جهان صنعت نیوز بررسی کرد؛

قیمت خودرو به کف رسید / بازار خودرو گارد صعود گرفت؟

بازار خودرو که از اواخر فروردین یک روند نزولی را تجربه کرده بود طی یک هفته گذشته با افزایش نسبی همراه شده است؛ در این شرایط محتمل ترین سناریو برای پیش بینی قیمت خودرو چیست؟

به گزارش سرویس خودرو جهان صنعت نیوز؛ هر چند در دو سه هفته گذشته بازار خودرو افزایش نسبی قیمت را ثبت کرده اما به طور کلی روند قیمت خودرو در بازار طی ۲ ماه گذشته کاهشی بوده است؛ کاهش قیمتی که البته با رکود شدید همراه است. نگاهی به مدل‌های پرتقاضای بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها به طور میانگین کاهش ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

به طور مثال قیمت تارا اتوماتیک از یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان در اواخر فروردین به ۹۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت شاهین نیز در این بازه زمانی از ۹۲۰ به ۸۱۵ میلیون تومان افت کرده است.

در این شرایط آیا روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت یا روند افزایش نسبی چند هفته گذشته نشان از آغاز روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو است؟

بازی تورم و قیمت خودرو

برای پیش بینی قیمت خودرو باید توجه داشت که مهم‌ترین عامل قیمت دلار است. بنابراین آنچه که این روزها در بازار خودرو شاهد هستیم، انعکاسی از بازار ارز است.

اما به غیر از قیمت دلار، از شاخص دیگری نیز برای پیش بینی قیمت خودرو ‌می‌توان استفاده کرد. « نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص قیمت کل» معیاری است که تغییرات قیمت خودرو را نسبت به تورم نشان می‌دهد.

در حقیقت نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص قیمت کل نشان می‌دهد که تغییرات قیمت خودرو در مقایسه با تورم کلی اقتصاد چگونه بوده‌است.

همانگونه که از نمودار زیر مشخص است؛ تا قبل از جهش تورم در سال‌های پس از خروج آمریکا از برجام،‌ نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص قیمت کل در محدوده یک واحد قرار داشت؛ به بیان دیگر،‌ تغییرات قیمت خودرو در محدوده تورم کل اقتصاد بود.

اما پس از آن شاهد تغییر ساختار بازار خودرو بودیم؛ به گونه ای که این شاخص اکنون در محدوده ۲ قرار دارد؛ به بیان دیگر، تغییرات قیمت خودرو ۲ برابر تورم است. موضوعی که نشان می‌دهد بازار خودرو واکنش شدیدتری را نسبت به تورم نشان می‌دهد.

پیش بینی قیمت خودرو

پیش بینی قیمت خودرو

بر اساس نسبت شاخص قیمت خودرو به شاخص قیمت کل، قیمت خودرو در بازار آزاد اکنون در محدوده میانگین خود قرار دارد؛ به بیان دیگر، محتمل ترین سناریو برای قیمت خودرو روند ملایم افزایش همراستا با تورم است. موضوعی که خود را در بازار آزاد در دو هفته گذشته نشان داده‌است و قیمت اغلب خودروهای پرتقاضای بازار افزایش نسبی را ثبت کرده اند. بنابراین شاید کاهش قیمت خودرو در شرایط کنونی چندان محتمل به نظر نرسد.

البته باید توجه داشت که اقتصاد ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، احتمالا با یک شوک روبرو شود. شوکی که می‌تواند منجر به کاهش قیمت دلار و در نتیجه قیمت خودرو شود. در نقطه مقابل این احتمال وجود دارد که در صورت انتخاب برخی از نامزدها، بازار ارز با واکنش منفی و جهش قیمت روبرو شود.

بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان در خصوص پیش بینی قیمت خودرو اینگونه گفت که بازار خودرو به تعادل چند سال گذشته خود رسیده‌است، محدوده‌ای که به معنای افزایش قیمت خودرو همراستا با تورم است. اما احتمالا بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری با یک شوک همراه باشد که جهت این شوک به اینکه چه کسی رئیس جهور می‌شود بستگی دارد.

اخبار برگزیدهخودرو

شناسه : 433599
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا