زیان ۶۰ میلیونی تولید پژو پارس برای ایران خودرو

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تولید هر دستگاه پژو پارس در سال گذشته ضرر ۶۰ میلیون تومانی را برای ایران خودرو به همراه داشت و حدود نیمی از زیان انباشته این شرکت به دلیل تولید پژو پارس بوده‌است.

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز؛ بر اساس صورت‌های مالی ایران خودرو، قیمت تمام شده پژو پارس برای ایران خودرو حدود ۳۵۴ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ بوده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای رقابت قیمت کارخانه ای این خودرو در سال گذشته حدود ۲۹۴ میلیون تومان اعلام شده بود. بر این اساس ایران خودرو از فروش هر دستگاه پژو پارس در سال گذشته ۶۰ میلیون تومان زیان ثبت کرده است.

از سوی دیگر زیان انباشته ایران خودرو در پایان سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان ناشی از تولید و فروش پژو پارس بود؛ به بیان دیگر حدودا نیمی از زیان ایران خودرو به دلیل تولید پژو پارس بود.

این قیمت های فروش در حالی است که قیمت پژو پارس در بازار آزاد حدود ۸۰۰ میلیون تومان است که اختلاف حدود ۲ برابری نسبت به کارخانه دارد. شاید اگر سازمان حمایت از مصرف کننده راضی به افزایش قیمت می‌شد، همچنان شاهد تولید پژو پارس بودیم و نواقص ایمنی آن هم از سوی ایران خودرو برطرف می‌شد. به بیان دیگر،‌ ایران خودرو هم دوست نداشت که تولید پژو پارس ادامه پیدا کند.

طرح جایگزینی پژو پارس

به هر صورت داستان پژو پارس در ایران پس از دو دهه به پایان رسید. در حالیکه بسیاری از متقاضیان این خودرو در سامانه یکپارچه که موعد تحویل خودروی آن‌ها به بعد از سال ۱۴۰۳ موکول شده بود، دیگر طعم پژو پارس صفر را نخواهند چشید و باید سورن پلاس را در طرح جایگزینی ایران خودرو انتخاب کنند.

اخبار برگزیدهخواندنی

شناسه : 433150
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *