساخته‌شده از آناناس ۶۰ برابر محکم‌تر از چرم قارچ است

در فرایند تولید این چرم گیاهی مستحکم، از هیچ ماده شیمیایی و پلاستیکی‌ای استفاده نمی‌شود.

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز، دانشمندان از الیاف برگ‌های آناناس نوعی چرم ساخته‌اند که با چرم‌های حیوانی برابری می‌کند و از محصولات گیاهی دیگر مقاوم‌تر است. این ماده محکم و پایدار که از چرم‌های بر پایه قارچ بسیار باکیفیت‌تر است، پتانسیل بالایی برای تولید انبوه و استفاده در محصولات روزمره دارد.

دانشمندان دانشگاه «ماهیدول» تایلند این الیاف برگ آناناس (PALF) را در فرایندی ساده و ۱۰۰ درصد زیستی ساخته‌اند. آن‌ها برای چسبندگی از چسب‌های طبیعی استفاده کرده‌اند که باعث می‌شود مصرف پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی به صفر برسد.

محققان نتایج این پژوهش را در ژورنال Sustainability منتشر کرده‌اند و می‌گویند: «این پژوهش جایگزینی پایدار و با صرفه اقتصادی را برای چرم‌های سنتی ارائه می‌دهد که می‌تواند صنعت چرم را متحول کند و در آینده‌ای دوستدار محیط‌‌‌‌‌‌زیست مشارکت داشته باشد.»

جایگزین‌های چرم‌ حیوانی محصولات جدیدی نیستند اما چالش‌های خاص خودشان را دارند. «چرم‌های گیاهی» نیازمند پلاستیک فراوان در فرایند تولید هستند و به این دلیل برای سیاره زمین ضرر نیز دارند همچنین طول عمر بسیار کوتاهی دارند. چرم‌های بر پایه قارچ پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند اما خصوصیات مکانیکی آن‌ها (سختی و مقاومت برش) همواره مشکل‌ساز بوده‌.

طرز ساخت چرم آناناس

الیافی که در ساخت چرم آناناس استفاده می‌شود، این چرم را به محصولی پایدار و بادوام تبدیل می‌کند. همه‌چیز را می‌توان در استخراج و آماده‌سازی این الیاف خلاصه کرد.

برگ‌های آناناس شسته و در قطعه‌های ۶ میلی‌متری بریده می‌شوند. سپس در چسب سبز ضخیمی قرار می‌گیرند و خشک می‌شوند. سپس مواد غیرالیاف از PALF جدا می‌شوند.

پژوهشگران هم الیاف بدون پرداخت می‌سازند هم الیافی که با سدیم هیدروکسید ترکیب و شسته شده‌اند؛ به‌این‌ترتیب، چرم‌هایی با خواص مختلف ایجاد می‌شود. سپس این الیاف روی تخته‌ای خشک می‌شوند؛ مشابه فرایند ساخت کاغذ. در مرحله بعد،‌ پوششی نازک از لاتکس طبیعی روی صفحه‌های الیاف قرار می‌گیرد. درنهایت، محصول ۲۴ ساعت در دمای ۷۰ درجه سلسیوس قرار می‌گیرد و بعد فشرده می‌شود.

پژوهشگران محصول خود را با میکروسکوپ الکترونی بررسی کردند. تحلیل‌ها نشان می‌داد این چرم در آزمون‌های کشش و مقاومت برشی بهترین عملکرد را دارد و سختی آن بهینه است.

پژوهشگران این چرم‌ها را با انواع مواد طبیعی، از هویج تا قهوه، رنگ کردند تا نشان بدهند بدون نیاز به مواد سمی نیز می‌توان ظاهری متفاوت به این محصول داد.

گرچه چرم PALF مقاومت کششی و برشی کمتری نسبت به چرم‌های حیوانی داشت، باتوجه‌به ویژگی‌های طبیعی چرم‌های سنتی، چرم آناناس می‌تواند با آن‌ها رقابت کند اما نقطه قوت اصلی PALF جایی است که با دیگر چرم‌های جایگزین مقایسه شود.

چرم آناناس PALF مقاومت کششی ۱۲.۳ مگاپاسکال دارد؛ ۶۰ برابر بیشتر از چرم تجاری MuSkin (ساخته‌شده از قارچ Phellinus ellipsoideus) که مقاومت کششی‌اش فقط ۰.۲ مگاپاسکال است. PALF در مقایسه با چرم Pinatex که از برگ آناناس ساخته شده، سه برابر قوی‌تر است. در جدول زیر می‌توانید اختلاف مقاومت چرم‌های مختلف را ببینید.

منبع: دیجیاتو

دانش و فناوری

شناسه : 432951
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا