روزهای کسل‌کننده بازار سهام؛

پیش بینی بورس؛ همه خسته شدیم!

تکراری و خسته کننده؛ این شرایط بازار سهام در روزهای اخیر است و به نظر تا انتخابات هم ادامه خواهد داشت. آنگونه که کارشناسان در پیش بینی بورس بیان می‌کنند هدف سیاستگذار نگه داشتن بازار در محدوده فعلی به کمک سهم‌های شاخص ساز است.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز؛ صحبت‌ از شرایط این روزهای بورس تکراری و خسته کننده شده است؛ در حالی که برخی از عوامل بنیادین همانند کاهش نرخ بهره و اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سیگنال مثبتی برای پیش بینی بورس محسوب می‌شوند اما همچنان شاهد افت محسوس ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی هستیم. به نظر می‌رسد که تا روز انتخابات ۸ تیر ماه بازار سهام هیچ تحلیل جدیدی ندارد و باید دید با مشخص شدن رئیس جمهور آینده و پایان محدودیت دامنه نوسان،‌ بازار سهام چه سمت و سویی به خود می‌گیرد

پیش بینی بورس؛ هدف فقط نگه داشتن بازار است

امیر‌حسین جنانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: بازار سهام به حالت انتظار فرو رفته است و محتمل ترین پیش بینی بورس این است که تا بعد از انتخابات در این حالت کما خواهیم ماند و عزمی برای ایجاد تغییر در شرایط بازار سهام نیست. هدف فقط نگه داشتن بازار و سهم‌های بزرگ در همین محدوده است و حرکت جدیدی برای رشد وجود ندارد.

او بیان کرد: این چند روز معاملاتی مطابق روزهای منفی در انتهای بازار صف فروش سهم‌های بزرگ جمع‌آوری شد و با رنج مثبت روی سهم‌هایی مثل خساپا و شتران کمی امیدواری به بازار سهام تزریق کردند تا در روزهای آینده فروشنده‌ها کمی دست به عصاتر بفروشند. گمانه‌زنی‌ها در مورد ادامه دامنه نوسان فعلی تا انتخابات درست از آب در آمد و تا بعد از انتخابات با همین دامنه نوسان فعلی ادامه خواهیم داد و بعد دامنه نوسان به مثبت و منفی ۶ تغییر خواهد کرد.

جنانی گفت: پس از صدور اختیار معامله‌های جدید خودرو خبر بعدی هم که اعطای فرصت یک ساله به خودروسازها برای خروج از ذیل قانون ماده ۱۴۱ تجارت بود به صورت رسمی روی خبرگزاری سنا قرار گرفت. خبر بعدی تزریق منابع جدید از صندوق توسعه ملی در سه مرحله به بازار سرمایه بود که همه این اخبار در کنار هم یعنی عزم برای بسته شدن کف بازار جدی است و حقوقی‌ها در روندهای نزولی در این دامنه محدود، سنگین از حقیقی‌ها خرید می‌کنند تا به وقتش بازار را راه بیندازند. به نظر می‌رسد فعلا سازمان هم درگیر داستان‌های انتخاباتی است.

اعتماد در بازار سهام گوهر نایاب است

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بازارساز بیشتر دنبال حفظ تعادل بازار به لیدری گروه بانکی‌هاست و توانست تا حدودی هم به این خواسته‌اش برسد. این بازار تا بازگشت اعتماد فاصله زیادی دارد و فقط با شعار نمی‌شود اعتماد را به بازار برگرداند. مشکلی که صنایع در تابستان با آن درگیر هستند مشکل برق بوده که به نظر با رسیدن روزهای گرم تابستان این مشکل بدتر هم بشود و روی سود شرکت‌ها اثر سو بگذارد. بازار به جایی رسیده است که توان پایین رفتن ندارد ولی خریدار قوی هم نیست و تلاش بازارساز برای حفظ تعادل و بازگشت اعتماد به تابلوهای معاملاتی فعلا به جایی نرسیده است.

او تصریح کرد: در این بین برخی نامزدهای انتخاباتی که شانس انتخاب شدن‌شان وجود دارد اظهارنظرهای عجیبی در مورد بازار سرمایه داشته‌اند که سیگنال خوبی به بازار نمی‌دهد و با تقویت احتمال انتخاب شدن این افراد شاید فشار فروش هیجانی دیگری را در بازار تجربه کنیم. روند کاهشی نرخ اخزا، نزدیک شدن نرخ دلار نیما به محدوده ۴۳هزار تومان، تزریق نقدینگی به بازار، خبر تغییرات دامنه نوسان بعد از انتخابات، اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها و همچنین خبرهای مثبت خودرویی، این روزها فروشندگان را مجبور به عقب‌نشینی کرده است اما مجددا خریداران از این عقب‌نشینی فروشندگان استفاده نمی‌کنند و تمایلی برای رقابت باز هم وجود ندارد.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 433637
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا